Hej alla!

idag har det vilats och planerats, kan vara bra det med ibland. Då vi ska dränera om så behövde altanen ryka, det ingick inte i priset från entreprenören.

Vi har även haft ventilationskunnig och elektriker på besök. Efter en längre diskussion så kom vi fram till att vi kör subfloor tillsammans med ftx. Detta främst då projektören på subfloor var väldigt flexibel och beredd att anpassa för ftx. Detta till skillnad från nivell som endast förespråkat deras fläkt och ej velat lämna garantier..

i vårt fall fick vi fram en bra balans i vent, där frånluft från golvet ansluts till det nya systemet. Större delen av spirorören kan dras isolerade på kallvinden. Vi kommer senare (som sagt) komplementera med ytterligare lösull, från 100 (idag) till 200-300. Är det någon som är bekant med priser för ventgolv? Vi fick ett pris på 60000 för ~85kvm. Då ingår allt (stomme, cellplast, spårade spånskivor, ventrör, projektering). Vi utför montering.

Frugan och jag kikade även på lite kök. Just nu lutar det åt HTH, då jag får lite rabatt genom jobbet där.

Annars får jag önska en god fortsättning och ett gott nytt år
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Glömde helt bort att ni skulle dränera om.

Har ni tänkt ha nån liten kamin i köket nu när vedspisen rök? Ganska lustigt att man satte in en vedspis -79, men jäkla smart ändå.
 
kul tråd och bra tempo på rivningen så här långt. kom bara ihåg att detta är ett maraton och ingen sprint..
 
  • Gilla
svensson_simon
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
kul tråd och bra tempo på rivningen så här långt. kom bara ihåg att detta är ett maraton och ingen sprint..
I detta fallet först en halvmara i 5000m-fart.
 
  • Gilla
svensson_simon
  • Laddar…
S svensson_simon skrev:
Hej alla!

idag har det vilats och planerats, kan vara bra det med ibland. Då vi ska dränera om så behövde altanen ryka, det ingick inte i priset från entreprenören.

Vi har även haft ventilationskunnig och elektriker på besök. Efter en längre diskussion så kom vi fram till att vi kör subfloor tillsammans med ftx. Detta främst då projektören på subfloor var väldigt flexibel och beredd att anpassa för ftx. Detta till skillnad från nivell som endast förespråkat deras fläkt och ej velat lämna garantier..

i vårt fall fick vi fram en bra balans i vent, där frånluft från golvet ansluts till det nya systemet. Större delen av spirorören kan dras isolerade på kallvinden. Vi kommer senare (som sagt) komplementera med ytterligare lösull, från 100 (idag) till 200-300. Är det någon som är bekant med priser för ventgolv? Vi fick ett pris på 60000 för ~85kvm. Då ingår allt (stomme, cellplast, spårade spånskivor, ventrör, projektering). Vi utför montering.

Frugan och jag kikade även på lite kök. Just nu lutar det åt HTH, då jag får lite rabatt genom jobbet där.

Annars får jag önska en god fortsättning och ett gott nytt år
Subfloor och nivell är väl "samma" företag? Trodde jag iaf. Vi lade in Subfloor nyligen i gillestugan, 60kvm. Materialet gick på typ 25000:-, reglar, isolering (ej cellplast, men deras egna isolering som hänger på reglarna) och spånskivor m.m. Tidigare ägare har installerat en frånluftsfläkt som vi återanvände, så vi köpte inget fläktpaket. Tog avloppsrör som jag kopplade på fläkten för att få ett jämt sug utmed ena väggen, motsatt sida från luft-inloppet.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Glömde helt bort att ni skulle dränera om.

Har ni tänkt ha nån liten kamin i köket nu när vedspisen rök? Ganska lustigt att man satte in en vedspis -79, men jäkla smart ändå.
Tjena! Vi har redan 2 öppna spisar i huset så en tredje tar vi det nog lugnt med :).
 
