Varför vattenburen golvvärme? Ska ni stoppa in golvvärme i resten av huset också eller har ni fjärrvärme? Det blir antagligen enklare och billigare med elvärme.

Jag skulle nog slita ut tapet och plastmattan och lägga golvgips på golvspånet och sedan elvärmeslinga ovanpå det tillsammans med någon form av fuktspärr. Gips och elslinga bygger någon centimeter men det märks nog knappt.
 
En fifffig lösning är www.floore.se, värmekassett med rör i bygger 12,5mm OCH du kan lägga kakel/klinker direkt på denna. Efter som denna skiva bygger lika mycket som en golvgips är det också lätt att bygga fall på stora ytor om man vill det.

Dock måste du som vanligt fundera lite på undergolvet, rätt bärighet måste till för att inte tätskiktet skall spricka.
 
Jonas Pettersson skrev:
Hejsan,

Vi har nyligt köpt ett hus och har tänkt göra om badrummet. Just nu sitter våtmatts på väggar och golv, men vi vill in med klinker/kakel.

Golvet är av stånskiva, och eftersom klinker är kallt så vill vi även sätta in vattenburen golvvärme.

Problemet nu är alltså att detta bygger upp golvet en hel del (vet inte exakt) men klinker i sig skulle fungera utan problem. Golvvärmen lär ju dock bygga upp en hel så det blir problem med dörröppningen/tröskel.

Hur brukar man gå tillväga i detta fallet? Bryta upp golvet regla om och försänka hela golvet, eller finns det någon fiffigare lösning.

/Jonas
Kolla Nereus golvvärmesystem (vattenburen)
Den bygger bara 13mm. Rörerna är på 10,5mm och tål en mycket högre temperatur än normala PEXrör.

http://www.nereus.fi/se/

Vi kommer at installera detta system på övervåningen i vårt hus.

Lycka till
 
Nereusgolven bygger mer än tretton mm eftersom man måste ha allehanda skivor både under och över självaste rören.

Man skall också vara medveten om att med 10,5 mm rör så blir den maximala längden för varje slinga inte så lång pga tryckfallet i rören (jag gissar på slanglängd kring 45 meter?).

Att rören tål en högre temperatur än vanliga rör är knappast en merit heller, varför skulle man vilja ha sådana rör? Vi skall väl inte ansluta golvvärmen direkt till fjärrvärmesystemet....... ;)
 
MathiasS skrev:
Nereusgolven bygger mer än tretton mm eftersom man måste ha allehanda skivor både under och över självaste rören.

Man skall också vara medveten om att med 10,5 mm rör så blir den maximala längden för varje slinga inte så lång pga tryckfallet i rören (jag gissar på slanglängd kring 45 meter?).

Att rören tål en högre temperatur än vanliga rör är knappast en merit heller, varför skulle man vilja ha sådana rör? Vi skall väl inte ansluta golvvärmen direkt till fjärrvärmesystemet.......  ;)
Fel!
Det du gör är att lägga slingorna direkt på underlaget och sen MELLAN rören lägger du gipsskivoremsor. Sen spacklar man med en cementbaserat spackel över bara slingorna.
Det bygger TOTALT 13MM!
Både gipsskivorna och spackeln är mineraliska ämnen som ger samma värmekonduktion som betong.

Denna metod har tagit över marknaden i Finland där man har för det mesta en kallare klimat än i Sverige. Att man inte marknadsför den i Sverige är bara för att dom äger ett annat företag som är redan etablerat här på marknaden och är tillräckligt bra för vår klimat.

Förutom att systemet är bättre är den billigare just för att man inte behöver plåttarna.
För vår del blir det 9000kr billigare än t ex Wirsbo för bara övervåningen.
 
Jag letade också efter det på Nereus hemsida. men de visar inga exempelinstallationer med 10.5 mm slangen.

Men om man lägger 10.5 mm slang mellan 13 mm gipsremsor och spacklar ovanpå så måste man väl ändå lägga en 13mm gipsskiva till längst upp.
Jag menar, gipsremsorna är ju utan papp och rätt sköra, sen kommer spacklet inte att bilda någon homogen enhet med gipset. Det låter lite vekt helt enkelt om man inte lägger en golvgipsskiva ovanpå.

Sen kan man ju fundera på värmespridningen utan plåtar...men det fungerar ju tydligen, det har Sweli tagit referenser på. Eller hur Sweli ?
 
Bob_the_builder
Jag pratade med en Nereus-försäljare i Västerås (tror jag att det var. Någon villamässa i alla fall). Han pratade sig naturligtvis varm för sin egen lösning och påstod att alla konkurrenter som använder plåtar säger att deras plåtar bara reflekterar värme uppåt. Han kallade alltså sina konkurrenter skojare och fortsatte med att påpeka att de naturligtvis sprider lika mycket värme neråt.

Jag förklarade att jag för det första aldrig hört någon prata om mirakelplåtar och att det för det andra finns isolering som faktiskt hindrar värmen att sprida sig neråt. Då bytte han spår...

Jag tror hur som helst att teorierna bakom Nereus lösning är bra. Det jag framförallt tänker på är att lägga slingorna tätare vid ytterväggar och vid fönsterpartier i synnerhet. Dock har det nog en marginell effekt i praktiken. Jag har aldrig hört någon med ett traditionellt golvvärmesystem klaga över kylan. Att lägga framledningen längs ytterväggen tror jag är en fullt tillräcklig åtgärd i dagens välisolerade hus. Inte kan väl finska hus vara sämre isolerade än de svenska, heller?
 
Så här kommer vi att lägga den på övervåningen:

Värmeslingorna läggs direkt på golvspånskivor. Vanliga gipsskivor (13mm) läggs som remsor mellan rören.
Sen spacklar man över rören med typ badrumspackel (vanligt cementbaserad).
Det gör att hela golvet blir som en hel gipsskiva, därför behöver man inte lägga på en gipsskiva till.

På detta kan man direkt lägga parkettgolv eller klinkers.

Hela konstruktionen bygger därför bara 13mm

Nereus har flera dimensioner på rör. Att på övervåningen väljer man att lägga 10,5 är just för att inte behöva bygga mer än 13mm. Plus att genom att välja 10,5 som läggs mycket tätare, slipper man använda plåttar och får en lika bra värmefördelning över golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.