Håller precis på målar fasaden på vårt nya (och första) hus. Jag vill måla kanterna på de vita knutbrädorna och brädorna runt fönstret samma färg som fasaden eftersom jag tror att det kommer att gå mycket snabbare och vara mycket lättare. Min sambo vill att hela knutbrädorna skall vara vita vilket kommer att göra att det är mycket svårare att måla utan att kladda ner det vita.

Har ni några tips för hur man skall måla detta på ett smidigt sätt utan att kladda? Känns som overkill att börja maskera alla dessa detaljer.

Hur har ni målat?

Tacksam för tips och hoppas ni förstått frågeställningen fast den kanske är lite oklar.
 
Jag förstår precis vad du menar.

Jag målar knutbrädorna och brädorna runt fönsterna först med vitt. Det vita som hamnar där det inte ska vara vitt skrapar jag sedan bort med en kniv. Sedan målar jag resten (Falu rödfärg) och i närheten av det som ska vara vitt använder jag en "konstnärspensel" (en liten pensel alltså, typ en sådan som brukar följa med när man köper vattenfärg till barn) för att få bättre kontroll på var färgen hamnar. Även det vita som ska vara i närheten av det röda målar jag med en liten pensel.

I början provade jag med att maskera men det var alldeles för jobbigt. Försöker man sätta maskeringstejp på ohyvlat virke (som man brukar ha på fasaden) så kommer det garanterat in färg under tejpen.

Sen tycker jag man ska tänka på att husets målning betraktar man oftast på avstånd. Skulle det bli lite kladd så märks det oftast inte om man inte letar efter det. Det gäller att vara lagom noggran.
 
Man kan använda en bred spackel som man håller emot det man inte vill kladda ner... Man behöver dock en hel del trasor att torka av spackeln med emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.