Har som så många jobbat hemma under större delen av förra året och då företrädelsevis på övervåningen i vårt hus. Luften står (som väntat) stilla och öppnar man inte fönster så känns det som att man helt tappar luften efter några timmar.

"Receptet" i huset nu är väl som jag förstår det ganska vanligt.

* Ett och ett halvplanshus, byggår 1910.
* Självdrag, installerats oljepanna under 1900-talet och nu bergvärme med kakelugn som används för trivsel.
* Övervåningen ca. 75 kvadrat.

På nedervåningen har vi aldrig reflekterat över att luften blir dålig, kanske tack vare väl tilltagen takhöjd i kombination med inte så täta fönster (alls :)).

Planlösningen för övervåningen enligt bild nedan. Grön är tilluft / ventiler i väggarna, röd är frånluft upp genom taket (i badrummet). Orange är en kamin som vi inte använder i dagsläget (skorstenen går upp från kakelugnen på bottenvåningen som vi använder).

En badrumsfläkt som går för jämnan kanske vore en bra start (där frånluften är placerad i badrummet idag)? Det som gör att jag tvekar är att ju dörrarna måste vara öppna till sovrummen och i den bästa av världar skulle man ju vilja kunna stänga dessa när de gör skolarbeten, sover eller leker. Frågan är väl kanske också om det kommer räcka till för att göra en skillnad som blir märkbar.

Kan det vara ett alternativ att sätta in mekanisk frånluft uppe på (kall)vinden som ventilerar upp ut genom hustaket? Dvs en gemensam sugande fläkt för frånluft på ställena markerade med blått i bilden nedan? Kanske även då även koppla på utsuget från badrummet på samma fläkt?

Planritning övervåning med markerade ventilationssystem: gröna cirkar är tilluft, röd frånluft, orange oanvänd kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmningskostnaden idag är ganska rimlig tack vare bergvärmen så det skulle inte göra så jättemycket om den ökade litegrann.
 
Börja med att sätta in en badrumsfläkt som går 24/7 och ökar vid fuktbelastning. Se även till att det finns glipa under/över dörrarna till sovrummen och att ventiler i väggarna är öppna. Troligtvis behövs en starkare centralfläkt som kan installeras på taket ovanför badrummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att sätta in en badrumsfläkt som går 24/7 och ökar vid fuktbelastning. Se även till att det finns glipa under/över dörrarna till sovrummen och att ventiler i väggarna är öppna. Troligtvis behövs en starkare centralfläkt som kan installeras på taket ovanför badrummet.
Tack för tipsen! Försökte mig på att Googla på centralfläkt men hittade inte så mycket. Har du något exempel på modell eller nått så att jag vet vad ju letar efter?

Badrumsfläkt känns ju som ett bra första steg men behöver ju då elektriker på plats så det känns som att det blir lite kostnader ändå och med risk att det kanske ändå inte räcker till. Så kanske är det bättre att ändå gå direkt på den lite större centralfläkten...

Hur mycket glipa behöver man ha över/under dörrarna ungefär? Det är vanliga trädörrar nu så de är ju inte helt täta runtom men finns inte heller någon synlig glipa.

Om man har öppen dörr till det det ena sovrummet och stängd till det andra känns det spontant som all luft kommer sugas från det med öppen dörr men det kanske inte blir så om det ändå är väggventilen som orsakar mest motstånd. Eller att det suger upp luft från undervåningen istället för från sovrummen om dörrarna är stängda.
 
Rekommenderar att göra glipan i överkant av dörren eller varför inte sätta in en liten ventil eller galler? Finns massor av varianter på detta hos Jula, Bauhaus, Beijer m.fl.
Jag har precis gjort detta och orsaken är att det drog kallt längs golvet både i sovrummet som ute i nästa rum.
I alla fall vi vill ha svalt i sovrummet men gärna lite varmare, inte mins golven, i övriga huset.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att sätta in en badrumsfläkt som går 24/7 och ökar vid fuktbelastning. Se även till att det finns glipa under/över dörrarna till sovrummen och att ventiler i väggarna är öppna. Troligtvis behövs en starkare centralfläkt som kan installeras på taket ovanför badrummet.
Har nu installerat en badrumsfläkt och testat lite. I min Netatmo som mäter CO2 i sovrummet syns åtminstone en tydlig skillnad så jag är nöjd. :)

Startade fläkten på konstant drift strax innan 4 oktober vilket syns i diagrammet.
Diagram som visar CO2-nivåer över tid i ett sovrum efter installation av badrumsfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.