Hej!

Nu är hela anläggningen faktiskt i drift - har bara några funderingar kvar. Tar några här och några i separat ämne.

Jag har en Laddomat 21 kopplad mellan acktank och panna. När brännaren lägger av är toppen i tanken 75, mitten runt 40 och botten runt 30.

Solen värmde lite i regnet tidigare idag så att hela tanken var mellan 35 och 40, sen har jag plockat ut lite värme eftersom vi för tillfället är fyra vuxna och två barn och alla har duschat idag.

Min fråga är då: skall inte laddomaten fylla tanken, eller är det bara toppen som skall fyllas som det fungerar nu? Naturligtvis är det inställbart, men hur fungerar det normalt?

Fråga två - jag gissar att solen (utom extremt varma veckor under hösten kanske) knappast kommer att värma mer än mitten-botten från 20-40 ungefär.

Och om fråga ett och två stämmer känner jag mig lite frågande dels till vad solen gör för nytta eftersom jag knappast vill ha ned botten i tanken under 40 grader och jag inte plockar ut värme någon annanstans än ur toppen på tanken?

 
När man eldar med pellets så tillverkar man värmen när det behövs och akumulatorn brukar inte vara så stor. Då får du den effekten att temperaturer i akumulatorn varierar mycket beroende på förbrukningen och brännaren brukar gå i gång när det behövs och du bör aldrig sakna varmvatten så länge det finns pellets hemma :). Nu vet jag inte vid vilket temp startar din brännare men så länge 6 personer kan duscha på rad utan att duscha kallt så är inställningen hellt OK tycker jag.

Det verkar vara inställt så att akumulatorn laddas med 75 gradig vatten - tillräckligt högt för att hålla legionellan borta och tillräckligt lågt för att minska förluster genom akumulatorisoleringen ( ju högre temp i acken dess högre blir förluster).

Det är nog inte meningen att ladda hela tanken till 75 grader från botten till topp - varmvattenberedare finns ju i toppen av tanken så det räcker att det är varmt just i den övre halvan av tanken ..... men jag kan inte det där med solslingor. Du får en bättre svar av dom som har liknande system :)

Solen hjälper ju till att värma din kranvatten från ca10-15 grader (som kommunen levererar) så mycket som den kan och sen tar pelletsbrännaren över och värmer den ytterligare till 75 grader.
Du har nytta av solvärmen för varje grad den värmer och du slipper använda pellets till det ;).
gaia
 
Tack för svar - det låter helt OK ju då!

En sak till som jag funderat på. Det finns någon slags ventil installatören har monterat som ger några droppar vatten varje gång någon rör en varmvattenkran. Om man stänger kranen för våldsamt kommer det en ordentlig skvätt. Jag skulle tro att det blir någon deciliter per dag ungefär.

Känns lite onödigt eller skall det vara så?
 
peoe skrev:
Det finns någon slags ventil installatören har monterat som ger några droppar vatten varje gång någon rör en varmvattenkran. Om man stänger kranen för våldsamt kommer det en ordentlig skvätt. Jag skulle tro att det blir någon deciliter per dag ungefär.

Känns lite onödigt eller skall det vara så?
det känner jag inte riktigt igen. Vi har en ventil som droppar varje gång man höjer vattentemperatur i varmvattenbehållaren som sitter i tanken( vid eldning) - ventilen är för att släppa litet överskott av vatten som ju utvidgas vid uppvärmning. Har man en kran öppen någonstans så droppar den inte för överskottet kan rinna ut i vasken. Vi har en slang som leder droppandet till avloppet.
Det som jag beskriver är helt normalt och det droppar när kranar är stängda men hos dej verkar det vara tvärtom:-/ ... droppar det faktiskt när man öppnar en kran eller har jag fattat fel ?.
gaia
 
Tar du både både värme o vv ur tanken??
Vart sitter tempgivaren till brännaren?? (panna el acktanken)
Hålls pannan konstant varm som du kör nu??

Som du beskriver så är det bra temp du har i acktanken nu då solen ännu ger något men från nov-feb kan du med fördel ladda hela acktanken om brännaren har ställbar hysteries o du kan köra med eltändning (on/off)..
Om du inte har en bivalentshunt nu så borde du skaffa en http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf
Då får du fördelen att pannan tömms först på värme = mindre förluster.. ;)

Med vv slingor i acktanken är risken för legionella minimal..

