Karlia
Jag tror att jag googlat och hamnat här vad gäller en mängd olika ämnen - isolering, värme, fönster, snickra utemöbler, altan, tegelfasad, el, kökskran.

Då jag jobbat framförallt med psykiskt sjuka intresserar grannfrågor mig. Jag älskar skog och natur, så de frågorna intresserar mig också och där har jag en del kunskaper. Viss juridik där jag/vänner har erfarenhet.

Jag klarar av och har gjort enklare hemmajobb som golvläggning och tapetsering.

Mina katter och min trädgård är en stor och viktig del av mitt liv.(jo, dottern också!)

Hur skulle algoritmen se ut för mig? Skulle allting handla om avlopp när jag söker svar på det? Skulle det andra som intresserar mig synas också? Eller de trådar där jag lär mig något?

Jag gillar formatet som det är!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag tror att jag googlat och hamnat här vad gäller en mängd olika ämnen - isolering, värme, fönster, snickra utemöbler, altan, tegelfasad, el, kökskran.

Då jag jobbat framförallt med psykiskt sjuka intresserar grannfrågor mig. Jag älskar skog och natur, så de frågorna intresserar mig också och där har jag en del kunskaper. Viss juridik där jag/vänner har erfarenhet.

Jag klarar av och har gjort enklare hemmajobb som golvläggning och tapetsering.

Mina katter och min trädgård är en stor och viktig del av mitt liv.(jo, dottern också!)

Hur skulle algoritmen se ut för mig? Skulle allting handla om avlopp när jag söker svar på det? Skulle det andra som intresserar mig synas också? Eller de trådar där jag lär mig något?

Jag gillar formatet som det är!
Ingen aning hur det skulle fungera rent tekniskt. Finns nog andra som kan svara på.
 
Verkar som att den samlade uppfattningen om AI-sorterade flöden är väldigt negativ. Kanske är för att det mest används till reklam? Jag gick ur Facebook på den tiden då innehåller fortfarande presenterades i kronologisk ordning och har därför ingen erfarenhet av hur det fungerar efter algoritmernas intåg.

Däremot har jag ett positivt exempel på automatiskt matchat innehåll, nämligen pinterest. Vid något tillfälle, kommer inte ihåg när och varför, skapade jag ett konto där och har sedan dess fått aviseringar och personligt anpassat urval av bilder. Jag måste säga att jag är grymt imponerand över kvaliteten på urvalet.

Har som sagt byggt hus I egen regi. Det har inneburit massvis med googlande, inte sällan efter bilder. Ett exempel på det är just nu när vi letar inspiration inför nästa moment som går ut på att göra iordning gården. Jag måste säga att jag är grymt imponerad över de bilder jag får genom pinterest. Har ingen aning om hur det fungerar men jag upplever ofta att jag mer relevanta bilder av pinterest än jag hittar via google.
 
Karlia
Saken är väl den att vi är många av oss ser registret som ett sätt att sålla i flödet. Och tycker att det fungerar bättre att själv aktivt välja det som vi är intresserade av. Spelar ingen roll hur bra AI fungerar, jag vill välja själv, inte bli vald åt.

Kanske beror på forum också. På pinterest har jag hamnat när jag sökt efter draperade gardiner vilket fungerade bra, jag hittade både inspiration och förslag på hur jag kunde göra.

Här är det inte inspiration jag söker på samma sätt.
 
Karlia Karlia skrev:
Saken är väl den att vi är många av oss ser registret som ett sätt att sålla i flödet. Och tycker att det fungerar bättre att själv aktivt välja det som vi är intresserade av. Spelar ingen roll hur bra AI fungerar, jag vill välja själv, inte bli vald åt.

Kanske beror på forum också. På pinterest har jag hamnat när jag sökt efter draperade gardiner vilket fungerade bra, jag hittade både inspiration och förslag på hur jag kunde göra.

Här är det inte inspiration jag söker på samma sätt.
Jag håller med om att det nog inte behövs mer stöd för oss som söker information att hitta rätt trådar på forumet. Däremot funderar jag på om ett automatiskt urval skulle kunna hjälpa till att fånga upp de som har svaren.

Om jag utgår från mig själv så söker jag aktivt på forumet när jag behöver information eller inspiration. Hittar jag inte det jag söker händer det jag skapat en egen tråd.

