http://www.mondex.fi/

Jag har ett 8kw, det fungerar jättebra.
Aggregatet är helt byggt i täljsten (60kg) och fungerar alldeles utmärkt att slänga på så mycket vatten du orkar med.
C:a 45 min - 1 timme uppvärmning (2X2m bastu, med glasdörr och fönster)
Det näst bästa efter vedeldat.
 
Känns bekant på ngt sätt! ;) Har också ett 8 kW aggregat.
byhu-IMG0001.JPG
 
I vårt förra hus köpte vi ett aggregat i Finland (http://www.kastor.fi/) och till vårt nya hus som vi nu ygger kommer vi att sätta in ett likadant.

Ett Kastor Inferno ä rhelt i rostfritt, har en enorm stenmagasin för sin klass vilket ger en överllögsen värme. Finnar kan det där med bastu.

Sedan en tid tillbaka har Tylö köpt upp Kastor så nu finns de även i sverige under Tylö-namnet. Men ta en finlandskryssning om möjligt och åk in på ett yggvaruhus i finland så har du resan och mer betald.
 
Ett Kastor Inferno ä rhelt i rostfritt, har en enorm stenmagasin för sin klass vilket ger en överllögsen värme. Finnar kan det där med bastu.
Mja stenmagasinet är egentligen väldigt litet för ett sånt bastuaggregat. Man ska alltid sträva efter att ha så stort stenmagasin som möjligt. Detta för att få ett så bra bastuklimat som möjligt.

Närmare beskrivining, Om du har ett litet stenmagasin värmer du inte upp stenarna utan själva bastun direkt. Detta resulterar i att man får en väldig torr och varm bastu och det finns inte så mycket värmeenergi i stenarna för att klara av mer än ett par skopor vatten.

Om man då har ett större stenmagasin så blir effekten den motsatta. Man värmer upp stenarna istället för själva bastun. Ökar sedan luftfuktigheten med hjälp av vatten till behagligt bastuklimat (60-70grader luftfuktighet på 50-60%). Fördelen är att det även är enkelt att kontrollera klimatet i bastun på detta sättet. En annan fördel är att man kan stänga av aggregatet när man väl har värmt upp stenarna till bastutemperatur (då man har så mycket värmeenergi lagrad). Sparar på så vis energi.
 
Var köper man ett sådant där Kaiser och vad kostar det?

/Gojan
 
Jag tycker Iki aggregaten är grymt snygga, det är klart att johan rekommenderar dem eftersom han säljer dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.