Hej,

Vi har ett värmegarage med portar som antagligen suttit där sedan huset byggdes (mitten av 80-talet). Portarna är vikportar, öppnas uppåt och har alltså en list på nederkanten.
Och denna vintern har vi upptäckt att vi har möss i garaget. Eftersom listerna längst ner på garageportarna var trasiga i hörnorna så köpte vi nya, som vi fick häfta dit på de gamla.
Men det tog en dag, sen hade möss gnagt sönder kanten på ena listen igen.

Vi går alltså nu i tankar på att köpa nya garageportar så att inga möss kan komma in. Men när man tittar på portar som säljs så har ju även de gummilister längst ner.
Så min fråga är; Finns det garageportar med sådan konstruktion att möss inte kan ta sig in?

Tack på förhand! =)
 
Tveksamt att det går att göra en garageport så tät att inte en mus kan komma in.
Kan du få in en blyertspenna så kan en mus komma in.

Lösningen är kanske: fällor, katt, ta bort det som lockar dit mössen.

I år är det ovanligt mycket möss.

//AA
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Ta död på mössen i samband med listbyte, möss som redan lärt sig vägen har motiv att gnaga hål på den nya listen. Förvara inget som mössen gillar att äta, luktar det mat gnager de också. Det inkluderar tulpanlökar men även musgift som de gillar att äta. (servera gärna utomhus i speciella betstationer) olika slagfällor med olika beten i garaget. Ha tålamod
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Tack för svar!

Vi har satt för det hål som de gnagt upp i den nya listen, med en skyffel vilket verkar fungera. Sedan jag skrev sist så har vi inte fångat mer möss. Så jag hoppas att det beror på att inga möss finns i garaget och inte att mössen lurar oss.
Vi får städa upp all avföring som de lämnat och köpa nya lister igen och hoppas att det blir bra sedan (vilket jag tvekar på).

Jag hade väl hoppats att det skulle finnas nya garageportar med smartare konstruktion så att gnagare inte kan ta sig in, det vore märkligt om alla mus-fria garage enbart haft tur.

Vi har ju inte vågat ställa in bilen i garaget då vi varit rädda att mössen skulle ta sig in i bilen. Och jag skulle hellre ha mössen ute och bilen inne i garaget än tvärtom :p.
 
Ska bygga garage på landet och funderar själv lite på problematiken med möss. En fundering jag har är att gjuta in en L tröskel precis innanför porten så man minskar utrymmet mellan gummi och porten.
Har även kollat lite på slagportar men det drar iväg i pris fast det är klart är dom svårare för möss så är det ju värt det.
 
  • Gilla
ganten
  • Laddar…
Ja här har de kommit in i garaget i år igen, byggt bo i våra inlines, tuggat sönder en hel del som nu bara är till att kasta. När vi byter portar kommer absolut vi ha mössen i åtanke, det är ett helvete.
Detta året har möss även tagit sig in i vinden, vi kan höra hur de springer i väggarna, hoppas verkligen inte att de biter av någon ledning så huset börjar brinna. Satt upp fällor på vinden men inga möss har fastnat. Har även köpt typ sådana på kanten till ena husfasaden som vi misstänker kan vara en väg in för mössen. https://www.bauhaus.se/museband-hab...-NcmI2Y2NeGvIUTmVLgyM2T1H191sOesaAnzUEALw_wcB
så får se om det ger någon effekt.
 
Hittade ni någon lösning? Jag har haft samma problem senaste veckorna och är inne på att lägga armeringsjärn i den ihåliga gummilisten längst ned. Jag har testat principen och det borde kunna funka. Men det finns kanske bättre lösningar?

En variant borde kunna vara en metall-list på utsidan, som sticker upp tillräckligt för att mössen inte ska kunna gnaga gummilist.
 
N Nybörjarnybyggare skrev:
Hittade ni någon lösning? Jag har haft samma problem senaste veckorna och är inne på att lägga armeringsjärn i den ihåliga gummilisten längst ned. Jag har testat principen och det borde kunna funka. Men det finns kanske bättre lösningar?

En variant borde kunna vara en metall-list på utsidan, som sticker upp tillräckligt för att mössen inte ska kunna gnaga gummilist.
Nej tyvärr har vi inte kommit på någon bättre lösning. Vi funderar också på någon slags metallist som täcker gummilisten. Det är nog det enda vi kan göra för att stoppa mössen. Har dock inte gjort något än. I år verkar det vara färre möss och vi har låtit katten härja fritt i garaget också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.