H henche skrev:
Subfloor och nivell är väl "samma" företag? Trodde jag iaf. Vi lade in Subfloor nyligen i gillestugan, 60kvm. Materialet gick på typ 25000:-, reglar, isolering (ej cellplast, men deras egna isolering som hänger på reglarna) och spånskivor m.m. Tidigare ägare har installerat en frånluftsfläkt som vi återanvände, så vi köpte inget fläktpaket. Tog avloppsrör som jag kopplade på fläkten för att få ett jämt sug utmed ena väggen, motsatt sida från luft-inloppet.
Det var mer än vad jag visste! Produkterna är väldigt lika om inte annat.

Är du säker på den materialkostnaden, isåfall så låter mina 60' för 85kvm dyrt. Dock så tog dem 15000 för projektering/ventmaterial/injustering + 10000 för spårad golvspån. Är du nöjd med subfloor överlag?
 
God fortsättning Byggahus!

Klämmer in en mindre uppdatering såhär i starten på det nya året. Takten de senaste dagarna har inte varit lika hektisk som första veckan utan lite mer stila i mån för planering. Huset finns numera i revit för underlag till kommande prisförfrågningar. Vilken noggrannhet har ni när ni skickar egenhändig ritning till t ex rörmockaren? Klarar han sig med en skiss på en servett eller vill man ha mer millimeters- noggrannhet? Jag är van vid +/- någon millimeter från jobbet, men hoppades lite på att det skulle vara mer förlåtande i villa-sammanhang.

På det fysiska planet så har jag sista dagarna ägnat mig åt badrummet på andra våningen. Rummet hade klinkers, tätskikt och golvspån nertill och endast kakel, bruk & gips på väggarna. När började man gå mer mot säkervatten-metod med badrummen vi har idag?

Renoveringsarbete med röran av rivna väggmaterial och kofot på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Bryter ned innervägg mellan badrum och klk.

Renoveringsarbete i badrum med klinker och kakel sönderbrutna på golvet och en arbetslampa som lyser upp rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext; Bästa metod för att få ned materialen ovan? Hade inga problem med väggarna, men golvspånen satt som gjutna. Både mot tätskikt och stomme..

Nedrivning av innervägg mellan två rum med synliga träreglar och isolering, golvspån, och en sopborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Vi passade samtidigt på att plocka ned lite garderober i rummet intill.

Rivet klinkergolv med synliga golvspån och en laserlinje som sträcker sig över golvet, omfattande renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Prisvärt hjälpmedel!

En bilningshammare på ett trasigt klinkergolv bland spillror och damm under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: I den stora jakten på bästa förfarandet för golvet så fick bilningshammaren titta in. Tyvärr ingen hit då den mejsel jag hade var för trubbig..

Renovering av golv med borttagning av klinker och isolering, synliga rör och skador på golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Spettet var snäppet vassare, men mycket damm/skräp.

En gammal kofot som används för att bryta upp golvspån och tätskikt, med synliga rör och rivningsavfall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: VINNAREN!! En hederlig gammal kofot + hammare gjorde susen. Dock ingen dans på rosor ändå..

Sista fundering: Under golvet i bilderna ovan så är det ett mellanbjälklag med 45x195-reglar cc 600. Jag tror att dem har en spännvidd på strax över 3 meter. Dessa reglar har ett antal hål i sig för värme/avlopp/vatten. Då vi kommer att flytta ett avlopp en bit in i den fd klädkammaren så får vi ta upp 2-3 nya hål. Dessa kommer att vara runt 50mm diameter och hamna cirka 30mm från ök regel. Hade ni tagit kontakt med en statiker för att vara på den säkra sidan angående förstärkning av regel kring hål? Jag vet att det finns lite förenklade lösningar för likartade problem, men vet inte vilka marginaler det är riktigt..

Tack och bock!
 
