D Donmero skrev:
Hej!

Har några frågor

Jag har tänkt att installera 4st LEDspottar i taket och undrar om det är OK att dra elkabel i isolering utan rör(löst). Och isåfall har ni något förslag på elkabel som tillåter det?



Dessa är spottarna jag tänkt mig. Någon som vet varför alternativ 1 är dyrare än alternativ 2?

Alternativ 1
[länk]


Alternativ 2
[länk]

Mvh
Varför kan du inte lägga FK i 16 mm flexslang?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför kan du inte lägga FK i 16 mm flexslang?
Det bord jag väl kunna göra. Antar att en flexslang lirar med isolering?
 
Vad menar du med att lira med isolering?

Är det nytt tak eller en ombyggnation?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad menar du med att lira med isolering?

Är det nytt tak eller en ombyggnation?
Ombyggnation av nuvarande tak dvs jag kommer inte att sänka taket.

Att flexröret kommer vara i kontakt med isolering.
 
D Donmero skrev:
Jag har tänkt att installera 4st LEDspottar i taket och undrar om det är OK att dra elkabel i isolering utan rör(löst). Och isåfall har ni något förslag på elkabel som tillåter det?
Om du med elkabel menar en ledning för 230 V så avråder jag bestämt ifrån att installera downlights som matas med 230 V. Välj om möjligt istället downlights för konstant ström som drivs av ett central drivdon. Vi har tusentals trådar i detta ämne.

En downlight behöver matas med en flexibel kabel. Den enda som är godkänd av tillverkaren än PLS 90 / RXKS 90 och den ska läggas i rör, inte ligga fritt i isolering. Det är dock en gråzon, där man ofta behöver tänka på gnagarangrepp. Med konstantström så är det i stort sett fritt hur man förlägger ledningar, det finns ingen brandrisk. Man har större möjligheter att installera ett centralt drivdon på ett bra sätt än X antal downlights.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du med elkabel menar en ledning för 230 V så avråder jag bestämt ifrån att installera downlights som matas med 230 V. Välj om möjligt istället downlights för konstant ström som drivs av ett central drivdon. Vi har tusentals trådar i detta ämne.

En downlight behöver matas med en flexibel kabel. Den enda som är godkänd av tillverkaren än PLS 90 / RXKS 90 och den ska läggas i rör, inte ligga fritt i isolering. Det är dock en gråzon, där man ofta behöver tänka på gnagarangrepp. Med konstantström så är det i stort sett fritt hur man förlägger ledningar, det finns ingen brandrisk. Man har större möjligheter att installera ett centralt drivdon på ett bra sätt än X antal downlights.
Tänkte fråga dig Bo.Siltberg som är den kunnigaste människa jag någonsin träffat på.

Jag tänkte montera 19 ST. Malmbergs MD 880 infälld i Biltemas boxar. 1 led / box och varje led är på 4,5 W. Blir två separata tändningar med hälften - hälften. Jag har dragit fram FK i flex 16. Är det rätt?
 
Vad skrev jag i föregående inlägg om vad jag anser om 230 V downlights??
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad skrev jag i föregående inlägg om vad jag anser om 230 V downlights??
Ok, ursäkta att jag frågade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.