Halloj!

Jag har en fråga som jag fått så många olika svar så hoppas att jag kan få svar här.

Det är såhär att vi ska renovera ett gammalt kök å ska sätta upp gips på väggarna. På kortsidan (insidan) av huset är det uppsatt reglar som de sen ska sättas plyfa å gips, på långsidan på innerväggar fick vi höra att man enbart kan sätta fix å typ limma upp gipset direkt på väggen men hur blir de med kondenserad då när värme möter kyla?

Behöver man en luftspalt där luften cirkulerar?

Utifrån väggen å inåt är de eternit, plankor och sen tror vi där är en luftspalt å sen tegel och inifrån så ser vi bara lertegel och puts som bara ramlar sönder.

Tack så länge för hjälpen
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Halloj!

Jag har en fråga som jag fått så många olika svar så hoppas att jag kan få svar här.

Det är såhär att vi ska renovera ett gammalt kök å ska sätta upp gips på väggarna. På kortsidan (insidan) av huset är det uppsatt reglar som de sen ska sättas plyfa å gips, på långsidan på innerväggar fick vi höra att man enbart kan sätta fix å typ limma upp gipset direkt på väggen men hur blir de med kondenserad då när värme möter kyla?

Behöver man en luftspalt där luften cirkulerar?

Utifrån väggen å inåt är de eternit, plankor och sen tror vi där är en luftspalt å sen tegel och inifrån så ser vi bara lertegel och puts som bara ramlar sönder.

Tack så länge för hjälpen
Med innerväggar antar jag att du menar insidan på ytterväggarna? Annars om du menar innerväggarna så är det inget att oroa sig för.
Men ytterväggen är inget problem heller, daggpunkten hamnar längre ut i konstruktionen. Gips påverkar inte den avsevärt då ni inte utför någon tilläggsisolering.

Limma och dra även in några plugg så sitter gipsskivorna bra.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
surris surris skrev:
Med innerväggar antar jag att du menar insidan på ytterväggarna? Annars om du menar innerväggarna så är det inget att oroa sig för.
Men ytterväggen är inget problem heller, daggpunkten hamnar längre ut i konstruktionen. Gips påverkar inte den avsevärt då ni inte utför någon tilläggsisolering.

Limma och dra även in några plugg så sitter gipsskivorna bra.


Ja precis jag menar insidan av ytterväggar.
Men om jag skulle tilläggsisolera där med 70 på kortsidan och 45 på långsidan. Hur skulle det då vara?
Vad är de för pluggar man använder då?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Ja precis jag menar insidan av ytterväggar.
Men om jag skulle tilläggsisolera där med 70 på kortsidan och 45 på långsidan. Hur skulle det då vara?
Vad är de för pluggar man använder då?
Man ska alltid ha tilläggsisolera utifrån är grundregeln. Isolerar du utifrån hamnar daggpunkten ute, isolerar du innefrån finns risken att daggpunkten hamnar i skiktet mellan isolering och puts/teglet. Man kan sätta ångbroms/plastfolie isolera med olika material (finns en uppsjö av olika åsikter om dett) Jag skulle säga att det är okej att isolera 45mm och att det kommer att funka, dock så hade jag själv aldrig gjort så på mitt hus.
Om du vill isolera så välj träfiberisolering.
 
surris surris skrev:
Man ska alltid ha tilläggsisolera utifrån är grundregeln. Isolerar du utifrån hamnar daggpunkten ute, isolerar du innefrån finns risken att daggpunkten hamnar i skiktet mellan isolering och puts/teglet. Man kan sätta ångbroms/plastfolie isolera med olika material (finns en uppsjö av olika åsikter om dett) Jag skulle säga att det är okej att isolera 45mm och att det kommer att funka, dock så hade jag själv aldrig gjort så på mitt hus.
Om du vill isolera så välj träfiberisolering
 


Tanken är att huset ska isoleras utifrån längre fram i tiden. Men gips isolerar ju lite med men hur funkar det då? Daggpunkten blir ändå där ute?
 
surris
Gips 13mm isolerar i princip noll. Inget man behöver ta hänsyn till.
 
surris surris skrev:
Gips 13mm isolerar i princip noll. Inget man behöver ta hänsyn till.

Så om jag har förstått de rätt så är allt lugnt om man inte isolera innifrån??

Vad är bäst å sätta upp gipsen med??
Fix eller gipsbruk eller något annat?

Super snällt du vill svara på mina frågor
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Så om jag har förstått de rätt så är allt lugnt om man inte isolera innifrån??

Vad är bäst å sätta upp gipsen med??
Fix eller gipsbruk eller något annat?

Super snällt du vill svara på mina frågor
Ja.

Lim. Typ Casco ExtremeFix+, sätt några spikplugg i teglet också så kommer det absolut ingenstans.
 
surris surris skrev:
Ja.

Lim. Typ Casco ExtremeFix+, sätt några spikplugg i teglet också så kommer det absolut ingenstans.

Kanon då vet jag det iaf
Tack så jätte mycket för din hjälp och att du svarade så snabbt
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja.

Lim. Typ Casco ExtremeFix+, sätt några spikplugg i teglet också så kommer det absolut ingenstans.

Tänkte på de om väggen är ojämn? De har ramlat ner en del puts å sådant från väggen på insidan av ytterväggen Renoveringsrum med ojämn vägg där puts har fallit av, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innervägg med puts som fallit av runt ett fönster, verktyg syns på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha använt fix för att fästa gipsskivorna pga putsskadorna och några spikplugg,glöm inte att prima innan där putsen har släppt
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Tänkte på de om väggen är ojämn? De har ramlat ner en del puts å sådant från väggen på insidan av ytterväggen [bild] [bild]
Måste inte va slätt överallt, men kan inte avgöra på bara bilder om du behöver putsa i där det släppt eller om det går att köra på.
 
surris surris skrev:
Måste inte va slätt överallt, men kan inte avgöra på bara bilder om du behöver putsa i där det släppt eller om det går att köra på.
Men vill du ha bild på hela väggen för att kunna se de eller? Person renoverar kök med exponerad stenvägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär ser de ut på den väggen som år värst
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Men vill du ha bild på hela väggen för att kunna se de eller?[bild]såhär ser de ut på den väggen som år värst
Den väggen reglar ni ju ut så där är det ju inga problem.

Men där ni bara kommer sätta gips blir skillnad.
Men lite kort. Vid skarvarna behöver ni ha puts bakom, kan ni sätta skivorna så de överlappar skadorna och det inte är för stora skador per skiva så går det bra. De får ju inte bukta eller svikta liksom, samt att det måste få tillräcklig vidhäftning. Normalt vid ytterväggar skruvar man gips cc 600 eller cc 450.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.