Jag har rivit upp den gamla plastmattan och masoniten. Kvar finns golvbrädorna ovan golvreglarna C-C 60 cm.
Jag vill ha så låg bygghöjd som möjligt. Ingen golvvärme. Räcker det med 6 mm gips under klinkern?
 
Jag har laggt 6 mm i badrummet. Fast då är det dubbla spånskivor. Las så för att bygga fall när huset byggdes.
I vilket fall som helst är inte 6 mm något problem om man vet att golvet är stumt.
 
Jag säger det igen, vägggips på väggen och golvgips på golvet ;)
 
slitvargen skrev:
Jag säger det igen, vägggips på väggen och golvgips på golvet ;)
6 mm fick jag tipset från välkänd och forumnämd VVS/kakelfirma. Enligt dem så går 6 mm alldeles utmärkt att använda om man bara är ute efter att ha dött material under klinkersen. I mitt fall har jag alltså 2 lager spån på regelverk C-C 60 så det är stumt så det räcker till. Jag la detta för ca 5-6 år sedan och har inte råkat ut för några problem.
 
Jag la klinkers i min hall precis i dagarna. I mitt fall hade jag ett laminatgolv som låg flytande på ett skruvat 22mm spångolv på regler.

Skall man följa de föreskrifter som finns skulle jag skruva (+ ev limma) en golvgips på 13 mm i spångolvet. För att sedan montera klinkersen på gipsen. Jag tyckte dock att detta skulle bygga för mycket på höjden. (gips 13 mm + klinkers med fix ca 13 mm = 26mm)

Istället plockade jag bort min 22mm spån och fällde ner en ny 22mm golvspån emellan reglarna. Jag monterade en ram av läkt mellan reglarna som jag både limmade och skruvade. På detta skruvade jag sedan en golvgips för att sedan lägga min klinkers. Resultatet av detta var att jag fick ett "lägre" golv än tidigare då det låg laminat.

Före = Golvspån 22mm + Laminat 8mm = 30mm
Efter = Golvgips 13mm + klinkers (med fix) 13mm = 26mm

Jag har lagt upp bilder på länken nedan, de kanske kan klargöra ytterliggare.

www.jonasf.tk

 
Linnex skrev:
6 mm fick jag tipset från välkänd och forumnämd VVS/kakelfirma. Enligt dem så går 6 mm alldeles utmärkt att använda om man bara är ute efter att ha dött material under klinkersen. I mitt fall har jag alltså 2 lager spån på regelverk C-C 60 så det är stumt så det räcker till. Jag la detta för ca 5-6 år sedan och har inte råkat ut för några problem.
lösningen är igentligen rätt enkel, gå in på gipstillverkarens hemsida och kolla på monteringsanvisningen, säger de att 6mm är OK på golv så är det, annars inte.

Med risk för att få äta upp det anser jag att det är stor skillnad på golv & vägggips men jag kan ju ha fel...
 
slitvargen skrev:
lösningen är igentligen rätt enkel, gå in på gipstillverkarens hemsida och kolla på monteringsanvisningen, säger de att 6mm är OK på golv så är det, annars inte.

Med risk för att få äta upp det anser jag att det är stor skillnad på golv & vägggips men jag kan ju ha fel...
har som sagt inte rådgjort med gipstillverkare med då jag ställde ungefär samma fråga angående kvaliten fick jag svaret av klinkerssäljaren att 6 mm är så pass fiberarmerat att det inte är något problem när golvet är stumt.
 
Glöm inte att kolla din elanläggning samtidigt om du har ojordade uttag i hallen då behöver du lägga om dessa till jordade kontakter och dra skyddsjord ifrån elcentralen till hallen. Detta på grund av att klinkers inte isolerar som den matta du hade innan. För att få ha ojordade uttag så var mattan i rummet tvungen att vara isolerande mot electricitet...... Annars kan det kanske bli obehagligt i framtiden . Kolla med din elektriker.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.