  • Gilla
Dino84 och 1 till
  • Laddar…
Intressant och rejält projekt minst sagt!
Och med lite tempo, det ger lite trevlig kvällslektyr! :D

Angående bjälklaget så hade jag först och främst förstärkt upp det. 45*195 cc600 är inget wow mellanbjälklag när ett nytt badrum sedan görs, så i med en bjälke så det blir cc300 istället. Finns även rekommendationer för mellanbjälklaget på bla svenskt trä har jag för mig (y)

Angående rörgenomgångarna så hade jag satt konstruktionsplyfa på var sida om hålet som skruvlimmas mot bjälken. Det är den rekommenderade lösningen vid rörgenomföringar. :)
 
  • Gilla
svensson_simon
  • Laddar…
På gvk hittade jag detta:
Skärmdump från gvk.se som visar tabeller med max spännvidder för träbjälkar enligt byggregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och eftersom du sa strax över 3m spännvidd så är rekommendationerna att bjälklaget förstärks upp :)
 
S svensson_simon skrev:
Det var mer än vad jag visste! Produkterna är väldigt lika om inte annat.

Är du säker på den materialkostnaden, isåfall så låter mina 60' för 85kvm dyrt. Dock så tog dem 15000 för projektering/ventmaterial/injustering + 10000 för spårad golvspån. Är du nöjd med subfloor överlag?
De verkar ha samma ägarföretag i alla fall. Se skärmdump från subfloors hemsida.
Skärmdump av Subfloor.se med text om företaget och dess historia inom golvläggningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sorry, skrev fel på antalet kvm. Gillestugan är runt 40-45. Nedan ser du en offert från nivell, cirka 1,5 år gammal. Priserna var detsamma när man handlade hos olika bygghandlare. 12 tusen ville de ha då för ett fläktpaket. Priserna är inklusive moms.
Offert för byggmaterial med träreglar, plastsruvar och isolering noterade för ett gillestugaprojekt, inklusive prisuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: vi köpte alltså inte enligt offerten, vi handlade mkt senare och då från en bygghandel. Och då köpte vi subfloor, eftersom nivell inte verkade finns kvar ute i handeln längre. Men priset var mer eller mindre samma som offerten.

Vi hade en hantverkare som byggde upp golvet (rev allt själv) och det gick rätt fort, så subfloor är smidigt på det sättet. Speciellt när det är så ojämnt underlag, men dyrt jämfört med vanliga reglar. Vi fick klart det i september så kan inte uttala mig så mycket mer om subfloor mer än att det "känns bra" att inte ha massa material ned mot plattan. Vi hade 2-3 cm med byggskräp liggandes för sedan 60-talet.
 
J Jarlsgård skrev:
På gvk hittade jag detta:
[bild]
Och eftersom du sa strax över 3m spännvidd så är rekommendationerna att bjälklaget förstärks upp :)
Hej, hittade med denna rekommendation. Plattsättaren rekommenderar trossbotten av 12 formplyfa och sedan EPS ovan med en plast som skydd mellan bruk och stomme. Jag har tidigare varit skeptisk till detta, men det ser inte helt dumt ut! Man vinner lite höjd också då vi skippar golvspån och eventuell gips i höjdled (ersätts av flytspakel ovan eps).

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/lattfyllnadsmassa/
 
H henche skrev:
De verkar ha samma ägarföretag i alla fall. Se skärmdump från subfloors hemsida.
[bild]


Sorry, skrev fel på antalet kvm. Gillestugan är runt 40-45. Nedan ser du en offert från nivell, cirka 1,5 år gammal. Priserna var detsamma när man handlade hos olika bygghandlare. 12 tusen ville de ha då för ett fläktpaket. Priserna är inklusive moms.
[bild]
Edit: vi köpte alltså inte enligt offerten, vi handlade mkt senare och då från en bygghandel. Och då köpte vi subfloor, eftersom nivell inte verkade finns kvar ute i handeln längre. Men priset var mer eller mindre samma som offerten.

