Jag bygger ett biorum i källaren men det är väldigt lyhört mot övervåningen samtidigt som rummet i sig behöver dämpas. Det är träpanel i taket idag med lite isolering bakom. Eftersom rummet redan är ganska lågt i tak (205cm) så vill jag helst inte bygga ned för mycket. Det finns dock utrymme bakom för ytterligare lite isolering.

Det enda jag hittat som säljer akustiktak är ecophon och de verkar ha väldigt snygga tak. Dock ganska dyra gissar jag, dessutom ömtåliga. Kan man göra ett eget akustiktak på något sätt? Vilken typ av isolering är bäst ur dämpsynpunkt?
 
Maxal skrev:
Jag bygger ett biorum i källaren men det är väldigt lyhört mot övervåningen samtidigt som rummet i sig behöver dämpas. Det är träpanel i taket idag med lite isolering bakom. Eftersom rummet redan är ganska lågt  i tak (205cm) så vill jag helst inte bygga ned för mycket. Det finns dock utrymme bakom för ytterligare lite isolering.

Det enda jag hittat som säljer akustiktak är ecophon och de verkar ha väldigt snygga tak. Dock ganska dyra gissar jag, dessutom ömtåliga. Kan man göra ett eget akustiktak på något sätt? Vilken typ av isolering är bäst ur dämpsynpunkt?
Så ja mitt ämne dyker upp igen:)

Du har nästan för lågt i tak redan nu... Och ecophon hjälper inte mycket mot ljudisoleing i sig det är akustiskdämpande vilket ger en bättre ljudmiljö i rummet....Och du minskar även efterklangstiden vilket indirekt minskar ljudläckage.

Ur dämpsynpunkt så gäller att materialet skall vara tillräckligt poröst för att släppa in ljudvågorna men vara tillräckligt tätt för att omvandla rörelse energi till värme. Gullfiber är av sådan karaktär. Likaså Ecophone. Det jag skulle göra om du vill ha säg 2 meter i takhöjd. Då finns det skivor med fyrkantiga hål i. Ett bärverk med isolering på och sedan dessa plattor kommer inte på namnet men de är i gips iaf. Detta ger bra ljudabsorbtion samtidigt har du iom hålen gjort dig en helmholtzabsorbent. ALternativt om du vill ljudisolera så pendlar du ner ett undertak i gips . För bäst reduktion så bygger detta runt 10 cm. Och dämpar då effektivt ner till kanske 250 Hz och det dämpar till viss del lägre men inte mycket. Kanske runt 5-10 dB. I talfrekvenser så dämpar du runt 25-35 dB beroende på antal gipsskivor och vilken konstruktion du gjort undertaket i.....

Men jag skulle personligen pendla ner ett ecophontak till 195 kanske och ovanför högtalare och bakom dem isolera stenhårt med ecophonskivor för att dämpa reflexer.

Man kan göra andra rumsakustiska ingrepp för att bättra på rummets karaktär jag menar du får svårt att få en bra ljudisolering med den takhöjden så satsta på akustiken vilket indirekt leder till liten ljudisolering:) Mer frågor så får du fler direkta svar...

MvH

Z
 
Hej och tack för svar! :) Skivor med fyrkantiga hål i låter mycket intressant!

Med risk för att hamna lite utanför forumämnet men här kommer en översiktlig beskrivning av rummet och mina planer. Jag har ett källarrum, ca 14 kvm, takhöjd 205, rektangulärt så när på en murstock som går in en bit i ett hörn (se bildnedan, vägg 1). Betonggolv och betongväggar med puts. Taket är träpanel med lättare isolering bakom.

bio.gif

bio2.JPG

Jag har inga extrema hifi-ambitioner men jag vill ändå göra ett seriöst försök att få en hyfsad musik- och hemmabioupplevelse för rimliga pengar. Först hade jag tänkt sätta upp både golv och väggar, men jag tror jag har ändrat mig på den punkten. Dels av rädsla för fuktproblem men också för att utnyttja varje cm rumsyta i ett rum som redan är i minsta laget. Min tanke är därför klinker på golv och puts på väggarna och då har jag alltså taket kvar för att om möjlligt rädda akustiken! Om det överhuvudtaget är möjligt...

Har dock ett litet ess i kanten och det är den främre väggen (1) med murstocken. Den här väggen ska jag flytta in (ca 30 - 40cm) för att göra den rak så jag får en vägg också där jag kan dämpa ordentligt (den röda linjen på skissen). Min tanke är att packa in så mycket gullfiber som det är möjligt och sedan sätta någon panel framför med någon form av håligheter. På den bakre väggen ska jag hänga upp ett tjockt draperi och jag tänkte även laborera med lite absorbenter på sidoväggarna också. Dörren på sidoväggen (2) ska tas bort och istället ska jag bygga ett utrymme för elektroniken där för att få bort den och istället kunna ha subben rakt framför soffan, under centerhögtalaren.

