Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök och funderar över en lämplig placering av frånluftsdonet. Vanligen brukar väl frånluftsdon sitta högt upp, nära taket, men jag kommer att bli tvungen att sätta donet precis under överskåpet (runt 140 cm över golvet) i och med att mina överskåp går hela vägen upp till tak. Är denna placering OK?

Alternativet är att göra åverkan på samtliga köksstommar i överskåpen och fräsa ut hål för ett långt rör, vilket jag helst vill undvika.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du menar att det finns en takanslutning för att fylla ut avståndet mellan skåpen och taket (som ofta inte är helt vågrätt) så sätter man ofta donet i takanslutningen.
Om skåpen verkligen går hela vägen upp till taket brukar man försöka sätta ventilationsdonet på ett överskåps sida och nära taket för att få kort väg upp till taket, dvs. kort rör.
En del sätter donet direkt i taket om det går bra att dra fram röret i bjälklagret en bit.

Jag har inte stött på något kök med ventilationsdonet under överskåpen vare sig i verkligheten eller i alla kökstrådar som jag har läst i forumet. Det lär väl bli mycket fett i röret när luften inte har passerat genom fläktens fettfilter, vilket antagligen innebär ökad brandrisk så röret måste sotas rätt ofta.
 
Hej BirgitS! Tack för snabbt och utförligt svar.

Det finns ingen takanslutning att tala om (2 cm distanslist), så det kommer tyvärr inte att gå.

Ventilationskanalen sitter till vänster om köket och blir således en vägg. Det tidigare köket hade ingen takanslutning utan ett mellanrum mellan överskåp och tak, där man hade dragit själva röret i en liten låda ovanpå överskåpet (se bild).

Köksskåp utan takanslutning med synlig ventilationskanal ovanpå och infälld belysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är stommar och luckor redan inköpta och de går hela vägen upp till tak. Det vore tråkigt att behöva fräsa hål i samtliga överskåpsstommar i det nya köket och leda röret till höger sida av köket, då detta skulle medföra att mycket av förvaringsutrymmet går förlorat.

I och med att det finns andra rör i schaktet så kan man heller inte heller dra rör och sätta donet på ventilationskanalen framför överskåpen, det hade annars varit ett alternativ.
 
BirgitS
Går ju att ha ventilationsdonet på själva luckan längst till vänster. Då blir det ju bara i just det enda skåpet som det försvinner lite utrymme högst upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.