Funderar på om det är lönt att fixa till min ladugård till stall för 4 hästar den största är 165 i manken. Ladugården är i fint skick men takhöjden är 2.30m i innertak. Bila bort foderbord o gjuta igen gödsel rännor är det största arbetet. Vore roligt o använda den till något nu är det mest förråd. Någon som har gjort o har bilder tacksam för svar
 
Du behöver även öka takhöjden. Minst 2,6 för att även få plats med bädden.
 
Håller med, takhöjden måste höjas. Jordbruksverket säger 1,5 * mankhöjden, mätt från nivån hästen står till lägsta punkt på taket. Så 2,48 cm plus bäddhöjd i ditt fall. Det enda stall jag har erfarenhet av där var ströbädden betytligt mer än 1 dm. i stallet på.våren innan årets stora utmockning.
 
Ströbädden är inte stenhård eller exakt jämn över hela, jag skulle säga 10-15 cm om man inte har en faktisk bädd (dvs man mockar inte ur urinen).

Rekommenderar er att köpa boken ”Bygga häststall”. Den är suverän. Samt gå med i gruppen ”bygga och renovera stall” på facebook. Ser folk dagligen som bygger om lador till stall och på olika vis höjer takhöjden.

Är själv mitt i ett stallbygge, man behöver alla råd man kan få :)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.