Ska bygga en torpargrund på berg. Kan jag gjuta fast sulan på berghällen eller är det att föredra att lägga makadam på berget innan gjutning av sulan?
 
Jag skall bygga torpargrund direkt på berg nästa vecka och det blir diret på berg. Jag tror att om du skall gjuta en platta på berg så bör du ha makadam el.l för dränering, men inte när det gäller torpargrund, där luftas ju grunden.

Se till att berget är riktigt rent innan du börjar gjuta. Högtryckstvätt e bra.

Jag kanske även drar ner några armeringsjärn ner i berget också, mest för att det känns bra :D

Lycka till!
 
:)
Precis som Jeal gjorde jag, grävde ur med grävare, sedan med handspade, sedan sopkvast och sedan högtryckstvätt, lent som en barnrumpa!

Sedan formgjutning direkt på berget med några armeringsjärn där det sluttade...
Se hemsidan http://hem.passagen.se/femana
*Bilder Före*
hälsar
Helena med..
Sverige Stugan
 
Bob_the_builder
Ni som har byggt/ska bygga på detta sätt (mur på berg), hur ser er sula ut?

Sunt förnuft (?) tycker jag säger att sulan inte behövs för att fördela last, utan enbart för att skapa en jämn yta för muren. Detta borde innebära att den inte behöver vara speciellt tjock (hög), och inte heller bredare är murblocken. Vad säger ni?
 
Hej - jag är ny här..

Vi har gjort så att vi i stort sett "murat" rakt på berget - alltså utan att gjuta klack innan. Eftersom klackens primära syfte är att skapa en bredare belastningsyta mot underlaget fyller den inget direkt syfte när det gäller berg. Bara man klarar av att "mura rakt" så går det väl bra ändå - bruket under varje sten blir ju en slags sula ändå. Dessutom armerar man ju givetvis också..!

Eller har jag fel - hoppas inte det :)
 
:)
Jag har samma uppfattning och att mitt grundbygge behövde sula beror på att berget är ojämt och har olika höjder och lutning, så det behövde "jämnas till" före murningen med en klack som är cirka 5 cm bredare på var sida om leca-muren!

Helena .....
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.