Har testat sketchup men tycker det är krångligt, finns det andra alternativ där man kan rita upp och se sitt bygge i 3d?

mvh Henke
 
MrJay
Om du tycker att SketchUp är krångligt har du inte sett de professionella verktygen såsom ArchiCAD och Revit (min egen favorit)!

Har du sökt på forumet innan du ställde frågan? https://www.byggahus.se/el/valja-ritprogram
 
jaha där ser man, det finns alltså inte.
 
Jag håller med om att sketchup är förhållandevis enkelt jämfört med många alternativ men det går att lära. Finns många guider på youtube, dels sådana som är mer allmänna och troligtvis även sådana som är inriktade mot det du vill skapa.

Är det hela hus du tänker göra? Beroende på hur detaljerad du tänker vara så borde det dock finnas enklare program för just det. Men jag gissar bara.
 
T
Sketchup är nog tyvärr lättast så vitt jag vet.
 
R Rolle85 skrev:
Har testat sketchup men tycker det är krångligt, finns det andra alternativ där man kan rita upp och se sitt bygge i 3d?

mvh Henke
Sweet Home 3D. Gratis. Superenkelt när man väl kommer in i hur det funkar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sweet home 3d verkar bara vara för att inreda ett rum
 
R Rolle85 skrev:
sweet home 3d verkar bara vara för att inreda ett rum
Det är ett ganska enkelt program och går inte att jämföra med CAD. Men går att rita hus i för en hemmabyggare, absolut.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
gick inte att rita ut tak =/
 
R Rolle85 skrev:
gick inte att rita ut tak =/
Där finns moduler som ser ut som tak men det är väldigt begränsat vad man kan göra med dem, mest för syns skull. Googla för inspiration på modeller.
 
P Pettert skrev:
Där finns moduler som ser ut som tak men det är väldigt begränsat vad man kan göra med dem, mest för syns skull. Googla för inspiration på modeller.
Det går även att manipulera objekt får att på sätt få till tak. Bifogar rendering av mitt nya husprojekt som exempel.

3D-rendering av ett nytt husprojekt med träfasad, stora fönster och sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett nybyggt hus med träfasad, flera fönster, hängrännor och veranda på stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tillverkar de flesta 3D-objekten jag använder i mina modeller själv i programmet, i bilderna ovanför exempelvis även fönster, hängrännor och stuprör med mera.
 
  • Gilla
KarlssonF
  • Laddar…
A Alecci skrev:
Det går även att manipulera objekt får att på sätt få till tak. Bifogar rendering av mitt nya husprojekt som exempel.

[bild] [bild]
Mycket snyggt !
 
Just för tak finns det lite olika metoder.

Det finns vissa färdiga objekt i grundprogrammet, ytterligare fler kan laddas ned.

Annars kan man som jag använda sig av väggar konverterade till objekt, och/eller manipulera kuber och trianglar. Med dessa metoder går det få till även lite mer avancerade tak såsom valmat, kinavipp, takkupor, etc. Ska se om jag kan hitta några fler exempel på laptoppen sen.

Tror många tyvärr förbiser SH3D som jag tycker är ett ypperligt program om man som jag laborerar på amatörnivå.
 
  • Gilla
Pettert
  • Laddar…
Bifogar bilder på lite olika "sketcher" i varierande grad av färdigställande för att visa vad man kan uppnå med SH3D. Har på de flesta av dem kört en lite snabbare renderingsmetod vilket innebär att renderingarna inte håller högsta möjliga kvalitet...

3D-rendering av ett oavslutat trähus med stora fönster under kvällsbelysning skapat i SH3D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett modernt enfamiljshus med vit och grå fasad och stengrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett hus med två våningar och garage i skymningen, framtagen med SH3D, ej högsta renderingskvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 3D-rendering av ett enfamiljshus med tegeltak och vita fönster mot en enkel gräsmatta och gradient himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av tvåvåningshus med balkonger och tegeltak i SH3D, medelkvalitets rendering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar sketchup, använder det ofta för att tita tex möbler osv, är långt ifrån duktig på det.

Men har börjar fundera lite på att använda ipad istället, mer bekvämt än att sitta vid datorn.
Vad finns det för snarlika program då att välja på, så inte är för avancerande

Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.