Nu har jag hållit på ett tag och har samlat på mig en del kunskap och erfarenhet, inom vissa områden. När jag snubblar över en tråd där jag känner att jag har något att bidra med skriver jag oftast ett inlägg. Jag tycker att det känns bra att hjälpa andra när jag själv har fått så mycket hjälp genom åren. Däremot söker jag inte aktivt efter trådar där jag kan svara i. Det innebär att det bara är slumpen som styr hur ofta jag råkar hitta trådar som jag känner att jag kan bidra till.

Min tanke var alltså att det personligt flödet, som ett komplement till det som finns idag, skulle kunna öka antalet trådar som jag svarar i. Och säker många med mig.
 
Karlia
Vi verkar använda forumet på samma sätt, även om jag just nu går in och slöläser rätt ofta.. Det är väldigt få trådar som blir helt utan svar, det ser ut som att de flesta får de svar de behöver och lite till.

Vore det ett problem med att många inte fick hjälp med sina frågor, då kan jag hålla med om att ett styrt flöde vore till hjälp. Finns det någon statistik på hur många som inte får svar?
 
N nybyggarn3 skrev:
Min tanke var alltså att det personligt flödet, som ett komplement till det som finns idag, skulle kunna öka antalet trådar som jag svarar i. Och säker många med mig.
Räcker väl bra med att skumma igenom " Obesvarade" ibland, för att se om man kan bidra med något konstruktivt?
 
N nybyggarn3 skrev:
Min tanke var alltså att det personligt flödet, som ett komplement till det som finns idag, skulle kunna öka antalet trådar som jag svarar i. Och säker många med mig.
Idag finns det en möjlighet att skapa en personlig sida som visar upp aktivitet från medlemmar du följer.
Bevakningar > Följer

Men den funktionen är väldigt rudimentär och innehåller just bara andras aktivitet (där det ofta blir x gillade..., x skrattade åt..., x förvånades över..., y gillade..., y gillade..., y svarade i...), inte din egen aktivitet och den innehåller inte ämnen du bevakar eller ämnen som du rimligtvis är intresserad av eller som vi tror eller tycker att du borde läsa.

Jag har länge varit inne på att infoga puffar för uppdaterade ämnen som du bevakar på startsidan (och kanske även visa upp trendande ämnen i de forum där du bevakar ämnen) uppblandat med innehåll som redaktionen vill att alla ska läsa.

Jag tror att det skulle göra startsidan mer personlig, uppskattad och uppdaterad eftersom den då skulle uppdateras även under kvällar och helger. Jag har planer på det men inte lyckats övertyga andra om det så därför glädjer det mig nu när du tar upp ämnet.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag finns det en möjlighet att skapa en personlig sida som visar upp aktivitet från medlemmar du följer.

Men den funktionen är väldigt rudimentär och innehåller just bara andras aktivitet (där det ofta blir x gillade..., x skrattade åt..., x förvånades över..., y gillade..., y gillade..., y svarade i...), inte din egen aktivitet och den innehåller inte ämnen du bevakar eller ämnen som du rimligtvis är intresserad av eller som vi tror eller tycker att du borde läsa.

Jag har länge varit inne på att infoga puffar för uppdaterade ämnen som du bevakar på startsidan (och kanske även visa upp trendande ämnen i de forum där du bevakar ämnen) uppblandat med innehåll som redaktionen vill att alla ska läsa.

Jag tror att det skulle göra startsidan mer personlig, uppskattad och uppdaterad eftersom den då skulle uppdateras även under kvällar och helger. Jag har planer på det men inte lyckats övertyga andra om det så därför glädjer det mig nu när du tar upp ämnet.
Hej,
Tack för svar. Jag gjorde ett litet test för ett tag sedan och sökte på några ord på forumet. Orden var specialområden för mig, ämnen som jag fördjupat mig i och skrivit/frågat om på forumet. Ett exempel är fiskensparkett som jag frågat väldigt mycket om och sedan dokumenterat mitt eget arbete i en tråd. Borde vara busenkelt för en algorithm att fatta att allt som har med det att göra är något jag troligen har en åsikt om.

Resultatet av sökningen var att jag hittade flera aktuella trådar som jag gärna hade varit med och bidragit i, men som jag aldrig sett. Att bevaka hela ämnen känns inte aktuellt. Jag är t.ex. ganska ointresserad av golvläggning generellt. Dessutom är man ju lite lat när det handlar om att hitta folk att hjälpa.

