Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Haha.

Jag lyckades med komandotolken:p.

Så här ser det ut.

[bild]
Du verkar ha fått syntaxen lite fel. Men om du verkligen skriver ipconfig /all så gissar jag att DNS Server adress är din routers ip-adress => fixa problemet i routern.
 
Staffans2000
När
MathiasS MathiasS skrev:
Om det vore ett cache-problem kan man tycka att det skulle visa sig även när datorn ansluts utan routern. Eftersom det fungerar då verkar ju den DNS som tilldelas vara korrekt och fungera - därför verkar det rimligt att ge sig på routern och se hur DNS är konfigurerat där.

Min tanke var också att bara prova med en annan DNS, men eftersom det fungerar utan routern inkopplad är det egentligen bättre att bara starta om routern så den får en ny tilldelning av IP osv. Då borde den få samma DNS entry som datorn fick för en stund sedan.
Routern hat jag tidigare startat om, utan någon förändring.

Staffan
 
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Du verkar ha fått syntaxen lite fel. Men om du verkligen skriver ipconfig /all så gissar jag att DNS Server adress är din routers ip-adress => fixa problemet i routern.
Syntaxen?
Jag skrev direkt utan mellanslag eller ny rad. Rätt, fel?

Staffan
 
Staffans2000
Det flyter på bra, det här.
Så här ser det ut.


Skärmdump av ASUS router gränssnitt med WAN-inställningar och SSID: staffan_2.4, staffan_5G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan Gates
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Syntaxen?
Jag skrev direkt utan mellanslag eller ny rad. Rätt, fel?

Staffan
Man såg inget resultat av kommandot du skrev (bara det man brukar få upp om man stavat fel). Du borde få fram något som liknar detta:

Skärmbild av IP-konfigurationsresultat från kommandot 'ipconfig /all' i en Windows-kommandotolk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det flyter på bra, det här.
Staffan Gates
Ändra till manuell DNS från Google + en ”reserv”
Inställningsmeny för WAN-DNS med alternativ för manuell DNS, visar Google's DNS-adresser 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
 
Staffans2000
Missade ett "L".
här är den övre delen. Är det något jag inte bör affichera med?
Skärmdump av en öppen kommandotolk med information om en IP-konfiguration och nätverksadapterdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Ändra till manuell DNS från Google + en ”reserv”
[bild]
Gjorde så. 8.8.8.8 8.8.4.4 Men läget är "status quo".

Staffan Rossi
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gjorde så. 8.8.8.8 8.8.4.4 Men läget är "status quo".
Staffan Rossi
Nu var det nära att jag skulle behövt äta upp partyslippsen. Tur att jag inte sade för mycket... Den var tjock och glittrig så det hade inte varit kul...

Nu får du slå kommandot med långa utskriften och se vad din dator har fått för DNS av routern!!?
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Nu får du slå kommandot med långa utskriften
Vad betyder det?
 
ipconfig /all

Leta efter raden med DNS server. Vad står det förbipasserande-nummer där?
Samma som förut eller det nya till Google DNS servern?
 
Du kan prova att skriva: ipconfig /renew
Så datorn frågar efter ny IP-adress , det är då den får DNS ip-numret från routern
Eller så rycker du nätverkskabeln och sätter i den igen. ;)
Du hade den nog kvar gamla DNS server ip-numret i datorn

Kommandot ipconfig /flushdns
ska tömma datorns DNS cache.
Kanske kan hjälpa om än långsökt. Kommandot tömmer ju bara coachen i datorn. Påverkar inte routern.
 
Då routern inte är en DNS server så borde inte den har något eget DNS cache. De enda routern gör är att skicka vidare DNS förfrågan till konfigurerad DNS. I ditt fall Googles DNS servrar, eller Bahnhofs DNS serverar om du inte ställer in något. Cachet finns lokalt på datorn, så testa att rensa det först.

När uppstod detta fel för dig? Har det alltid varit så eller är det nyligen uppkommet?

Ett långskott kan vara problem med IPv6. Ser att du har fått en IPv6 adress på datorn, om Windows föredrar att prioritera trafik via IPv6, om Bahnhofs exempelvis har aktiverat IPv6, så kan de spöka. Kollade och ser att agria.se och vgregion.se inte har något dns entry för IPv6 adress till sin sida. Dock borde datorn fatta att den ska köra IPv4 istället.
 
Staffans2000
Här är understa delen av förra dosfönstret


Skärmdump av kommandotolkens output efter att ha kört 'ipconfig /renew' med nätverksadaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ipconfig /renew

Datorskärm med kommandotolken öppen visande resultatet av 'ipconfig /renew' med flera media disconnected-meddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aha! nätverkskabeln bröt jag förut, när jag kopplade förbi routern.

Staffan
 
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Kommandot ipconfig /flushdns
ska tömma datorns DNS cache.
Kanske kan hjälpa om än långsökt. Kommandot tömmer ju bara coachen i datorn. Påverkar inte routern.
Utfört. Men ingen förbättring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.