Hej

Är det någon som har några tankar/erfarenheter om Esab Invertersvets Rogue ES 150i?

Finns på Jula för 2999kr

Mvh. Samlarpådetmesta
 
Rouge verkar vara Esabs nya namn på uppdaterad Buddy?
 
nanowire nanowire skrev:
Rouge verkar vara Esabs nya namn på uppdaterad Buddy?
Jo, jag misstänker det med.
 
Hej!

Är på väg att köpa en enkel invertersvets. Ser att Jula har denna Esab svets kvar.

Någon som har tips eller kommentarer vid inköp av en liknande svets? Har tänkt att använda den till mindre arbeten hemma...svetsa fyrkanstprofiler 2-4mm godstjocklek, cyklar, hockeymål etc etc...ibland vill jag ha fina svetsar men kan ju efterarbeta om de inte skulle bli riktigt bra.

Jämför väl just nu mellan typ Biltema, Stanley, Kempii 150, denna Esab Rogue 150, Telwin Force 165.

Någon som har tips på enkel men robust invertersvets?
 
P Peppe_1.0 skrev:
Någon som har tips på enkel men robust invertersvets?
Esab Caddy Arc 151 kan jag rekommendera. Den är liten och smidig att bära med sig men ändå robust och lätt att svetsa med.
 
Tack för svar(y)
Den ser mycket fin ut... men lite över min prisklass vad jag hade tänkt:thinking:
 
Hej.

Har själv en Kemppi Minarc 150 som funkat utmärkt och har större strömkapacitet vid 100% intermitens än ESAB ES150i. Minarc 150 har 100A och ES150i har 75A vid 100%. Har nog bara betydelse om Du svetsar långa strängar i grov plåt.

Men ES150i är modernare med fler finesser som Hot Start och Arc Force för MMA och Lift start om Du hänger på ett TIG-handtag med gas. Läs manualen från ESAB för detaljer. Jag tror dessa finesser är helt unika i denna prisklass och Du blir säkert nöjd. Kemppi Minarc 150 har bara skraptändning med TIG som är svårare att lära sig och lätt bränner av volframelektroden.
 
Hej igen

Glömde dock ett par ytterliggare jämförelser mellan Rogue ES150i och Minarc 150:

Avsäkring: ESAB ES150i anger smältsäkring trög 20A, Kemppi Minarc 150 anger smältsäkring trög 16A
Driftstemperatur: ES150i -10 till +40 C, Minarc 150 -20 till +40 C
Kapslingsklass IP23S samma för båda med drift inom/utomhus men inte i direkt regn
Båda svetsarna uppfyller inte EMC normer för publika elnät. Kan störa omgivande elektronisk utrustning (Dina grannar klagar)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.