Att jag missar trådar där jag skulle kunna bidra stör mig inte så mycket. Däremot känns det trist att mina egna frågor antagligen inte uppmärksammas av alla som skulle vilja hjälpa till om de såg tråden.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag finns det en möjlighet att skapa en personlig sida som visar upp aktivitet från medlemmar du följer.

Men den funktionen är väldigt rudimentär och innehåller just bara andras aktivitet (där det ofta blir x gillade..., x skrattade åt..., x förvånades över..., y gillade..., y gillade..., y svarade i...), inte din egen aktivitet och den innehåller inte ämnen du bevakar eller ämnen som du rimligtvis är intresserad av eller som vi tror eller tycker att du borde läsa.

Jag har länge varit inne på att infoga puffar för uppdaterade ämnen som du bevakar på startsidan (och kanske även visa upp trendande ämnen i de forum där du bevakar ämnen) uppblandat med innehåll som redaktionen vill att alla ska läsa.

Jag tror att det skulle göra startsidan mer personlig, uppskattad och uppdaterad eftersom den då skulle uppdateras även under kvällar och helger. Jag har planer på det men inte lyckats övertyga andra om det så därför glädjer det mig nu när du tar upp ämnet.
Tack förresten för ett fantastiskt forum. Jag började påta med ett gammalt fritidshus för 10 år sedan, utan någon som helst erfarenhet av byggnationer. I somras flyttade vi in i vårt hus som vi ritat i med arkitekt och byggt i egen regi.

Som du säkert kan gissa är byggahus.se min absolut största källa till kunskap i området.
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Tack för svar. Jag gjorde ett litet test för ett tag sedan och sökte på några ord på forumet. Orden var specialområden för mig, ämnen som jag fördjupat mig i och skrivit/frågat om på forumet. Ett exempel är fiskensparkett som jag frågat väldigt mycket om och sedan dokumenterat mitt eget arbete i en tråd. Borde vara busenkelt för en algorithm att fatta att allt som har med det att göra är något jag troligen har en åsikt om.

Resultatet av sökningen var att jag hittade flera aktuella trådar som jag gärna hade varit med och bidragit i, men som jag aldrig sett. Att bevaka hela ämnen känns inte aktuellt. Jag är t.ex. ganska ointresserad av golvläggning generellt. Dessutom är man ju lite lat när det handlar om att hitta folk att hjälpa.

Att jag missar trådar där jag skulle kunna bidra stör mig inte så mycket. Däremot känns det trist att mina egna frågor antagligen inte uppmärksammas av alla som skulle vilja hjälpa till om de såg tråden.
Jo, man tycker att det skulle vara enkelt att identifiera dina unika intresseområden och sedan föreslå innehåll med hjälp av ett personligt flöde och genom att skicka rekommendationer till dig till exempelvis via pushnotiser. Det är ju trots allt 2021 nu och Youtube, Google, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok med flera är trots allt ganska duktiga på detta.

Men man ska inte glömma att dessa jättar under ganska lång tid har samlat på sig personlig information om just dig.

Vilka sidor du besökt, vad du läser och tittar på, vilka bilder du klickar på, vad du skriver i dina mail eller chatmeddelanden, vad du söker efter, vad du gillar, vad du delar med andra, vilka du följer, vad du hashtaggar, var du befinner dig, var du har befunnit dig, var du planerar att åka, vad du heter, var du bor, var du kommer ifrån, vilken nationalitet du har, vilka politiska preferenser du har, om du äger ditt eget boende, om du äger en bil, vilka typer av bilar du gillar, vilka intressen du har, vilka sporter du gillar, vilka typer av filmer du gillar, om du har husdjur, om du gillar hund eller katt, om du är gift eller sambo, om du är man eller kvinna, hur gammal du är, vilken fas i livet du är, om du studerar, om du är nygift, om du har småbarn, om du är förälder, om du närmar dig pensionsåldern, om du har någon examen, om du gillar teater eller konst, om du gillar aktier, om du verkar ha mycket pengar, om du har någon sjukdom, när på dygnet du är vaken, vilka bilder du har i din mobil, vilka kontakter du har i din mobil, vilken musik du lyssnar på, vilka som är dina vänner.

Det jag vill säga är att det inte är så enkelt som man skulle vilja att det vore. Och jag är ganska säker på att många här på Byggahus inte skulle vilja dela med sig av all denna information.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.