Hej. Jag behöver borra 50 st dia 20mm hål i rostfria rör med godstjocklek 1,6mm. Jag funderar på hålsåg med hårdmelall skär och vanlig borrmaskin. Jag måste borra på plats nämligen.

* Finns det stativ man kan använda för att använda då man borrar i t.ex stolpar?
* Vilken rotationshastighet ska man ha för bearbetningen?
* Vilken typ av skärolja ska användas till rostfritt?
/CC
 
Hm. Jorå, det går. Beror lite på vilken nivå på kvalitetsnivå man vill uppnå, hur man skall gå till väga.

"Jag funderar på hålsåg med hårdmelall skär HMM, NÄÄ... DET BLIR DYRT. VANLIG HÅLSÅG ALA SANDVIK ELLER STARETT OSV, I BIMETALL MED SNABBSTÅLS (=HSS) TÄNDER DUGER FINT. och vanlig borrmaskin. REKOMMENDERAR EN FETING I SÅ FALL. EN LITEN HILTI TYP. INGET GÅR ATT JÄMFÖRA MED SCHYSST VRIDMOMENT. Jag måste borra på plats nämligen. " HOPPAS ATT DU HAR STARKA ARMAR. 50 HÅL I VERTIKALLÄGE GER DIG DET.

* Finns det stativ man kan använda för att använda då man borrar i t.ex stolpar? JA. KALLAS MAGNETSTATIV. LITEN PELARBORR I PRINCIP MED DUNDERSTARK MAGNETFOT. FÖRSES OFTA MED SK KÄRNBORR, ETT SLAGS UBER-HÅLSÅG. ANNARS EN SOPIG LITEN PELARBORR, ETT PAR TILLSVETSADE VINGAR O ETT PAR TVINGAR...

* Vilken rotationshastighet ska man ha för bearbetningen? LÅNGSAM. SÅ LÅNGSAMT DU KAN KRAMA AVTRYCKAREN I PRINCIP. OCH MATNINGEN ÄR ÄNNU VIKTIGARE-- TRYCK TILL! SÅGEN SKALL SKÄRA, INTE STÅ O NÖTA.

* Vilken typ av skärolja ska användas till rostfritt? FINNS MEDEL I HANDELN. ANTINGEN VATTENSPÄDBAR KYLVÄTSKA F METALLBEARBETNING, ELLER KONCENTRERAD SPECIALARE. NÅGON ANNAN FÅR KOMMA MED PRODUKTNAMN.
/CC

Ha så roligt. Och se förresten en tråd en bit ner på sidan som heter Borrning i Stål för vidare info.

Dumstocken.

PS, eftertanke: Äsch, vafan.... det är ju bara 20 mm. Kanske duger det med vanlig borrmaskin. Eller... skruvdragare med väggströmskälla... då har man ju bra vrid, hastighet och bekvämlighet. Kör på bara.
 
Tack!
Låter som jag borde köpa en ny borrmaskin.
Magnet funkar nog dåligt på rostfritt, men jag sa testa din idé med borrstativ och tvingar.
/CC
 
Jag trodde man använde sprit till aluminium endast som kylmedel vid gängning.

Hålpunch har jag testat på vanlig plåt det fungerar utmärkt, men jag ska göra fyra hål resp i 1m långa rör som har dia 61 mm så man kommer inte åt att sätta dit punchen.
/CC
 
  • Gilla
Mraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.