Varför vill du inte att botten på tanken går under 40°??
Ju lägre tempen i botten är ju mer får du ut av solfångarna...


 
> Tar du både både värme o vv ur tanken??
Jäpp

>Vart sitter tempgivaren till brännaren?? (panna el acktanken)
Sensorn sitter ganska exakt mitt i acktanken.

>Om du inte har en bivalentshunt nu så borde du skaffa en...
Bivalentshunt finns på plats eftersom det fanns med i de utmärkta förslagen på installationen jag fick här. :)

Jag kan ställa hysteresen, men tydligen i nuvarande mjukvara är inställningsmöjligheterna ganska bristfälliga.

Just funderingarna kring legionella var funderingen på temp i acktank, men jag hade hoppats lite på att det inte spelade så stor roll med varmvattenslinga...
 
Angående den mystiska ventilen....
Det är din säkerhets ventil , skulle gissa på att du har den på inkommande kallvatten?

Jag har precis samma "problem" , stänger man en kram lite hastigt i huset så skickar den gärna ur sej en skvätt vatten.
i mitt fall så beror det på att vi har ett jäkla inkommande tryck på vattnet , kommun trycker på som fan ;)
sen när man stänger någon kran så får man en tryck-stöt i ledningarna .
Jag har även lite dropp efter att man tagit varm vatten , detta beror då på att vattnet i slingorna värms upp.

Min röris sa att man kan byta säkerhets ventil till en 10Bar istället. För det mesta sätter dom in 9 barare men 10 fungerar bra oxå. Alla kranar osv i huset skall klara detta.

/Johan
 
Ahh. Tyckte mest det var mystiskt eftersom jag inte hade nåt liknande på oljepannan...

 
peoe skrev:
> Tar du både både värme o vv ur tanken??
Jäpp

>Vart sitter tempgivaren till brännaren?? (panna el acktanken)
Sensorn sitter ganska exakt mitt i acktanken.

>Om du inte har en bivalentshunt nu så borde du skaffa en...
Bivalentshunt finns på plats eftersom det fanns med i de utmärkta förslagen på installationen jag fick här.  :)

Jag kan ställa hysteresen, men tydligen i nuvarande mjukvara är inställningsmöjligheterna ganska bristfälliga.

Just funderingarna kring legionella var funderingen på temp i acktank, men jag hade hoppats lite på att det inte spelade så stor roll med varmvattenslinga...
Blev inkopplingen som tänkt o funkar det bra med bivalentshunten så pannan tömms först på värmen??

Jag tror du skulle kunna flytta upp givaren/sensorn till brännaren en bit så den sitter ca 40 cm från toppen/under övre vv slingan.. Sen väljer du hur mycket av tanken som ska laddas genom att öka/minska hysteresen efter hur mycket av tanken du vill ladda..

Jag kör 35° hysteres nu o då startar brännaren när tempen är 42° vid övre termometern på acktanken o stoppar då det är 77°.. Då är tanken 60° i botten...
 
Jag har inte koll ens på hur jag kollar om värmen tas från pannan först eller inte.
Kanske skulle tokspola varmvatten en dag för att kolla iofs, hittills har jag ju kört pannan en sväng på kvällen nån gång i veckan när solen inte orkat med riktigt. Eftersom pannan kyls fortare än acktanken är det nog bara att tanka ur varmvatten för att veta och jämföra hur panna och tank reagerar?

Eftersom min installatör inte har satt bivalentsjuntar förut är det nog läge att kolla...
 
peoe skrev:
Jag har inte koll ens på hur jag kollar om värmen tas från pannan först eller inte.
Kanske skulle tokspola varmvatten en dag för att kolla iofs, hittills har jag ju kört pannan en sväng på kvällen nån gång i veckan när solen inte orkat med riktigt. Eftersom pannan kyls fortare än acktanken är det nog bara att tanka ur varmvatten för att veta och jämföra hur panna och tank reagerar?

Eftersom min installatör inte har satt bivalentsjuntar förut är det nog läge att kolla...
Tokspola.. :-/

Du menar väl tokvärma kåken (köra värme) för det är väl dit shunten är kopplad.. ;)
 
Jo, det kanske man kan anta. Hrm.
Jag återkommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.