Hej,
Jag planerar ett garage med övervåning och funderar på hur man smartast löser värme och vatten.

Tanken är att ha en arbetsbänk med diskho i garaget och ett badrum och eventuellt kök på övervåningen. Garaget behöver bara underhållsvärme och övervåningen skall användas då och då men byggs med året runt-standard.

Huvudbyggnaden ligger i anslutning till garaget och bergvärmepump med extra ackumulatortank för varmvatten finns precis innanför huvudbyggnadens vägg cirka 10 meter bort.

Hur ska jag tänka på värme och vatten till komplementbyggnaden?
Bygga kulvert till huvudbyggnaden med både vatten och värme? El och vatten ska ju ändå in...
Luft/luft med två inneenheter till garagebyggnaden + beredare?
Två separata luft/luft med beredare?
Luft/vatten för garaget med både värme och vatten?

Jag ser hela bygget som en långsiktig investering och har inget emot en större investering just nu, om den har långsiktigt bra lönsamhet.

Tacksam för hjälp.
 
Jag tycker det är ganska enkelt, du har ju en värmepump redan. Dra kulvert ev inte med varmvatten.utan kanske sätta en elberedare i garage. Ju mer grejor man har ju mer kan krångla och behöva service.....
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Jag drog kulvert (fjärrvärme) till garaget, jobbigt att vänta på att varmvattnet ska ta sig hela vägen. Om jag gör om det i framtiden lär det bli en genomströmningsvärmare (y) Kanske inte en lika bra lösning om du vill ha tillräckligt med flöde för att kunna ta en dusch
 
Hej och tack för svar!
Jag skulle spontant också vilja gräva ner kulvert och utnyttja bergvärmen. Tycker dock att det är en del frågetecken som jag inte vet hur de ska lösas och jag har en upplevelse av att det är svårt att hitta fackmän som kan hjälpa till med lösning.

Mina osäkerheter är bland annat:
Hur ta ut kulverten genom plattan utan att skada golvvärme eller andra rör?
Kommer bergvärmepumpen klara det extra effektuttaget?
Jag upplever ibland att värmen i huset är ojämn mellan över och undervåning och tror det beror på trögheten i systemet (har golvvärme både uppe och nere). Kommer det bli värre med en byggnad till?

Jag förstår att det här inte är jättekomplicerade frågor men tycker det är svårt att hitta hjälp. Därför känns det lätt att göra helt separata system för garaget som inte påverkar resten, även om det inte blir lika snyggt/effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.