Har en fin gammal glasveranda som just nu genomgår restaurering. Planen är att också tillverka löstagbara innerfönster att kunna sätta in vintertid för att förlänga säsongen lite extra, men i övrigt är verandan helt oisolerad och har ingen värmekälla. Väldigt kall på vintern, väldigt varm på sommaren (söderläge).

Hade även en tanke om att isolera taket med 95 mm cellulosa, vilket får plats emellan takbjälkarna, och sen sätta ett nytt innertak med pärlspont. Utvändigt ligger pannplåt.

Men när jag börjat riva bort de tunna plywoodskivor/träfiberskivor som suttit uppspikade mot tak och vägg upptäckte jag att det redan finns en vacker gammal pärlspont där bakom, och det lockar att strunta i isolerings-planerna och ta fram original-pärlsponten i taket istället.

Frågan är bara vad ni tror jag "förlorar" på det? Skulle en tilläggsisolering på 95 mm i taket göra någon nytta tror ni, eller skulle värmen ändå försvinna ut på andra håll? Gör inte isoleringen någon större nytta är ju valet enkelt, men vill gärna tro att lite isolering i taket skulle hjälpa till för att få verandan mer användbar även vintertid.

En annan variant är kanske annars att isolera utanpå taket istället med någon slags isolerskiva/board/vindtät skiva? Borde man välja en diffussionsöppen variant då? Någon som testat utvändig isolering på ett liknande utrymme och märkt resultat?

Tacksam för förslag och tips!
 
  • Gammal glasveranda med träramar och en dörr, krukblommor på trappan, under pågående restaurering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal glasveranda med flera vitmålade fönster och synlig pärlspont under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Restaurering av tak i glasveranda som visar gamla pärlspont och avskalade bjälkar, med en taklampa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av en glasveranda med synlig pärlspont och osolade väggar under restaurering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Har du ingen värmekälla så spelar det ju noll roll om du isolerar eller ej.
Skulle du ha en värmekälla så skulle det göra skillnad såklart med tanke på att du också ska sätta dit en inneruta för fönsterna.
 
surris surris skrev:
Har du ingen värmekälla så spelar det ju noll roll om du isolerar eller ej.
Skulle du ha en värmekälla så skulle det göra skillnad såklart med tanke på att du också ska sätta dit en inneruta för fönsterna.
Ingen permanent värmekälla i dagsläget nej - utan tänker mig att man bara värmer upp det vid användning, med gasolkamin eller infravärme typ. Alternativet är att installera el-element.

Snickaren jag pratat med om innerfönster menade att isolering av taket förmodligen inte skulle spela så stor roll, utan att det mesta handlar om fönstren.
 
surris
Minnesro Minnesro skrev:
Ingen permanent värmekälla i dagsläget nej - utan tänker mig att man bara värmer upp det vid användning, med gasolkamin eller infravärme typ. Alternativet är att installera el-element.

Snickaren jag pratat med om innerfönster menade att isolering av taket förmodligen inte skulle spela så stor roll, utan att det mesta handlar om fönstren.
Fönsterna har ju en större yta än taket men din tänkta isolering kommer att ha 8-10 ggr bättre isoleringsförmåga än fönsterna med en extra inneruta. Utan att ha några exakta ytor så tror jag att taket gör mer skillnad...

Om du ska använda det och tänker ha en värmekälla så bör du isolera taket om du inte vill elda för kråkorna.
 
surris surris skrev:
Fönsterna har ju en större yta än taket men din tänkta isolering kommer att ha 8-10 ggr bättre isoleringsförmåga än fönsterna med en extra inneruta. Utan att ha några exakta ytor så tror jag att taket gör mer skillnad...

Om du ska använda det och tänker ha en värmekälla så bör du isolera taket om du inte vill elda för kråkorna.
Ok, tack! Och alternativet att "isolera" utanpå taket med någon slags isolerskiva istället, för att bevara insidan intakt - hur mycket sämre skulle det vara tror du?
 
surris
Minnesro Minnesro skrev:
Ok, tack! Och alternativet att "isolera" utanpå taket med någon slags isolerskiva istället, för att bevara insidan intakt - hur mycket sämre skulle det vara tror du?
Skulle vara lite bättre att isolera invändigt men försumbart.
Men det är ju mer jobb att isolera utvändigt och tror inte det kommer bli så snyggt då taket kommer att upplevas "tjockt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.