Hej. Har inskaffat en Meross garageport öppnare som jag ska koppla in på motorn. blir lite fundersam på själva kopplingen. Enligt Meross är motorn på garageporten kompatibel med själva donet men jag blir lite fundersam på om jag vågar koppla in det där ”push” knappen ska sitta i motorn. Då det står 0v.
någon som tidigare kopplat in en sådan?
 
  • Illustration av installation av en Meross smart garageportöppnare och koppling till befintlig garageportsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema för en garageportsmotor med tydliga markeringar och varningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för installation av garageportsöppnare visar varningar, anvisningar och en skiss på kopplingspunkter för kontrollenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manualen till fjärrstyrningen är ju inte så utförlig, men såvitt jag kan förstå skall det funka att koppla in den på plint 1 och 2 på motorn.
 
  • Gilla
Tommyapa
  • Laddar…

Bästa svaret

På garageportöppnaren på plint 1-2 kan en återfjädrande slutande kontakt för extern styrning.
Om man utgår från att porten är stängd så händer följande vid tillfällig slutning mellan 1&2:
Första slutningen -> porten börjar öppna, andra slutningen -> porten stannar, tredje slutningen -> porten stänger, fjärde slutningen -> porten stannar.

Edit: korrigerat plintnummer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tommyapa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På garageportöppnaren på plint 2-3 kan en återfjädrande slutande kontakt för extern styrning.
Om man utgår från att porten är stängd så händer följande vid tillfällig slutning mellan 2&3:
Första slutningen -> porten börjar öppna, andra slutningen -> porten stannar, tredje slutningen -> porten stänger, fjärde slutningen -> porten stannar.
Okej, inte på portarna 1-2 som kopplingsschemat visar?
 
Nu blev det jobbigt för TS
Jag framhärdar med att det är 1&2.
 
A alfista skrev:
Manualen till fjärrstyrningen är ju inte så utförlig, men såvitt jag kan förstå skall det funka att koppla in den på plint 1 och 2 på motorn.
ja eller hur. Men man är smått rädd att bränna hela skiten i kretskortet.
 
Råkade skriva fel, korrigerat.
 
”To avoid damage to the controls:
- only connect potential-free closing”
Är det någon kunnig som kan förklara ”potentialfri” av ren nyfikenhet. Hittar ingen enkel förklaring
 
En vanlig strömbrytare är potentialfri, utgångarna på en kontaktor/relä brukar vara potentialfria.

Alltså kontakten ger inte ut någon egen spänning, den har inte heller kontakt med ”jord”/återledare/etc.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En vanlig strömbrytare är potentialfri, utgångarna på en kontaktor/relä brukar vara potentialfria.

Alltså kontakten ger inte ut någon egen spänning, den har inte heller kontakt med ”jord”/återledare/etc.
Okej, ingen egen spänning förutom det man själv kopplar på då? om vi tar en vanlig strömbrytare i exempel. Har jag förstått det rätt?
 
Enda spänningen skall komma från motorn i det här fallet, den "brytare" man ansluter skall inte mata någonting själv utan bara sluta kretsen.
 
  • Gilla
Tommyapa
  • Laddar…
A alfista skrev:
Enda spänningen skall komma från motorn i det här fallet, den "brytare" man ansluter skall inte mata någonting själv utan bara sluta kretsen.
Okej. Då förstår jag. Tack så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.