E
Det bästa tipset är nog tyvärr även det tråkigaste om det redan nu kliar i plånboken. Men vänta och se.

Dels så kommer det under utbildningen visa sig en hel del vilka maskiner som behövs, vilka som är bra att ha, vilka som bara används i undantagsfall, och vilka som mest kommer samla damm.

Det finns ju också en hel uppsjö handverktyg som både är bra att ha och en hel del som är helt oumbärliga. Allt beroende på vad som ska byggas.

Dessutom kan det vara bra att arbeta i yrket som anställd ett tag, om du inte redan nu vet att du kommer vara väldigt nischad och t.ex. bara ägna din tid åt att bygga rokokovitrinskåp. Det ger dig en inblick i branschen och en förståelse för marknaden samtidigt som det ger dig praktisk erfarenhet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Emil K har en bra poäng. Ta det lugnt men håll ögonen öppna ifall du snubblar över något verligt fynd.

Det är svårt att få någon ekonomi i att snickra möbler och ännu svårare att få någon ekonomi i att snickra småprylar. Bara så du vet.

Det är Daniel och Findus som är de stora experterna på området men jag snickrar ju litet som binäring och här är min uppfattning om vad som behövs om man skall kunna producera i sådan takt att inkomsten från snickeriföretaget räcker till mat och en varm sovplats och nya kläder när de gamla inte går att lappa längre:

-Rikt/planhyvel eller om man har utrymme hellre separat rikthyvel och separat planhyvel. Ju större och stabilare destu bättre men det gäller ju att ha utrymme för det man skaffar. Minst 40cm hyvlingsbredd tycker jag. Själv har jag 60cm hyvlingsbredd och för sådant som jag gör behövs det.
-Vertikalfräs med matarverk och entingen ett riktigt tappbord eller åtminstone en kraftig tappsläde. Lutbar spindel är inte absolut nödvändig men minskar antalat dyra bett som man måste skaffa så hittar man en med lutbar spindel är det värt att satsa på. Ju större och kraftigare maskin destu bättre.
-Justersåg. Helst med lutbar klinga och minst 3,7kW motor. Berodende på hur stor verkstad man har så kanske man inte har rum för en fullstor och då måste man nöja sig med en mindre modell med de begränsningar det innebär men justersåg är ett måste om det skallbli någon produktionseffektivitet. Jag har i åratal hankat mig fram med justersågen på min Stenberg KEV600 kombimaskin men jag behöver absolut skaffa någonting bättre när jag får råd till det.
-Stämborrmaskin. En kraftig modell som står på golvet.
-Bandsåg. En kraftig modell. Minst 50cm helst 60-80cm hjuldiameter och kraftig stomme så man kan använda breda blad.
-Långbandsputs. Helst med gjutjärnsstomme. Den nyare sortens gejdrar för bordet tar mindre utrymme än gamla sorten. Den skall ha ordentliga dammhuvar kring hjulen.
-Kap/gersåg. En kraftig modell med god precision. Min är på tok för liten.
-En bra spånsug med minst 4kw motor som antingen blåser ut luften genom väggen eller har tvåstegsfiltrering innan luften släpps in i snickeriet. Dammallergi är inte roligt.
-Virkeshyllor och arbetsbänk och andra inventarier i parti och minut.
 
  • Gilla
Octavianus och 2 till
  • Laddar…
Många bra tankar och tips, det tackar man för.

Planen jag hade var att bygga kök till en början, det känns som om det borde vara lättare och mer ekonomiskt än möbler?

Då är det isåfall fräsbord med tillbehör som blir steg 1?
 
F Fredrikfr skrev:
Många bra tankar och tips, det tackar man för.

Planen jag hade var att bygga kök till en början, det känns som om det borde vara lättare och mer ekonomiskt än möbler?

