D Dcaprio skrev:
Ne källare är inte aktuellt, snarare krypgrund och diffusionsöppet. Det har jag förstått byggs idag med ångbroms och träfiber/cellulosa isolering. Så vad är det energikraven kommer spricka?
Det är inte omöjligt att bygga som förr, men du får anpassa dig till dagens krav.
Jag bygger precis nu på det sista av mitt hus med design från 1922.
Går på utsidan inte att skilja från ett 100år gammalt hus men allt man ser är från 2018-2020.

Har 3ggr så tjocka väggar, FTX, ångspärr, modern isolering, regelstomme osv.
Inuti blir det mycket i stil från 1920-talet. Lister, tapeter, skafferi.
Alla dörrar och samtliga svintunga radiatorer är från hus och lägenheter byggda runt 1921-1927 som har renoverats....

Du kan timmra upp ett hus, isolera vad som krävs.
Räkna med att det kanske blir en 50% dyrare.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är inte omöjligt att bygga som förr, men du får anpassa dig till dagens krav.
Jag bygger precis nu på det sista av mitt hus med design från 1922.
Går på utsidan inte att skilja från ett 100år gammalt hus men allt man ser är från 2018-2020.

Har 3ggr så tjocka väggar, FTX, ångspärr, modern isolering, regelstomme osv.
Inuti blir det mycket i stil från 1920-talet. Lister, tapeter, skafferi.
Alla dörrar och samtliga svintunga radiatorer är från hus och lägenheter byggda runt 1921-1927 som har renoverats....

Du kan timmra upp ett hus, isolera vad som krävs.
Räkna med att det kanske blir en 50% dyrare.
Precis, det är nog så nära man kan komma. Men då känns det som att din (ts) idé försvinner lite då din tanke var att det skulle vara enklare.

Personligen skulle jag nog kunna bygga ett hus själv med dagens byggteknik, och då samla in kunskap omndet jag inte kan. Men tvivlar på att jag klarar att finna kunskap och klara dagens krav om jag försökte bygga med äldre byggtekniker. Sen blir det nog också svårare att finna andra hantverkare (som man nästan måste ta hjälp av) som kan göra byggnadssäkra konstruktioner/installationer enligt gamla standarder.

Skulle nog säga att slutsatsen blir nog att du tjänar inte på och det blir inte lättare att bygga med gamla byggtekniker.
 
Om man vill förstå den byggnadstekniska utvecklingen när det gäller småhusbyggande, bör man nog bortse från normernas inverkan. De har spelat en roll bara de senaste decennierna. I grova drag har stomsystemen gått från liggande timmer till stående plank (senast 1920) till regelstomme (kring 1950). Den första transformeringen berodde på sågverksindustrins framväxt, den andra på en statlig kampanj i syfte att minska på användningen av sågade trävaror. Användandet av regelstommar blev möjligt genom tillkomsten av gips- och mineralullsskivor. Det var först då som man införde normkrav på värmeisolering. Det var också först i samband med användningen av mineralull som isolering som behovet av ångspärrar blev aktuellt. Under större delen av 1950-, 60- och 70-talen var kravet på isolering i ytterväggar ca 100 mm mineralull. Först kring 1980 började isoleringskraven öka.
Skulle jag bygga ett nytt bostadshus idag för eget bruk skulle jag inte använda trä i ytterväggarna alls, utan modernt håltegel spm putsas på båda sidor. Ett material som är uppbyggt i få skikt men som har tillräckliga isolerande egenskaper. Invändigt behövs betong som värmemagasin.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
D Dcaprio skrev:
Varför skulle det bli dyrt?
Det här är egentligen en väldigt intressant fråga, som jag tycker tas upp alldeles för sällan när arkitektur diskuteras!

Det korta svaret är att arbetskraften skulle bli extremt dyr. Kostnaden för arbete har ökat pga förändringar i samhället samtidigt som materialkostnader har minskat som följd av industrialiseringen. Dagens byggteknik baseras på effektiv tillgång till prefabricerade komponenter som minskar arbetsinsatsen vid själva byggandet, och tillför mycket prestanda.

Till det hör också att mycket traditionella byggnadstekniker kräver kunskap som är svår att ta till sig utan erfarenhet. Här tycker jag det börjar hända mycket intressant med tekniken och samhället de senaste tiden, då det onekligen verkar som att mycket kunskap återupptäcks och sprids. Det sker ju genom Youtube, forum och annat på ett sätt som faktiskt börjar göra det möjligt att bygga traditionellt idag på ett sätt som var få förunnat under 80 och 90-talen. Tror jag i alla fall, det finns ju så klart undantag!
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Ja okej. Kanske inte går att göra fullt ut, det är väl mest plasten och att ha ett helt tätt hus jag inte riktigt tror på.
 
