Jag behöver ny papp under betongpannorna. Takytan är ca 200m2, vanligt rakt snedtak utan konstigheter. Vad handlar det om för ca kostnad mtrl/arbete? Bör man byta pannorna (från 1968) eller återanvända? Annat att tänka på när jag tar in offerter? Huset ligger i Stockholm.
 
En granne till mig bytte tak i sommar. Takstorlek ca 130 kvm. Han hade tegeltak och bytte till profilerat plåttak.
Ny underlagspapp, nya hängrännor och stuprör och ett plåttak som kostade ca 20.000 kr i materialkostnad kostade honom 50.000 kr + moms.
Han tog in två offerter och den andra firman begärde 75.000 kr + moms för samma jobb.
Inte direkt svar på din fråga, men en liten idé om vilka kostnader det handlar om och vilka skillnader det kan vara.
Om jag vore som dig skulle jag nog passa på att byta ut pannorna, när dom ändå måste ner från taket.
 
Värt att tänka på...
Om man skaffar nya pannor, så slipper man bekymmret med att ned pannorna hela. Du hyr en container som slänger skiten i 1 dags jobb attt kasta skiten från taket, om ens det.

Då kanske skillnaden i pris inte blir så stor jämfört med tiden det tar att frakta ned dem.
 
Det kostar en hel del att bli av med trasiga takpannor.
Ett alternativ är att bygga en ränna som du släpper ned pannorna i. De går inte sönder och du kan sälja dem och få igen någon tusenlapp.
 
cubix skrev:
Det kostar en hel del att bli av med trasiga takpannor.
Ett alternativ är att bygga en ränna som du släpper ned pannorna i. De går inte sönder och du kan sälja dem och få igen någon tusenlapp.
Jaha... Det tänkte inte jag på så långt, grannen gjorde det när han köpte nya. Så jag tyckte det lät som en bra tanke om jag det blir av för egen del. En hel del, kostar det mycket pengar ?
 
Använd dom gamla pannorna som fyll på tomten!
 
Många sopanläggningar tar betalt för vikten av byggavfall, och eftersom pannorna väger en hel del så...
Om jag inte minns fel kostade det 750 kr att hyra en container, och 2.5-3.000 kr av få tippa pannorna på soptippen.
 
Här kommer lite priser.... i Stockholm har jag fått fram ett mycket bra pris på "rubbet" dvs Vindskivor, spånt/genomgång/byte av c:a 10 kvm, papp, rännor&rör,plåtarbeten exkl. skorsten, läkt, betongpannor på 360,-/kvm+moms som billigast.

Det dyraste priset var 650,-/kvm+moms.

Grannen och hans två polare ville ha 25000 + material kostnad på ca: 30.000 vilket tyvärr inte är ROT avdragsgrundande..... ::)

Som fattig student och tummen mittplacerad så måste man ibland göra vissa val... ;)
 
Sthlm_villa skrev:
Här kommer lite priser.... i Stockholm har jag fått fram ett mycket bra pris på "rubbet" dvs Vindskivor, spånt/genomgång/byte av c:a 10 kvm, papp, rännor&rör,plåtarbeten exkl. skorsten, läkt, betongpannor på 360,-/kvm+moms som billigast.

Det dyraste priset var 650,-/kvm+moms.

Grannen och hans två polare ville ha 25000 + material kostnad på ca: 30.000 vilket tyvärr inte är ROT avdragsgrundande..... ::)

Som fattig student och tummen mittplacerad så måste man ibland göra vissa val... ;)
Pris för nämda arbete inkl mtr utan container tömmning
400kr kvm exkl moms ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.