Hej.

Jag går i planer att göra om ett gammalt pannrum i källaren så att det ska inhysa även tvättstuga och ett nytt badrum. Huset har tidigare värmts upp med oljepanna och pellets, men härom året installerade vi bergvärme och i och med det behövs inte samma kringytor för värmesystemet längre.

Rummet är ca 15 kvm stort, så jag känner att det borde gå att få till hyfsat, men jag har kört fast och hur jag än vrider och vänder på inredningen känns det inte som om jag hittar den optimala lösningen. Därför tänkte jag höra om någon har lust att bidraga med lite färska idéer. Jag är inte främmande för tanken att dela av rummet med en skiljevägg, om någon har tankar åt det hållet.

Bifogar en planritning där Värmepumpens placering framgår. Jag har även markerat placering av ett par expansionskärl och avloppsstammen och vatten som går upp till köket på våningen ovan. Dessa skulle jag inte vara helt främmande till att flytta i sidled om det skulle vara nödvändigt, köket ska ändå göras om framöver.

Jag vill få plats med normal badrumsinredning, så som toalett, tvättställ, dusch (inget badkar) och handdukstork. Vi har pratat om att försöka klämma in ett litet basturum också, men det får vi räkna som bonus om det går att få till.

Tacksam för alla idéer, synpunkter och förslag.

Planritning av ett pannrum med dimensioner, värmepumpens placering och markerade expansionskärl och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag gissar att öppningen på övre väggen är en dörr och så är det två fönster också.

Dusch i nedre högra hörnet, toalett och handfat längs övre väggen samt tvätt och tork etc. längs nedre väggen. Kan det vara något?
 
Hur många fler badrum har ni?

Jag funderar på om ni skulle ta och avgränsa utrymmet. Ett mindre badrum och sedan tvättstuga utanför.

På så vis kan man använda toan men övriga har ändå tillgång till tvättdelen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att öppningen på övre väggen är en dörr och så är det två fönster också.

Dusch i nedre högra hörnet, toalett och handfat längs övre väggen samt tvätt och tork etc. längs nedre väggen. Kan det vara något?
Stämmer bra med dörr och två fönster. Det är i källaren, så fönstren är inte så stora men de sitter ändå där.

Ditt förslag är en av de lösningarna jag funderat på. Det hade som sagt varit klart om man bara kunde klämma in en bastu också. ;)
 
J Jarlsgård skrev:
Hur många fler badrum har ni?

Jag funderar på om ni skulle ta och avgränsa utrymmet. Ett mindre badrum och sedan tvättstuga utanför.

På så vis kan man använda toan men övriga har ändå tillgång till tvättdelen.
Jo, jag har haft funderingar på att sätta in en avdelande vägg för att få den funktionen som du nämner. Men jag vet inte riktigt hur jag ska möblera då alla mina lösningar blir att kännas trånga.

Vi har bara ett litet badrum i dagsläget vilket är anledningen till de här planerna att bygga ett till.
 
Jag tror det är en känsla och i verkligheten tror jag det inte man upplevt samma sak!

Vill man däremot klämma in en bastu också, ja då blir det lite tajtare + att det blir en liten bastu :surprised: Men även det skulle gå, den bastun vi hade när jag bodde hemma mätte 1*2.4m och det funka, men man kunde inte vara fler än max 4 personer i den.
Så den hade jag nog struntat i? :thinking:

Men att dela av den högra delen så man får ett utrymme som är 2.78*1.5 resulterar i att ni fått in wc, 60 cm kommod och en 90*90 dusch utan bekymmer. Handdukstork och högskåp hade också fått plats utan problem :)

Utrymmet utanför blir då ~3.4*2.78. Tänker man då att ca 1 m går bort på vardera sida (dörr, panna) så finns det ändå 2.4*2 meter för inredning. Det är fullt tillräckligt för att få till bra ytor!
Gången emellan gör att man utan problem kan ha 60cm djupa skåp på vardera sida (y)

Nu vet jag inte hur högt det är i tak, men är höjden tillräcklig 230+ så hade man kunnat sätta ett överljus ovan wc dörren för att få bättre ljusinsläpp.


