Vi har nån slags magisk mus i vårt garage. Enligt restriktioner här hemma måste den fångas levande och släppas ut. Jag började därför med en bur på Bauhaus med galler som ska slå igen när musen trampar på en platta. Den har tömts på bete säkert 4 nätter utan att slå igen. Jag utgår helt enkelt ifrån att musen är för lätt. Jag provade med att lägga vikter på plattan för att ta mig så nära "tröskeln" som möjligt men har inte lyckats ändå. Så nu provade jag vippbrädealternativet istället och efter några nätter där betet inte har rörts kom jag i morse in och såg att betet var borta. Dock ingen mus i hinken och den mat som låg i hinken är kvar, så jag utgår ifrån att musen inte har ramlat ner och sen tagit sig ur. Så kontentan här verkar vara att musen är för lätt, även för denna. Hur fasen gör man? Finns det några metoder som inte är beroende av musens vikt?
 
Bronken
Är det ens säkert att det är en mus det hela handlar om?

Två alternativ (Restriktioner är ju inget man följer i Sverige ändå :( ...)
1. Fällan Mjölner preppad med guldnougat.
2. Låna en katt alt orm.

Mer musmant:
3. Bur som man bara kan gå IN i. Vet inte om det finns men måste väl gå att göra om den du har?
Istället för att den stängs av vippbrädan så är den stängd från början (utan tryck).
Vill musen in så pressar den sig in - men kommer förhoppningvis inte ut ?!
 
Ta en kastrull med lock och en skruvmejsel eller någon bestick.
Tejpa fast betet på säg mejselns ände och rigga upp locket med betet neråt i kastrullen.
Musen hoppar ner i kastrullen och drar i betet/mejseln och locket faller ner.

Det gjorde jag efter flera misslyckanden med en sån där köpt fälla.

Även bra om locket är av glas så du ser vad du fångat. Det får ju inte vara för lätt heller.
 
Vadå fångas levande och släppas ut, det är djurplågeri, har sett reklam på TV om fångade djur som inte mår så bra och är det bättre att grannen får möss hos sig och där kommer den ändå att gå i fällan om det är en handlingskraftig granne som snabbt och humant tar livet av musen.

Protte
 
Märkligt, man får väll döda möss i sitt hem för att dom kan ha en negativ inverkan på hälsan? Enligt Skyddsförordningen.
 
G Ganescha skrev:
Märkligt, man får väll döda möss i sitt hem för att dom kan ha en negativ inverkan på hälsan? Enligt Skyddsförordningen.
Jag tror att TS syftar på lokala restriktioner som upprättats av andra familjemedlemmar.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Be då denna humana person att ta hand om den stressade musen och släppa den på ett ställe låååångt bort.

Protte
 
Staffans2000
prototypen prototypen skrev:
Be då denna humana person att ta hand om den stressade musen och släppa den på ett ställe låååångt bort.

Protte
Det är väl inget problem. Om de lyckas fånga den, vill säga. Heder åt den lokal fogerinnan som bryr sig om djur och inte dödar dom bara för att det är bekvämt.
Har ni provat att låta ytterdörren stå på glänt?

Staffan
 
L lordi skrev:
Jag tror att TS syftar på lokala restriktioner som upprättats av andra familjemedlemmar.
Så klart, av någon märklig anledning så uppfattade jag det som att det va kommunen som bestämt restriktionerna. Läste om, läste rätt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.