Men som sagt, taket är väl den bästa möjligheten jag har att dels få bra ljud i rummet men också dämpa ljudet mot våningen ovan. Jag har inga förväntingar om att det ska bli helt ljudlöst utanför rummet, absolut inte, det gör inget om det läcer ljud. Men jag vill ändå dämpa så långt det är möjligt utan att förlora allt för mycket takhöjd. Mindre än 2 meter i tak vill jag inte ha. Akustiken i rummet är dock prioriterat framför ljuddämpningen mot angränsande rum!

Om jag förstått dig rätt så lägger jag alltså in så mycket gullfiber som möjligt i taket. Sedan bör jag väl ha något slags tyg/filt under gullfibern så den inte dammar (eller gullfiber kanske inte gör det)? Sist då någon slags plattor med hål i? Har letat runt en del men hittar inte några sådana plattor, vet du var det finns att köpa? Och går det att ha spottar i taket med den här lösningen?

Vad tror du om mina idéer? Eller är det bara att glömma klinkergolv och puts på väggarna...?  :-/
 
Det finns gullfiber med filt på kanske dyr iofs...Men om du funderar på ett ecophon tak går på runt säg 350 spänn kvadraten exlu moms monterat. SLäng på 50 spänn till och du får isolerat över.

Och nej mycket isolering är ingen lösning.. Isoleringen skall ligga så långt som möjligt från befintligt tak...Och skall vara löst ilagd. Dvs inte i klämd....
 
Tja, jag hoppar gärna över ecophon om det går att bygga eget billigare och dessutom är det skoj med egna lösningar. :) Vet du var det finns såna här skivor med hål i? Och är det en bra lösning att göra likadant på en vägg?

Och nej mycket isolering är ingen lösning.. Isoleringen skall ligga så långt som möjligt från befintligt tak...Och skall vara löst ilagd. Dvs inte i klämd....
Är det alltså bättre att ha ett tunt lager gullfiber och en rejält luftspalt ovan än att lägga ett tjockare lager och hamna närmare ovantaket? Har inte tittat ännu hur det ser ut bakom takpanelen som sitter idag, vet bara att det ska ligga ett tunnt lager isolering ovan. Men det är extremt lyhört och knackar man lite i taket från biorumet så låter det nästan lika mycket i köket ovanför. Gissar att det i princip bara är reglar och på dem ett trägolv ovanför. Huset är byggt 1937.
 
Maxal skrev:
Tja, jag hoppar gärna över ecophon om det går att bygga eget billigare och dessutom är det skoj med egna lösningar. :) Vet du var det finns såna här skivor med hål i? Och är det en bra lösning att göra likadant på en vägg?

Är det alltså bättre att ha ett tunt lager gullfiber och en rejält luftspalt ovan än att lägga ett tjockare lager och hamna närmare ovantaket? Har inte tittat ännu hur det ser ut bakom takpanelen som sitter idag, vet bara att det ska ligga ett tunnt lager isolering ovan. Men det är extremt lyhört och knackar man lite i taket från biorumet så låter det nästan lika mycket i köket ovanför. Gissar att det i princip bara är reglar och på dem ett trägolv ovanför. Huset är byggt 1937.
Isolering med luftspalt är lösningen om man vill dämpa akustiskt i rummet. Maximal dämpning får man vid 1/4 av våglängden som är frekvens/340 uttryckt i meter..100 Hz har en våglängd på 3,4 moch dämpas då följdaktligen effektivast med isolering och kräver 85 cm för att dämpas effektivt...Men för ljudisoleringengs skull så är inte isolering det primära...
Enkelt uttryck är massa och avstånd det som gäller vid ljudisolering. Sedan kommer saker som elasticitetsmodul men det är överkurs i 102 fall av 100 :)
 
TiGGrE skrev:
HOHO... helt offtopic, men tapeten på dörren hade vi i ett HELT RUM + på dörren... man mådde illa om man var i rummet  med stängd dörr ;D
Haha, då skulle du se tapeten som sitter i en klädkammare på övervåningen... ;)

Ser att du har klinker på golvet. Räckte det att dämpa taket? Sitter nålfiltsmattan direkt mot reglarna eller har du klätt in takplattor eller hur gjorde du? Såg mycket snyggt ut!
 
Parafon är ett alternativ till Ecophon. Jag tänker limma deras 18 mm skivor i taket i vardagsrummet.
 
T-34 skrev:
Parafon är ett alternativ till Ecophon. Jag tänker limma deras 18 mm skivor i taket i vardagsrummet.
Kakelim limmar du med....om det är likt ecophon...Bara som tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.