Är i för projekteringstadiet av hus bygget och funderar på vilken uppvärmning jag ska ha. Ni som har energi fönster , fungerar det bra ? Vad har ni för värme källa i huset i kombination med era energi fönster och hur stort är erat hus ?
 
Ingen som har energi fönster... eller?
 
Hur hade du tänkt att man ska avgöra om energifönstret fungerar bra?
 
Kanske att man efter 1-2 års tid ser att energi förbrukningen gått ned, elpatronen behöver inte gå så ofta nu...eller att dom fungerar bra ihop med golvvärme, luftvärme .Eller att man känner att det är tillräckligt med värme på övervåningen trots att man bara har energifönster där och golvvärme på den nedre ? Eller vilket U värde som man ej är nöjd med ?
Rent allmänt när det gäller nybygge, installerar folk energifönster eller har man radiatorer vid fönster istället ?
Ursäkta om jag inte var tydlig...
 
Är det nybygge så är det lite svårt att säga hur pass mycket mindre värme som förbrukas. Man har ju inget att jämföra med.

Enbart energifönster på övervåningen är nog inte någon bra idé. Det skulle eventuellt fungera om man har väldigt få fönster. Vi har 17 fönster på övervåningen och för oss skulle det garanterat inte fungera. På övervåningen har vi vattenradiatorer under de flesta fönsterna.

Som jag ser det är det ingen större skillnad i användningen mellan energifönster och vanliga. Det försvinner lite mindre energi med energifönster men man behöver lika många element. Det är alltså inget som påverkar projekteringen.

Jag tror att nästan alla hustillverkare erbjuder energifönster och jag tror att nästan alla husköpare väljer energifönster.
 
tackar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.