Om vi då tar bastu approachen.
En smal bastu hade varit möjlig, då hade badrummet fått vara ~1.7*2.2m tänker jag.
WC, kommod och dusch hade då fått sättas i ett led. Utrymmet utanför blir av med 70cm men bör ändå gå att få till vettigt.

Jag personligen hade dock struntat i bastu. En liten bastu är förvisso en bastu, men lite klaustrofobisk är de allt :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tror det är en känsla och i verkligheten tror jag det inte man upplevt samma sak!

Vill man däremot klämma in en bastu också, ja då blir det lite tajtare + att det blir en liten bastu :surprised: Men även det skulle gå, den bastun vi hade när jag bodde hemma mätte 1*2.4m och det funka, men man kunde inte vara fler än max 4 personer i den.
Så den hade jag nog struntat i? :thinking:

Men att dela av den högra delen så man får ett utrymme som är 2.78*1.5 resulterar i att ni fått in wc, 60 cm kommod och en 90*90 dusch utan bekymmer. Handdukstork och högskåp hade också fått plats utan problem :)

Utrymmet utanför blir då ~3.4*2.78. Tänker man då att ca 1 m går bort på vardera sida (dörr, panna) så finns det ändå 2.4*2 meter för inredning. Det är fullt tillräckligt för att få till bra ytor!
Gången emellan gör att man utan problem kan ha 60cm djupa skåp på vardera sida (y)

Nu vet jag inte hur högt det är i tak, men är höjden tillräcklig 230+ så hade man kunnat sätta ett överljus ovan wc dörren för att få bättre ljusinsläpp.


Om vi då tar bastu approachen.
En smal bastu hade varit möjlig, då hade badrummet fått vara ~1.7*2.2m tänker jag.
WC, kommod och dusch hade då fått sättas i ett led. Utrymmet utanför blir av med 70cm men bör ändå gå att få till vettigt.

Jag personligen hade dock struntat i bastu. En liten bastu är förvisso en bastu, men lite klaustrofobisk är de allt :crysmile:
jag ska skissa lite på dina förslag och se hur det känns.
Vi är bara två i hushållet och vi är tillräckligt gamla för att inse att vi aldrig kommer bli fler i familjen, så en bastu för max 4 pers är mer än nog.

Jag kan även passa på att nämna att tvätt och torktumlare får plats längs den vänstra väggen om man skulle vilja det. Även om det sitter ett expansionskärl på den väggen så sitter det tillräckligt högt (ca 120 cm till underkant) för att få in maskiner därunder. Dock är det ju så att om man placerar maskinerna där så behöver ytan åt höger vara fri tillräckligt långt för att det ska gå att öppna och lasta i och ur maskinerna.
 
Hur gick det?
Vi håller precis på att göra samma sak men lade till en bit vägg i mitten för att dela av badrummet från TS lite grann.
 
N Nina Schuster skrev:
Hur gick det?
Vi håller precis på att göra samma sak men lade till en bit vägg i mitten för att dela av badrummet från TS lite grann.
Jag skissade på ett par lösningar och försökte få in några offerter på delar av utförandet, men det var svårt att hitta någon vettig som var intresserad av att göra grovjobbet. Så jag tappade sugen litegrann och sedan kom det annat i vägen som hade högre prioritet, så det är kvar i samma stadie som när jag startade tråden.
Tankarna finns fortfarande kvar, men jag vet inte riktigt när de kommer bli veklighet.

Det vore kul att se hur era planer går så du får gärna starta en tråd, om du inte redan gjort det? Vem vet, det kanske kan få mig att ta tag i projektet igen.
 
Tack :) Jag gör det när vi kommit lite längre. Vi håller på för fullt att komma igång nu.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.