Sätter mig just nu in i vad det innebär att dränera runt källaren i vårt hus från 1929. Och börjar få lite kläm på det... Men: vad gör man interiört? Har fukt på källarväggarna och "mikrobiell påväxt" (=mögel). Detta måste ju saneras - men hur? Och vad gör jag åt golvet där färgen har flagnat; bara fixa det befintliga eller lägga på ett extra golv (och i så fall måste jag fixa det under först?) Vidare: för att sedan hålla min nydränerade, fina och mögelfria källare i detta skick: vad är bäst; avfuktare? element? båda delar?
Många tack på förhand för de kloka svar jag förhoppningsvis får av er alla erfarna forumgudar (som jag avgudar!)
/Kira
 
Ett litet tillägg: jag ska inte inreda källaren som boyta, utan endast ha den som fungerande förråd och tvättstuga.
/Kira
 
För en god innomhusmiljö är det A och O med god ventillation. Höjer du dessutom temperaturen i källaren kommer fukten att vandra innifrån och ut.

Vi skall själva precis dränera och sätta in fler element i källlaren. UNder tiden detta arbete pågår har vi haft luftavfuktare i gång och det har gjort en stor skillnad på innomhusklimatet. Vi tömmer ut ca 5 L vatten om dagen och hela källaren känns mycket torrare.

/Zeb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.