Vi hade en hantverkare som byggde upp golvet (rev allt själv) och det gick rätt fort, så subfloor är smidigt på det sättet. Speciellt när det är så ojämnt underlag, men dyrt jämfört med vanliga reglar. Vi fick klart det i september så kan inte uttala mig så mycket mer om subfloor mer än att det "känns bra" att inte ha massa material ned mot plattan. Vi hade 2-3 cm med byggskräp liggandes för sedan 60-talet.

Hej, gött att få lite andra erfaranheter att jämföra mot. Vi fick betala ganska mycket mer, men då har vi lite mer som ingår i det priset.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
S svensson_simon skrev:
Hej, hittade med denna rekommendation. Plattsättaren rekommenderar trossbotten av 12 formplyfa och sedan EPS ovan med en plast som skydd mellan bruk och stomme. Jag har tidigare varit skeptisk till detta, men det ser inte helt dumt ut! Man vinner lite höjd också då vi skippar golvspån och eventuell gips i höjdled (ersätts av flytspakel ovan eps).

[länk]
Vet att det finns ett par här inne som gjort just den lösningen.. Ser en bild framför mig men minns min själ inte vem det var som gjorde det :thinking:

Det enda namnet som ploppar upp är @Peter_K men är som sagt väldigt osäker! :crysmile:
 
Hej,

Man är ju för dålig på att dra upp kameran sista dagarna. I om att jag är i huset tre dagar i veckan nu när det vanliga jobbet rullat igång, så blir just bilderna lätt nedprioriterade. Men där skall vi ha bättring framöver!!

Inledningsvis så kan jag berätta att vi valde att gå med subfloor. Det kändes bra att ha en lokal leverantör ifall något krånglade eller saknades. Dem hade allt vårt material på lager, så det är bara att kika in och plocka upp. Detta trots att granab var några tusenlappar billigare.. Fick bara en bättre känsla kring subfloor överlag, kan inte riktigt sätta fingret på det. Jag tror att detta är ett ok pris, men givetvis finns det lite mer pengar att spara om man gått ut lite hårdare. För andra som är intresserade av priser för egen del så landade vi på följande:

Offertlista med olika byggmaterial och priser från leverantören Subfloor, inkluderar isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en offert med olika byggmaterial och -tjänster, inklusive golvvärme och ventilation, med priser och totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materialet tar nu en lagom stor plats i garaget i väntan på montage. Jag tänker mig att det inte är allt för långt bort, men innan dess skall vi:

  • Riva ned resterande undertak (gips och panel).
  • Justera el och tillföra elrör vid behov (vägg/tak)
  • Bila upp det sista i plattan så att rörmokaren kommer fram med avlopp.
  • Ersätta plast i undertak på plan 1 (ca 95kvm)
  • Glesa upp där det tidigare var panel (panelen satt direkt mot takstol)
  • Sätta upp huntonit på plan 1 (någon med erfarenhet av dessa, var ni nöjda?)
  • Sätta 12 plyfa + 13 gips på befintlig gips i vardagsrum, hall, tvättstuga
  • Sätta 15 plyfa + gips i wc
  • måla väggar plan 1
  • Städa plattan på plan 1 ORDENTLIGT
  • Ventilerat golv


Som ni ser så har vi en bit kvar innan golvet ens börjar komma på tals. Men det börjar ändå kännas gott att vara förbi all rivning och äntligen få börja bygga upp lite igen. Angående ventilerat golv på oisolerad platta så har jag fått mig en funderare. Jag är 99% säker att detta är den näst bästa åtgärden för "problemet" efter att bila bort hela plattan och gjuta ny grund från scratch. Dock så var vår plattsättare idag stensäker på att man skulle gjuta EPS direkt uppe på plattan. Detta för att sedan köra flytspackel och klinkers i badrum/tvättstuga..