Man har ju byggt hus med åldersbeständig plast sedan 60-talet.
Sedan 70-talet var det ju helt standard.
Husen mår i regel finfint. Farfar bygggde ny 1975 och det är i toppenskick.
Samtidigt mår en del hus byggda tex 1920 och bakåt illa av moderna vanor som en del har. Bygger in moderna badrum, duschar ofta osv.

Byggnadshistorien visar på många fallgropar, men plast som ångspärr är sannolikt inte en av de.
 
D Dcaprio skrev:
Ja okej. Kanske inte går att göra fullt ut, det är väl mest plasten och att ha ett helt tätt hus jag inte riktigt tror på.
I så fall tror jag att kombinationen ångbroms och cellulosaisolering är en bra approach för dig. Vad du definitivt vill undvika är konvektion, dvs luftflöden, från inneluften ut genom väggarna. Ångbroms stoppar detta lika bra som ångspärr, men tillåter en viss diffusion.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dcaprio skrev:
Ja okej. Kanske inte går att göra fullt ut, det är väl mest plasten och att ha ett helt tätt hus jag inte riktigt tror på.
Vad med ett helt tätt hus som känns fel?
Jag bor i ett hus jag byggt själv som med ångroms och cellulosa, som är sjukt lufttätt. Så tätt att killen som utförde provtryckningen hade problem med att mätutrustningen larmade för orimliga värden.

Helt underbart hus att vara i. Ventileras med ftx vilket innebär mycket god luftomsättning. Nu när man blivit bortskämd tänker man alltid på att det känns lite unket när man kommer in i äldre hus. Trotts att det läcker luft som ett såll.
 
D Dcaprio skrev:
Hej!

jag undrar om det är möjligt att bygga ett hus som man gjorde förr(17-18-1920tal) eller är det för mycket Byggregler som går emot det?

Isåfall är det någon som har tips på litteratur med byggteknik från förr?

mvh
Ursäkta om jag kanske är korkad men vad menar du med följande..

"undrar om det är möjligt att bygga ett hus som man gjorde förr(17-18-1920tal)"

.. vill du bygga som på 1700-talet, 1800-talet och specifikt år 1920?

Är ju en viss skillnad mellan 1700-tal och år 1920 :rofl:
 
N nybyggarn3 skrev:
Vad med ett helt tätt hus som känns fel?
Jag bor i ett hus jag byggt själv som med ångroms och cellulosa, som är sjukt lufttätt. Så tätt att killen som utförde provtryckningen hade problem med att mätutrustningen larmade för orimliga värden.

Helt underbart hus att vara i. Ventileras med ftx vilket innebär mycket god luftomsättning. Nu när man blivit bortskämd tänker man alltid på att det känns lite unket när man kommer in i äldre hus. Trotts att det läcker luft som ett såll.
Såpass, hur ser din väggkonstruktion ut för att uppnå det?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ursäkta om jag kanske är korkad men vad menar du med följande..

"undrar om det är möjligt att bygga ett hus som man gjorde förr(17-18-1920tal)"

.. vill du bygga som på 1700-talet, 1800-talet och specifikt år 1920?

Är ju en viss skillnad mellan 1700-tal och år 1920 :rofl:
ja det är det ju, fram till 1920tal.
 
sunnis
Äldre hus uppvärmda även med fastbränsleeldning med varm murstock för självdrag av ventilation och som hade en uttorkande effekt, framledningstemperaturen till radiatorerna var ju mycket högre också.

Med dagens "kalla" VP system så ställer det ju också andra krav på klimatskalet.
 
D Dcaprio skrev:
Såpass, hur ser din väggkonstruktion ut för att uppnå det?
Väggen är uppbyggd av 300 mm lättbalk med en 30 mm fasafskiva av träfiber på utsidan. Invändig ångbroms som med tejpade skarvar och blåst cellulosa I väggar och tak. Anledningen att det blev så oerhört tätt (0.05 i någon enhet där kravet för passivhus är 0.3) är nog en kombination av noggrant genomförande och bra material.
 
N nybyggarn3 skrev:
Väggen är uppbyggd av 300 mm lättbalk med en 30 mm fasafskiva av träfiber på utsidan. Invändig ångbroms som med tejpade skarvar och blåst cellulosa I väggar och tak. Anledningen att det blev så oerhört tätt (0.05 i någon enhet där kravet för passivhus är 0.3) är nog en kombination av noggrant genomförande och bra material.
Består din stomme av lättklinker då? Eller vad menar du med balk? Stående reglar av lättklinker?

30mm skivan, är det träullit?
 
N nybyggarn3 skrev:
Väggen är uppbyggd av 300 mm lättbalk med en 30 mm fasafskiva av träfiber på utsidan. Invändig ångbroms som med tejpade skarvar och blåst cellulosa I väggar och tak. Anledningen att det blev så oerhört tätt (0.05 i någon enhet där kravet för passivhus är 0.3) är nog en kombination av noggrant genomförande och bra material.
Allt från Hunton?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.