Min lantbruksfastighet blev för ett antal år sedan hastigt och olustigt placerad inom utökat 300 m strandskyddsområde, boningshus, ekonomibyggnade och åkermark, ja hela klabbet. Alla befintliga byggnader är äldre än 100 år.

Motiveringen lyder ungefär som så att mark och område ska vara tillgängligt för allmänheten för rekreation och utflykter.
Inget skydd mot exotiska växter eller djur.
Klövervall och sork i mitt fall
Min åker är likställd med någon förbenad park i stan, ja jisses...

Detta är inget som har någon praktisk betydelse då folk inte har någon naturlig anledning till att beträda min mark. Och jag har väl därför förträngt det hela och fäller mina träd och bygger till på ekonomibyggnaderna som vanligt om behov finns.

Om jag ska bygga en helt ny ekonombyggnad så är det normalt bara att göra det utan kontakt med myndigheter men med strandskyddet kan det vara värre?

Anser dock att det är hål i huvudet att jag måste ansöka och betala 4600:- för något så uppenbart givet som att jag äger rätten till nyttjandet av min egen jordbruksmark.

Är detta ännu ett exempel på hur stat och myndighet på ett fyrkantigt sätt sätter den vanliga människan i kläm, var är förnuftet?
 
SarB
TorpAnders TorpAnders skrev:
Min lantbruksfastighet blev för ett antal år sedan hastigt och olustigt placerad inom utökat 300 m strandskyddsområde, boningshus, ekonomibyggnade och åkermark, ja hela klabbet. Alla befintliga byggnader är äldre än 100 år.

Motiveringen lyder ungefär som så att mark och område ska vara tillgängligt för allmänheten för rekreation och utflykter.
Inget skydd mot exotiska växter eller djur.
Klövervall och sork i mitt fall
Min åker är likställd med någon förbenad park i stan, ja jisses...

Detta är inget som har någon praktisk betydelse då folk inte har någon naturlig anledning till att beträda min mark. Och jag har väl därför förträngt det hela och fäller mina träd och bygger till på ekonomibyggnaderna som vanligt om behov finns.

Om jag ska bygga en helt ny ekonombyggnad så är det normalt bara att göra det utan kontakt med myndigheter men med strandskyddet kan det vara värre?

Anser dock att det är hål i huvudet att jag måste ansöka och betala 4600:- för något så uppenbart givet som att jag äger rätten till nyttjandet av min egen jordbruksmark.

Är detta ännu ett exempel på hur stat och myndighet på ett fyrkantigt sätt sätter den vanliga människan i kläm, var är förnuftet?
Är din fråga här om övriga anser att strandskyddet är ett fyrkantigt sätt att sätta den vanliga människan i kläm? Eller ville du kanske bara få ventilera lite?
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag drar gärna en lans mot strandskyddet, men vad är som sagt det specifika problemet? Som lantbrukare är du ju huvudsakligen undantagen från strandskyddet genom 7 kap. 16 § miljöbalken.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Är din fråga här om övriga anser att strandskyddet är ett fyrkantigt sätt att sätta den vanliga människan i kläm? Eller ville du kanske bara få ventilera lite?
Lite så, även om den vanliga människan i min sits kanske inte är så många sett över alla i samhället men vi som sitter där känner oss givetvis överkörda så det räcker, min tomt är min och ingen annans det var därför jag en gång köpte den för min lantliga frihet, att myndigheterna sedan i efterhand konfiskerar den till allmänhetens rekreation är ju absurt!!

Nog sjutton behöver jag ventilera, både kommun och stat gör ju vad dom vill med oss nu för tiden, den lilla människan har inget att säga till om längre det är absolut kristallklart idag, något jag inte hade en aning om för ett antal år sedan men ack vad naiv jag var,,
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag drar gärna en lans mot strandskyddet, men vad är som sagt det specifika problemet? Som lantbrukare är du ju huvudsakligen undantagen från strandskyddet genom 7 kap. 16 § miljöbalken.
Ok det var INTE det jag fick muntligt från en som jobbar på länsstyrelsen, men jag litar ju mer på lagboken, tack som fan för informationen, man önskar ju att länsstyrelsen kunde informera korrekt ...:(
Nu fortsätter jag bygga som tänkt med ett något lägre blodtryck, förmodligen så sker det obemärkt men skönt att ha på fötterna ändå :giggle:
 
Känn dig r-vknu—ad av diverse politiker och hjärntvättade statligt anställda som fattar beslut som påverkar andra än dom själva! Betala och bit ihop eller rösta bort stolpskotten som stjäl vår frihet i kommunismens namn. Kubas sak är vår! Skål kamrat!
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Karlia
De flesta av oss uppskattar allemansrätten. Och att kunna bada vid klippor. Däremot inte att inte kunna göra vad vi vill med vår egen mark.

Nog har jag vid tillfälle önskat mindre stelbent demokrati och att undantag från strandskyddet skulle kunna göras där allmänheten inte har möjlighet/intresse av att vara.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok det var INTE det jag fick muntligt från en som jobbar på länsstyrelsen, men jag litar ju mer på lagboken, tack som fan för informationen, man önskar ju att länsstyrelsen kunde informera korrekt ...:(
Nu fortsätter jag bygga som tänkt med ett något lägre blodtryck, förmodligen så sker det obemärkt men skönt att ha på fötterna ändå :giggle:
Då hoppas jag att det går bra! Men det finns förstås många fallgropar, och även om ekonomibyggnader generellt får byggas inom strandskyddsområde kan det förstås finnas undantag. Så kan du specificera lite mer vad du ska göra och vad handläggaren sa så kan du nog få bättre svar. För även om lagen gäller över vad en handläggare säger så räcker det sällan att bara titta på en lagparagraf och sen känna sig nöjd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då hoppas jag att det går bra! Men det finns förstås många fallgropar, och även om ekonomibyggnader generellt får byggas inom strandskyddsområde kan det förstås finnas undantag. Så kan du specificera lite mer vad du ska göra och vad handläggaren sa så kan du nog få bättre svar. För även om lagen gäller över vad en handläggare säger så räcker det sällan att bara titta på en lagparagraf och sen känna sig nöjd.
Det var via en privat tillställning som jag råkade träffa denna person så jag har inte haft någon officiell kontakt och jag kommer inte att ta den heller.

Jag kör på med lite civil olydnad så får vi se om det händer något eller inte en dag, om det gör det så hänvisar jag till lagboken och spelar dum så långt det går.

Nu ligger mina kommande byggen på + 100m från sjön på sedan länge brukad eller nyttjad mark så jag tvivlar extremt mycket på att det kan anses skadligt för naturen i någon form.

Jag ska dessutom inte starta någon ny kemisk verksamhet eller göra annat än förvara material och naturligt förekommande föremål som garanterat inte påverkar miljön med vare sig utsläpp eller buller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.