Någon som installerat åskydd?
Något speciellt att tänka på?
 
Det finns vad jag vet tre nivåer på överspänningsskydd ("åskskydd"), och de är Grovskydd (brukar monteras i fasadmätarskåpet och behövs oftast bara om man har luftledning in till huset eller ligger på landsbyggden , bergområden eller jämte höga byggnadsverk m.m.) .Grovskyddet skyddar hela anläggningen.Sedan kommer Mellanskyddet och det brukar man montera i sin elcentral (skyddar hela anläggningen).För att sedan skydda känsligare produkter såsom dator , TV, stereo m.m. så kan man montera s.k. Finskydd (dessa skyddar bara den grupp (säkring) som det monterats på.Finskydd finns ju också att köpa som inbyggda i grenkontakter m.m.

I en normal villa (nedgrävda kablar till huset och mellanrisk område) så rekomenderas ofta ett mellanskydd plus några finskydd .

Att tänka på är ju att det finns inget skydd som klarar en direktträff på ledningsnätet i närheten av huset utan vad dessa skydd gör är att de skyddar mot de spänningstoppar som uppstår i elnätet vi blixt nedslag (detta kan ske flera kilometer från huset och är väl det som oftast sker).
 
Tack för alla bra svar!
 
Gunilla skrev:
Någon som installerat åskydd?
Något speciellt att tänka på?
Det beror på vad du vill skydda.

Det "klassiska" som går sönder när det åskar är prylar som är anslutna på mer än ett "nät" samtidigt, vanligast elnät och telefonnät samtidigt.

Anledningen till att de går sönder är att när det åskar i närheten induceras spänningar i alla luftledningar, spänningen som induceras i alla ledare i en ledning är ungefär lika stor och alltså blir det fortfarande cirka 230 volt mellan fas och nolla i vägguttaget, men mätt mellan nollan/jordet i vägguttaget och marken så kan du ha flera kilovolt ett kortkort ögonblick när det blixtrar. Samma sak händer med telefonledningarna, du har ett par volt vid avlyft lur resp 30-50V vid pålagd lur mellan trådarna i inkommande ledning, men även där kan det röra sig om kilovolt mellan en ledare och jord. Om tele- och elledningar som är luftledningar inte går exakt samma väg så får man även rejält olika 'spikar' på de båda, och skillnaden mellan de spikarna slår sönder modem, trådlösa telefoner o.s.v...

En annan "klassisk" kateogri prylar som går sönder ofta när det åskar är saker som är anslutna till tv-antennen. Anledningen är att tv-antennen ofta har åskledare på sig, d.v.s. den är ansluten till jord i marken, och nyss nämnda pulser på elledningen tar vägen genom tv'n/videon eller vad det nu är, via antennkabeln ner till jord.

Faktum är att tvn/videon klarar sig bättre om man tar bort åskledaren på tvantennen, men jag hoppas att det inte finns någon som tycker att det är värt mer att skydda tv/video än att skydda sig mot en husbrand som nästan alltid är resultatet om åskan slår ner direkt i huset och det saknas åskledare.

Om det är modem och liknande du vill skydda så vill du ha ett åskskydd som är anslutet både i ett garanterat skyddsjordat eluttag och i telejacket samtidigt, som alltså leder över överspänningarna direkt mellan näten istället för att de tar vägen genom modemet.

Jag pratade med en person som gör åskskyddinstallationerna i telias växlar, där har man tydligen på linjer mot andra växlar först ett åskskydd med gasurladdningsrör (typ "gnistgap") med överlsagsspänning på 350V, anslutna mot jord. Sedan har man minst 15 meter kabel, och ytterligare en punkt med samma typ av åskskydd igen anslutna mot jord. Från den punkten har man ytterligare minst 15 meter kabel som går till växeln. Dessutom, från den punkten med åsksydd som ligger närmast växeln har man dessutom åter igen minst 15 meter kabel som sedan går till en uppsättning åskskydd som *inte* är jordade, men väl anslutna till varandra. På den punkten ansluter man abbonenterna. Slår åskan ner hos en abbonent så fördelas först smällen jämnt på alla ledningar via det första åskskyddet, och via nästa går det ner till jord. Anledningen att man gör såhär är antagligen att chansen att en tillräckligt stark smäll verkligen bränner sönder åskskyddet nog är mindre.

Så, mitt råd om det verkligen är stora problem med åska på el/tele-anslutna apparater är att se till att inkommande telefonledning går samam väg som inkommande elledning, montera ett åskskydd anslutet både till el- och tele där ledningarna kommer in i huset, och sedan ha minst 15 meter kabel (både el och tele, gärna dragna samma väg) till punkten där modemet eller vad det nu är finns, och där ha ytterligare ett åskskydd.

Det jag själv skulle vilja veta är om elnätägaren får koppla bort en abbonents åskskydd från "stolpen med elmätaren" då denne ändrar matningen till huset ? Där jag bor så har förra ägaren själv kostat på ett åskskydd av för mig okänd typ, nedgrävd i backen, som varit ansluten till inkommande PEN-ledare i mätarskåpet. Senare, gissningsvis i början av 90-talet, har kraftleverantören ändrat så att de ställt upp en ny stolpe, på den monterat ett litet säkringsskåp (eller vad det nu innehåller, jag har inte snokat i det), grävt ner 5-10 meter kabel som kommer upp vid "min" gamla stolpe, anslutet den kabeln istället för luftledningen som förr gick direkt till "min" stolpe, och när detta gjordes har de även kopplat bort (!!!) åskskydet som är nedgrävt i backen. Jag tror dessutom att de inte berättade att de gjort detta tilltag, något som kostade förra husägaren en självrisk (+ev bonusförlust) på hemförsäkringen i form av förstörd tv, video, satellitmottagare, stereoförstärkare och cd-spelare. kasettdäcket höll, typ.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.