Ny dimmer led-typ, ny led lampa godkänd för dimmer. Ur dimmer endast 150v oavsett hur mycket jag skruvar på den. Ljuskällorna lyser exakt lika mycket oavsett inställning. Ingen effekt av justeringsskruven. Provat med flera ljuskällor i olika styrkor och två dimmer med samma resultat. Vad gör jag för fel??
 
Dimmer inkopplad på vit tändtråd.
 
Antingen är dimmern trasig, felaktigt inkopplad eller felaktigt belastad. Omöjligt att säga något mer utan att veta exakt vilken dimmer du, hur du har kopplat in den och vilka slags ljuskällor du provat med. Färgen på tändtråden är fullständigt irrelevant.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Antingen är dimmern trasig, felaktigt inkopplad eller felaktigt belastad. Omöjligt att säga något mer utan att veta exakt vilken dimmer du, hur du har kopplat in den och vilka slags ljuskällor du provat med. Färgen på tändtråden är fullständigt irrelevant.
Dimmer led från Biltema samt schneider led dimmer...
https://www.bauhaus.se/dimmer-tem-vridbar-trapp-led-halogen-svart
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/dimmers/led-dimmer-2000041822

Ljuskällor jag provat: led 4w dimbar, led 8,3w dimbar. halogenlampa 46w.

Dimmer inkopplade på L1 och pil ut. Även provat på L2 samt att byta plats på trådarna utan effekt... 2 trasiga dimmer??
 
Dimmer...
 
  • Elektrisk dimmerbrytare utan frontpanel monterad på vägg, med inställningsratt och terminaler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den informationen tyder på två st trasiga Biltemadimmers... Vet inte om det kan sägas vara osannolikt. Biltema saknar ett brux för denna dimmer.
 
Och båda dessa olika typer av dimmers ger konstant 150 V ut, för alla ljuskällor?
Det börjar blir svårt att gissa möjliga orsaker.
Men det är kanske dags att bredda lite och titta utanför vad du beskrivit i tråden, dvs hela belysningskretsen.
Har du rätt spänningar i övriga punkter?
Satt där en strömbrytare tidigare?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och båda dessa olika typer av dimmers ger konstant 150 V ut, för alla ljuskällor?
Det börjar blir svårt att gissa möjliga orsaker.
Men det är kanske dags att bredda lite och titta utanför vad du beskrivit i tråden, dvs hela belysningskretsen.
Har du rätt spänningar i övriga punkter?
Satt där en strömbrytare tidigare?
Yes, jag mäter 230v på övriga punkter. Det satt vanlig strömbrytare där innan. Lampan lyser med full kraft om jag kopplar ihop tåtarna...
 
Då inte ens en halogenlampa fungerar så har jag slut på nya ideer.
 
Det kan inte ha nåt med det där lilla "min/max" vredet att göra?
 
Har provat vrida på det också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.