Då är det isåfall fräsbord med tillbehör som blir steg 1?
Var bor du?
Har du tänkt platsbygga kök eller någon slags massproduktion? Ska du göra köken i en lokal och sen montera upp dem ngnstans, eller ska du bygga dem på plats där de ska stå?
Som råden tidigare, vänta med att köpa tills du vet mer hur du tänkt göra. Lär dig göra kök först och bestäm sen vilka verktyg du vill göra det med. Finns många vägar som bär till Rom..
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
A
Väx med tiden. Ska du göra kök måste du bygga dig en ordentlig lackbox. Där finns det inga genvägar tyvärr. Jag började min verksamhet med att lackera luckor och innerdörrar etc. Jag och min sambo (nu fru) rev och slet i ladan, byggde en lackbox på ca 16m2 och ett lika stort rum till slip och fix. Sedan växte vi med tiden, började tillverka kök, skaffade justersåg, byggde lite mer lokal, sedan butiksinredning, barer mm, mer maskiner och bygga mer lokal. Idag är lackboxen ca 30m2 (funkar men trångt ibland) och snickeriet ca 150m2 (alltid trångt) men nu är jag 50+ så någon större box blir det inte. Nu finns det ju andra inriktningar inom snickeri som inte kräver lackbox på det sättet, men ska du göra kök så. Ytbehandlingen är absolut viktigast för en kökskund. Nu kommer ngn säga att man kan tillverka massivluckor och olja dem istället. Ja, det kan man men det är svårsålt.
Lackbox i ett snickeri med väggar klädda i vit plast, snedtak med isolering, fönster i taket och en fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Väx med tiden. Ska du göra kök måste du bygga dig en ordentlig lackbox. Där finns det inga genvägar tyvärr. Jag började min verksamhet med att lackera luckor och innerdörrar etc. Jag och min sambo (nu fru) rev och slet i ladan, byggde en lackbox på ca 16m2 och ett lika stort rum till slip och fix. Sedan växte vi med tiden, började tillverka kök, skaffade justersåg, byggde lite mer lokal, sedan butiksinredning, barer mm, mer maskiner och bygga mer lokal. Idag är lackboxen ca 30m2 (funkar men trångt ibland) och snickeriet ca 150m2 (alltid trångt) men nu är jag 50+ så någon större box blir det inte. Nu finns det ju andra inriktningar inom snickeri som inte kräver lackbox på det sättet, men ska du göra kök så. Ytbehandlingen är absolut viktigast för en kökskund. Nu kommer ngn säga att man kan tillverka massivluckor och olja dem istället. Ja, det kan man men det är svårsålt.
[bild]
Skulle såklart taggat dig också inser jag :)
 
Jag är enbart amatör som bygger kök för husbehov men kan jag ändå hålla med @mowatom ovan, det viktigaste du kan ha är utrymme. Bra maskiner och verktyg, tex domino, färgspruta mm, kan spara mycket tid men ersätter inte utrymme. Utan det senare kan du inte arbeta effektivt oavsett hur bra verktyg du har.
I min multiverkstad kan jag göra det mesta i trä och metall men inte bygga hela kök så det har jag fått lösa på annat sätt. Att bygga enskilda delar går fint även på ganska begränsat utrymme men att måla, montera och mellanförvara kräver massor av utrymme. Och ska du arbeta professionellt så får du nog räkna med att ha minst ett kundprojekt igång samtidigt. @findus42 har en fin tråd där han delar med sig av sina tankar kring att sätta upp ett litet men effektivt snickeri, vad som är viktigt på riktigt.

Min lackbox tillika utsikt från köket :seenoevil:
Improviserad lackbox i hemmiljö sett från ett fönster, med plastskydd och XMAS-logotyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 3 till
  • Laddar…
A
nanowire nanowire skrev:
det viktigaste du kan ha är utrymme
Ja, jag vidhåller det också som sagt. Nu vet jag ju att alla inte har det, (vi har ju inte stort på ngt vis själva) men man måste lyfta tanken lite så fort man pratar näringsverksamhet vs hobby. Och med det menar jag inte att klanka på ngns hobbyverksamhet, har sett flera projekt på forumet som vida överstiger många etablerade snickeriers (ink mitt) kunnande. Dessa medlemmar skulle jag tro uteslutande huserar i "mindre" utrymmen. Men det man måste vara beredd på när man ska leva på det, är ju att man kanske måste ta ett jobb som kräver plats. Men det är svårt att råda, meningen är ju inte att grusa folks planer på att börja snickra, tvärtom. OCH man måste ju naturligtvis börja nånstans.med sitt snickeri. Jag hoppas att TS tar det som tips och råd, och inte som tråkig och neggig inställning.
 
