Hejsan!

Vi planerar att bygga till sommaren och tar förhoppningsvis de första spadtagen till våren. Det är alltid intressant att lyssna på de som har erfarenheter av såna här projekt och jag vill försöka bilda mig en uppfattning om ungefär hur mycket tid ett lösvirkesbygge kan ta.

Jag är därför nyfiken på att få höra hur lång tid era husbyggnationer tagit. Hur lång tid har erat bygge tagit från grundgjutning till inflyttning?

Vi bygger 1 1/2-plan i lösvirke och får hjälp med stomresning, VVS och el. Jag kommer dessutom att ha 2-3 flitiga personer som hjälper mig med bygget under sommarmånaderna.

Vad tror ni är en rimlig tidsram för att kunna flytta in i huset och leva drägligt där medan man färdigställer pyssel- och inredningsarbetet?

Tack på förhand!
/ Magnus


 
Nu beror det ju på hur många som kommer och hjälper till. I vårt fall är det mest bara frugan och jag som har jobbat. Vi har väl haft hjälp av nån kompis då och då vid ett tiotal tillfällen...

En byggfirma satte upp stommen med takpannor och fönster monterade. Då var det helt rent inuti huset..I det skicket började vi jobba med huset i augusti 2001. Ganska precis ett år senare flyttade vi in. Det var knappast klart då, och det är det fortfarande inte :)
Man har en förmåga att slå av på takten när man väl kommit in....Men badrum, tvättstuga, kök osv var i princip färdiga och i fungerande skick - det är trots allt det viktigaste.
 
KarlXII har Ni gjort någon besiktning för att binda någon del av lånen eller kör Ni på byggkreditiv? åvida Ni nu inte hade allt kapital på banken redan.

När och hur gjorde Ni i så fall?
 
Vi körde på byggkreditiv (7,1% >:()till slutintyget var klart.
Banken krävde ett sånt innan vi kunde lägga om lånen.
 
Har Ni fått slutbetyget än eller är det byggkreditiv räntan som gäller fortfarande för Er?

Kan man låna på själva tomten, tomten har ju ett värde, eller vill banken att bygget skall vara helt klart?
 
Vi köpte tomten tidigare, så den löpte på eget lån.
Byggkreditivet gällde bara bygget.
Vi har lagt om lånen, det gjorde vi före årsskiftet.
Lägg märke till att huset inte behöver vara absolut helt klart för att få slutintyg.
Var gränsen går? Fråga din kommun. :)
 
Tack för ditt svar Karl XII.

Ett år, det är mer än vad jag hoppats behöva jobba innan det går att flytta in... :p

Hur mycket tid beräknar du att du lagt ner på bygget? Jag misstänker att vissa perioder varit mer hektiska än andra, vad tog mest tid att göra?

/Magnus
 
Hoppas kan du ju alltid göra  :p
Jag hoppades att kunna ta över släkten för att fira jul 2001...tjena!  ::) Det blev 2002 istället.
Visst...det kanske skulle kunnat ha gått fortare, men då kanske mycket av glädjen av att jobba med huset hade försvunnit. Nu har jag kunnat ta det lite lugnt och skönt och kunnat pillidutta med diverse detaljer, t.ex kompassrosen i hallen tog mig en vecka att få klar.

Det som är absolut mest vidrigt att hålla på med är spackling av gipsskarvar. Jag har sagt det förr och säger det igen: TA DIT EN MÅLARE!!!

Andra hembyggare jag talat med har sagt att isoleringen är värst pga svår klåda, andningsbesvär och inte minst träningsvärk av alla tokiga arbetsställningar.. Vi körde ju med Ekofiber - det kliar inte och jobbet tog bara 1,5 dag för hela huset mot flera veckor med konventionell isolering.
 
Hmmm... Jag var rädd för det svaret... :-/

Det du säger bekräftar mina misstankar om att uppsättning av golv- och väggskivor samt spackling av dem tar en hel del tid och kraft i anspråk.

Teoretiskt sett kan man ju bo i huset trots att väggarna inte är spacklade och målade om bara kök och badrum fungerar. Risken för skilsmässa lär ju dock vara hög om man ska snickra dygnet runt i huset där man bor... :p

/Magnus
 
Sätta upp väggskivor och lägga golvskivor går som en dans. Det går fort och är inte svårt, däremot kan det vara lite tungt. Speciellt de skivor som ska upp på övervåningen, eller om man har öppet till nock.
Men man gör massor med kvadratmeter per dag.
 
Vi ska hyra en skivhis. Det kostar bara 700kr för 2 veckor och då behöver man inte anstränga sig för att lifta dom.  ;D
 
Det var ingen lätt fråga att svara på! Det beror ju på en mängd saker som redan har skrivits:

* Antalet inblandade personer samt deras "kompetens"
* Typ av grundläggning/huskonstruktion
* Eventuella (stora) problem under byggtiden
* + en massa annat...

Själv skall vi dock göra någonting liknande med ett 2 plans sutteränghus. Jag tänker ha byggstart 1:a Maj (märkligt datum att börja bygga hus på ;)) och sedan kör jag (+ släkt/vänner) i 8 månader (6 mån pappaledigt + 2 mån semester) och sedan får vi flytta in oavsett hur det ser ut! Jag kommer dock att prioritera ett plan d.v.s övre plan med kök, badrum, sovrum m.m.

Måste dock "snickra" ihop en mer detaljerad tidplan snart så att materialleveranserna kan koordineras lättare :D
 
Bara en liten stilla undran: Vem tar hand om barnet/barnen när du är pappaledig om du ska bygga hus under tiden?

Barn har en väldig förmåga att kräva en väldig massa tid av en. Åtminstone mina två. ;)
 
Karl XII vill bara skriva att du hade rätt. Det finns inget som heter slutbesiktning längre. Vad det gäller kommunen behöver man endast följa gängse byggnormer och besiktningen kan göras på ett helt oinrett hus. Det som sedan gäller för att flytta byggkreditiv till lån har att göra med banken och deras värderingsman. Tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.