Har en fundering då jag skulle vilja styra mina fyrtur gardiner via en brytare /jalusi brytare infälld i kombinationsram med övrig bel.
Alltså Ikea skräp brytare kan man ju bara inte tejpa fast på väggen och vara nöjd med.

Är det någon som känner till en lösning på detta? Funderar på att meka isär den jädra gardinen. Bästa vore ju nästan om det gick att programmera en brytare eller scen för att köra ett Google kommando.
 
H
Det du vill ha är någon form av "smart" infälld brytare som du kan styra med både app samt koppla till vanlig strömbrytare. Typ:
https://www.kjell.com/se/produkter/...ra-t1-infalld-zigbee-fjarrstrombrytare-p51556

För att kunna styra den och din rullgardin behöver du en gateway som kan prata med både den infällda brytaren och fyrtur.
Tveksam till att ikeas gateway klarar det.

Vill du bara lösa det via google assistant utan infälld brytare så funkar det med ikeas gateway.
 
Denna ser intressant ut, menar du att ingångarna på denna går att koppla mot Ikea fyrtur förutsett att jag har huben till båda apparaterna då?
 
H
Näe. I det här fallet kopplar du inte ihop dem med tråd utan digitalt.
Tryck på knappen -> signal till gateway -> signal till fyrtur -> dra upp/ned rullgardin.

Vill du styra trådat och kunna använda google assistant är det något i den här stilen du behöver:
https://www.m.nu/rullgardin-markis/inbyggnadsmodul-for-rullgardiner-flush-shutter-gen5-qubino

Men tror inte fyrtur går att koppla till en jalusibrytare utan mindre ingrepp.

Har själv inte så bra koll på de olika hubbarna /gatewaysen då jag inte använder dem så hur de funkar ihop och vad de klarar av får någon annan svara på.

Tror att den enklaste vägen är att komplettera med Ikeas hub och sedan kan du styra rullgardinen med
"ikeas skräp brytare"
ikeas app
google assistant via ikeas app
 
Yes ok det blir väl att gå runt allt . Det borde ju utvecklas en brytare där man via ett tryck kan simulera ett voice command. Skulle vara smart
 
Löst: blev en homey enhet för att styra alla enheter man har, (även Ikea rullgardiner) sen köpte jag en qubino brytare som sen kan skicka scen kommandon via tryck. Öppna/stäng gardin.
 
  • Gilla
halj och 1 till
  • Laddar…
Vet du om man kan aktivera scener i IKEA Trådfri via Google Home?
Har testat alla möjliga röstkommandon men det verkar inte gå.
 
Scenerna man gör i IKEA Smart verkar inte sprida sig utanför deras sfär. De dyker i alla fall inte upp i HomeKit och då gäller det säkert Google Home. Jag brukar göra scenerna i Apple Home istället.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.