Mitt tips är att du utökar kursen till minst 2 år, därefter börjar som lärling på ett snickeri. Några år där så kommer du att ha en bättre idé om vilka maskiner och verktyg du behöver och som passar för det du vill göra. Det är mycket viktigare med träning för dina händer än exakt vilka verktyg/maskiner du köper.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Lyssna på Daniel N

Min maskinlista var inte anpassad för kökstillverkning.
Då krävs det en fullstor justersåg. För träluckor behöver du 3 vertikalfräsar som kan stå uppställda med betten för spegelfriser och profil och kontraprofil på ramstycken. Du behöver en press att montera skåpstommarna i och en press att montera luckor i. Du behöver månghålsborrmaskin för rundtapparna i hörnen på stommarna. Du behöver antingen en överfräs eller hellre en CNCfräs för MDF-luckor. Förutsatt att du inte köper färdiga luckor av någon underleverantör.
Och givetvis en bra lackbox. Folk har pippi på perfekta ytor i kök men den tekniska kvaliteten och hållbarheten är betydelselös för många kunder.

Så....... vad jag försöker komma fram till är att köksskåpstillverkning kräver betydande investeringar i maskiner om du skall få någon lönsamhet ur det.
Innan du lägger sådana pengar i blöt råder jag dig att följa Daniels råd.
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
A
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mitt tips är att du utökar kursen till minst 2 år, därefter börjar som lärling på ett snickeri. Några år där så kommer du att ha en bättre idé om vilka maskiner och verktyg du behöver och som passar för det du vill göra. Det är mycket viktigare med träning för dina händer än exakt vilka verktyg/maskiner du köper.
Glädjande att det öht finns en kurs. De läggs ner en efter en...Jag trodde att det bara var en dipp för typ 5-10 år sedan, men tyvärr är det rena slakten nu. Jag köpte lite maskiner från Ejderstedts från en skola strax före jul, och de bekräftade ens farhågor. Skrämmande:mad:
 
mowatom skrev:
Glädjande att det öht finns en kurs. De läggs ner en efter en...Jag trodde att det bara var en dipp för typ 5-10 år sedan, men tyvärr är det rena slakten nu. Jag köpte lite maskiner från Ejderstedts från en skola strax före jul, och de bekräftade ens farhågor. Skrämmande:mad:
Ja, det är verkligen tråkigt. I Skåne finns det sen i somras numera inga skolor där du kan ta gesällbrev och endast en gymnasieskola som också har vuxenutbildning på gymnasienivå.
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
Jag gick inte in så mkt på upplägget, men jag har verkligen fått ett sug för finsnickeri, framförallt i massivt trä, vilket är tanken att jobba med.

Tanken är att börja med att göra mitt egna kök, sen har jag några nära och kära som står på tur.

Jag tänker mig att det till en början är tillverkning av kök i långsamt tempo, medans man jobbar vid sidan av, vilket gör platsen lite begränsad, därav kanske jag skickar iväg allt till lackering.
 
F Fredrikfr skrev:
Jag gick inte in så mkt på upplägget, men jag har verkligen fått ett sug för finsnickeri, framförallt i massivt trä, vilket är tanken att jobba med.

Tanken är att börja med att göra mitt egna kök, sen har jag några nära och kära som står på tur.

Jag tänker mig att det till en början är tillverkning av kök i långsamt tempo, medans man jobbar vid sidan av, vilket gör platsen lite begränsad, därav kanske jag skickar iväg allt till lackering.
Ska du bygga i massivt trä behöver du verkligen ingen väggsåg iaf :)
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.