T
F Fredde0007 skrev:
CAT 5 är kategorin vilken hastighet kabel klarar som Max. CAT 8 är snabbast . Har man snabbt fiber och bygger nytt nätverk är CAT 5 inte en framtidssäker kabel, hade satsat på CAT 7 eller snabbare vid fiber .
Nu ska vi väl inte överdriva när vi försöker hjälpa dom som har mindre kunskap i ämnet. Kat6 räcker gått. Sen eftersom personen inte alls verkar vara super insatt i det hela (alltså troligen inte en storsurfare) så kanske även 5e skulle räcka ett bra tag. Men kat 7, känns överdrivet i min mening.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
cat5E borde väl räcka rätt långt?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Cat7 installation går ju i praktiken inte att göra då den kräver specialkontakter som knappt går att få tag på eller finns utrustning till ändarna, dessutom är det inte heller en vedertagen standard och kommer aldrig bli för det blev aldrig något behov. I bästa fall har man cat7 kabel med RJ45 kontakter och kör det som ett cat6 nätverket.

T.o.m idag i sådär 15års väntan går det fortfarande inte få tag i fullt 10Gbs switchande kopparutrustning i konsumentsegmentet. Cat.6 funkar med 10Gb i de flesta installationer och vi är inte ens där idag för att utnyttja det. Cat.8 är fortfarande en datacenter lösning.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
MrJay
sunnis sunnis skrev:
Cat.6 funkar med 10Gb i de flesta installationer och vi är inte ens där idag för att utnyttja det.
Kategori 6 kablage (CAT6) stödjer 10Gbps över korta avstånd, 37-55m. CAT6A däremot som tillkom 2008 möjliggör 10Gbps över större avstånd och har bättre skydd mot störningar. I val och kval skall du alltid välja CAT6A istället för CAT6 om möjligt, prisskillnaden är försummat och du får bättre framtidssäkring.

CAT7 är tyvärr svarta fåret av Ethernet-standard som aldrig riktigt tog fart och implementationer av denna kan skilja från tillverkare till tillverkare. Den nya gyllene standarden är CAT8 men den är nog overkill för en vanlig husägare.
 
T
MrJay MrJay skrev:
Kategori 6 kablage (CAT6) stödjer 10Gbps över korta avstånd, 37-55m. CAT6A däremot som tillkom 2008 möjliggör 10Gbps över större avstånd och har bättre skydd mot störningar. I val och kval skall du alltid välja CAT6A istället för CAT6 om möjligt, prisskillnaden är försummat och du får bättre framtidssäkring.

CAT7 är tyvärr svarta fåret av Ethernet-standard som aldrig riktigt tog fart och implementationer av denna kan skilja från tillverkare till tillverkare. Den nya gyllene standarden är CAT8 men den är nog overkill för en vanlig husägare.
Skulle säga att alla nybyggen (av normal karaktär) kör med kat.6, där det är lite mer krävande körs det med kat.6A. Det gäller inte bara privata marknaden utan offentliga miljöer och dylikt.
 
MrJay
T TechChad skrev:
Skulle säga att alla nybyggen (av normal karaktär) kör med kat.6, där det är lite mer krävande körs det med kat.6A. Det gäller inte bara privata marknaden utan offentliga miljöer och dylikt.
Vi startar om 2 månader med bygget av vårt lösvirkeshus - CAT8 i fastighet och fiberlänkar mellan byggnaderna. Har IT som huvudsyssla och egna installatörer ;)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
MrJay
A Andy78 skrev:
Hur ser era CAT8 kontakter ut?
CAT8 Class I, det vill säga RJ45. Kablarna är tjockare än föregående versioner men vi kör med 25mm rör överallt ändå så tjockleken är inget problem.