Mig veterligen så löser detta inte dilemmat att vi har isoleringen på fel sida plattan + att vi inte har något skikt som hindrar fukten från att vandra uppåt. En ventilerad spalt borde alltid vara att föredra tillsammans med faktumet att vi har samma lösning över hela våningen?

Om jag inte nämnde det i förra inlägget så har vi fått ett bra pris på en ftx som vi med största sannolikhet kommer att gå vidare med. Tanken är då att även koppla golvets frånluft till ftx samtidigt som vi åtgärdar besiktningsanmärkning på dålig luftomsättning i huset. De flesta kanaler kommer att gå dolt på vind och de som inte gör det bygger vi in.

Arkitektonisk ritning av första våningen i ett hus, inklusive kök, vardagsrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Tänkt lösning för det ventilerade golvet på entreplan.

När vi sedan går vidare till köket, som inte ligger allt för långt bort i tidsplanen. Så har vi fått ett förslag från vår säljare. I vårt tycke så passar detta mycket bra för de ytor vi har (som är något begränsade). Detta kök kunde vi få skickat färdigmonterat exkl vitvaror för runt 90'. Det vi inte bestämt än är bänkskiva och vi blev lite fundersamma på ugnens placering. Är det ok att ha ugn intill kyl eller frys?

3D-rendering av ett kök med skåp, ugn bredvid kyl/frys och en ö med laminatbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bildtext: Köket med generiska vitvaror och laminatskiva. Troligen kör vi på stenkskiva om det finns till bra pris.

Detta är det nya från fronten denna gång. Dräneringen ligger även fint till där dem nästan har gått runt hela källardelen och återfyllt. Bifogar nedan de återstående bilderna från veckan:

Upprivna plattor framför entrén till ett hus med brun fasad under lätt snöfall, förberedelse för dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Rensar lite plattor så att grävaren kommer hela vägen runt

Grävningsarbete vid husgrund med snötäckta tegelstenar och måttband i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Redan dag 1 så kom man ned en bra bit

Byggmaterial staplat i garage väntar på montage, inklusive isolering och byggskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Det ventilerade golvet tar sin lilla plats..

Två stolpar som stödjer en takstol med synlig isolering och plastfolie i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Som tur i oturen tyckte elektrikern att det var slut med löshängande kablar med ström på, så hade tyvärr inget lyse vid kvällens fotosession.. Här ser vi två stolpar som går upp till vind och bär upp en takstol i husets vinkel. Satt tidigare i innervägg och kommer senare att byggas in igen.

Renoveringsprocess i ett rum med borttaget undertak som visar isolering, utsatta takstolar och hängande elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Här blev det både ny balk och stöd vid yttervägg. Väggen son tidigare avgränsade tvättstuga och wc kommer att flyttas närmre vänstra fönstret för att göra tvättstuga/groventre större.

Nedrivet undertak med isolering synlig, träreglar och rör på ett byggprojekt i en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Efter dammsugning så är numera badrummet på plan två helt redo för elektriker/rörmokare. Snart får vi nog upp lite plyfa/gips på väggarna också.

En bild av ett mössbo i isoleringen under ett tak, där plast och isolering behöver ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Ett riktigt äckligt mus-näste som dök upp när jag plockade ned gips från taket. Ingen aning hur gammalt detta kan vara. Men det borde väl räcka att ersätta plast+isolering (lokalt)? Tänker att jag sätter upp lite fällor på vinden framöver.

Grävarbete vid husgrund med synliga avloppsrör och byggstöttning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: En skum bild på dräneringen som en vecka efter start har återfyllt halvvägs runt huset. Känns som att dem håller bra fart på tre man!


Detta var allt för denna gång. Lovar dyrt och heligt att bli lite bättre på uppdateringar och bilder. Vill ju även för egen del kunna gå tillbaka och se hur vi skötte oss, i efterhand. Med det säger jag tack för mig och tack för visat intresse! :)

/Mvh
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.