Hej

När värmepumpen installerades här i fjälllägenheten så snålade man in på att inte dra fram för strömtransformatorerna för lastvakten till elskåpet.
Däremot så har jag de liggandes här och tänkte se om ni kan hjälpa mig med bästa lösning.

Jag ser två alternativ för kabeldragningen:
1)
I samma 20mm slang som matningen till värmepumpen och då direkt in i elcentralen.

2)
I 16mm slangen som går till innetempgivaren bredvid elcentralen och sedan borra hål i sidan på kopplingsdosan och elcentralen och tråckla kabel sista biten bakom panelen frihängande.

Tog lite bilder så ni kan bedöma läget och jag vet inte vilket av ovan som är bäst/tillåtet.
Samt vilken kabel bör jag välja - borde väll vara en 4x0.75mm kabel?
 
  • Väggmonterade apparater och kablar i ett hörn ovanför värmeledningsrör i en fjälllägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelslang längs en vägg, potentiell rutt för dragning av strömtransformatorernas kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med kablar och säkringar på vägg i fjällstuga, med termostat och router intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en öppen elinstallation med kablar och anslutningklemmor, markerad med "UT IN" inne i en fjällstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp öppet med kablar och säkringar synliga på en vägg med träpanel, intill termostat och orörd eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med synliga kablar och komponenter, fokus på möjlig kabeldragning till värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar finnas mest plats i 16-slangen till givaren.
En sak man kan behöva titta på är vilken isolation som krävs. Enklast är att välja en tunn kabel klassad för minst 230 V tex
[länk]
[länk]
Håller med om mest plats i 16 slangen.
Frågan blir då om jag skall byta den givarkabel som går där nu (fyrledare till innegivare och utegivare).
Bör inte även de vara klassade för minst 230V om jag samförlägger kabeln för effektvakt-kopplingen?

andra fråga: Räcker verkligen 0.25mm2 ledare? Sitter 0.75mm2 på strömtransformatorerna.
 
Jag kan ju inte säga hur du ska göra i just ditt fall utan att veta vad anvisningarna säger för dina produkter.
Jag vet inte om en LiYY klassad för 230 V kan räknas som dubbel isolering, men det kanske är tillräckligt bra. Det beror i sin tur på vad som är berörbart, dvs risken för elchock.
Strömtrafo ger en spänning som mäts av effektvakten. Jag tror inte att ingångimpedansen är sådan att arean har någon större betydelse.
 
Nibe föreskriver minst 0,5 mm2 ledare till strömtrafosarna. Jag brukar försöka göra sammankopplingen av trafosarna i en kapsling vid sidan om centralen. Men det ser ju ut som att man skulle kunna få plats att göra det på ett säkert sätt i nederkanten under gruppsäkringarna.
I en gammal fullproppad diazed-central känns det mer tveksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.