RJ45 på CAT8 skiljer sig lite ifrån den vanliga då själva kontaktdonet tar mer plats. Nedan ett exempel från Primewire:

EDJkxW6WwAEztCW.jpg
 
Redigerat:
T
5E räcker gott och väl, men det beror ju lite på vad man gör. Ska man bygga nytt, köpa nytt och dra nytt är det förstås bättre att satsa på något modernare. Själv drar jag fortfarande 5E, dels för att jag fortfarande har flera lådor sånt och dels för att i princip allt är eftermontage i ett 70-talshus.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag kör Cat5E och det kommer nog aldrig att bytas ut eller den dagen det renoveras vilket är tidigaste 30-40år. :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
MrJay MrJay skrev:
Alla nybyggen? Vi startar om 2 månader med bygget av vårt lösvirkeshus - CAT8 i fastighet och fiberlänkar mellan byggnaderna. Har IT som huvudsyssla ;)
Jo självklart kör man med fiber (köndes inte som att det behövde blandas in). Men som sagt så vidhåller jag att byggnader med normal karaktär kör med kat.6 eller kat.6A. Sedan kompletteras det med fiber där behov finns.
 
MrJay
T TechChad skrev:
Jo självklart kör man med fiber (köndes inte som att det behövde blandas in).
Jag misstänker du inte förstod vad jag menade, vi lägger fiber mellan våra egna byggnader på tomten (huvudbyggnad, garage, kontor etc). Fiber från gatan går in i serverrummet i huvudbyggnaden varpå det går en fiberkabel från switchen där i till en switch i varje byggnad via markkabel och som ansluts till SFP+ porten. Det vill säga, vi förlägger inte Ethernet-kabel i mark som de allra flesta.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
T
MrJay MrJay skrev:
Jag misstänker du inte förstod vad jag menade, vi lägger fiber mellan våra egna byggnader på tomten (huvudbyggnad, garage, kontor etc). Fiber från gatan går in i serverrummet i huvudbyggnaden varpå det går en fiberkabel från switchen där i till en switch i varje byggnad via SFP+ porten. Det vill säga, vi förlägger inte Ethernet-kabel i mark som de allra flesta.
Jaja, du menar till dig själv, antar att detra inte räknas som normal fallet ;)

Nyfiken men vad har du för behov av att köra över 10 Gb/s? Känna annars inte ekonomiskt försvarbart jämfört med fiber?
 
MrJay
T TechChad skrev:
Jaja, du menar till dig själv, antar att detra inte räknas som normal fallet ;)

Nyfiken men vad har du för behov av att köra över 10 Gb/s? Känna annars inte ekonomiskt försvarbart jämfört med fiber?
Stämmer, det är inte normalfallet men bygger man nytt så skall det göras ”rätt” IMHO. Vi har 10Gbps nät redan nu i dagsläget i form av CAT6A så utrustning finns redan på plats så att säga men i och med nya husbygget kommer det tillkomma ett antal 4K övervakningskameror som måste kunna mata lagringsservern som kör med NVME lagring utan att nätet skall vara ett problem, speciellt nu med allt annat trafik i form av Netflix, Youtube, Zoom, Teams, etc.
 
T
MrJay MrJay skrev:
Stämmer, det är inte normalfallet men bygger man nytt så skall det göras ”rätt” IMHO. Vi har 10Gbps nät redan nu i dagsläget i form av CAT6A så utrustning finns redan på plats så att säga men i och med nya husbygget kommer det tillkomma ett antal 4K övervakningskameror som måste kunna mata lagringsservern som kör med NVME lagring utan att nätet skall vara ett problem, speciellt nu med allt annat strömmande familjen nyttjar.
Okej, ja så kan man ju göra. Själv hade jag nog valt att köra med fiber till dessa, hade nog varit billigare och mer framtidssäkert.

Men roligt med folk som testar lite annorlunda saker! :D
 
MrJay
T TechChad skrev:
Okej, ja så kan man ju göra. Själv hade jag nog valt att köra med fiber till dessa, hade nog varit billigare och mer framtidssäkert.

Men roligt med folk som testar lite annorlunda saker! :D
Kräver el, mycket lättare med PoE ur administrativt och säkerhetssynpunkt :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.