Hej

vi har en toalett med en gammal åtgärdad vattenskada i taket. Ovanför toaletten finns en balkong som har läckt in vatten för länge sedan. Nu är det ny papp på balkongen och det är iaf tätt. Vet dock ej hur mycket av det skadade som rensades bort.

vi har nu börjat riva bort gammalt skadat material och hittade det här på takstolar och reglar. Hur vet man om det är svartmögel eller bara gammal skada på virket. Det är torrt, men ganska kallt. Vi hade tänkt behandla med ex jape mögelfri och sedan isolera, nytt trä och sedan nytt tak och ny tapet. Men räcker det? Och hur vet man det? Vill ju inte bygga in svartmögel som vi sedan andas in varje gång vi går på toaletten?
Min svärfar sa att man ska riva bort allt, men då måste vi riva balkongen ovanifrån, fasad och ev tak och golv längre in i huset?
 
  • Skadade takstolar och reglar med mörka fläckar i en toalett, tecken på tidigare vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade takstolar och reglar med mörka missfärgningar synliga efter rivning av gammalt material i en toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tort ser mer ut som vattenskada och inte mögel prova med att sticka in en smal mejsel så känner du om det är ruttet. Det med att andas in något kan du glömma, spikas det in så är det tätt, kan inte krypa igenom skivor eller liknande om du är orolig
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för svar. En del av träet är ju dåligt eftersom det varit vatten på dem länge, så de är lite mjuka, men det mesta virket känns bra!

jag är lite orolig eftersom man googlar och då upptäcker att svartmögel är lika med döden direkt.
 
J Johanna8919 skrev:
upptäcker att svartmögel är lika med döden direkt
Klart sover du i det så :devilish: men det ska vara mycket av den varan och man ska inte tro allt som skrivs, det finns domedagsprofeter överallt som överdriver allt. Klart inte bra med mögel över huvud taget.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
Klart inte bra med mögel över huvud taget.
Jaså?

Ostar med mögel på en marknad, vilket indikerar jämförelsen med mögel på virke.

mögel finns tack och lov överallt. Ditt virke skulle jag inte oroa mig för, så skicka svärfar åt skogen och gör som du tänkt.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.