Hej,

Jag är i slutet av en renovering av ett rum och ska sätta socklar. Socklarna vi har valt är Allmoge 95mm. Problemet är att golvet är inte helt rakt och på ett ställe diffar det ganska rejält. Finns det något bra knep i såna här lägen? Jag har testat att lägga en bräda på och trycka ner med knät, sockeln rörde sig inte

Tacksam för tips!
 
  • Omonterade Allmoge 95mm socklar på ett ojämnt trägolv med tapetserade väggar och skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar ojämnhet mellan golv och Allmoge-sockel vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
95 mm hög sockel bockar du inte ner och fylla igen ca 15 mm, tja vad fyller man med. en list som putsas ner ( är nog inte relevant i tid och arbetet ) , några smalare bitar och spackel samt måla är en ide.
 
Det viktiga är att sockeln är i våg, så att bara trycka ner den gör att hela golvet kommer se mer skevt ut.
Bäst är att såga ut en lång kil som täcker glipan mot golvet.
Spackla och måla in den i sockeln så kommer skevheten att "försvinna" visuellt.
 
Tack för svaren, det låter som en bra lösning. Jag ska testa i morgon så får vi se :)(y)
 
sunnis
Tillverka en mall i kartong som du sedan kontursågar ut i planhyvlat list i samma dimension. Limma ihop.
 
  • Gilla
zzxxyy och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag har använt en rulle kalkeringspapper i liknande situationer för att enkelt rita av rätt profil som saknas.

Edit: nå, inte en hel rulle, snarare en liten bit av en rulle...;)
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.