Visst går det bra att gräva upp i skogen, helst små plantor. Jag har själv planterat 700 småbjörkar på det sättet vid ett tillfälle. Den gången var det massor av björkfrön som grott i ett nygrävt dike, som med markägarens tillstånd lätt kunde dras upp för hand ur den fuktiga jorden med rot och allt. Lycka till!
 
När jag var liten grävde vi upp 5 björkplantor i skogen och planterade hemma. De var mellan 1-2 m höga och om jag minns rätt var det de små som tog sig bäst och snabbast. Idag nästan 40 år senare lever fortfarande 4 av 5 björkar och har blivit stora och ståtliga.
 
J Jorg skrev:
Fast egentligen tillåter inte allemansrätten att man gräver upp träd i skogen...
Läääääs
 
Läääääs datumen på inläggen innan du svarar...
 
  • Gilla
  • Haha
Martin.M och 7 till
  • Laddar…
K. Nån lyfte en tråd och fick skit? Suck.

Jättebra att lyfta gamla trådar. Relevant information är alltid relevant. Även efter flera år. Även om TS har hunnit avlida. Andra människor än TS läser trådar och letar information. En tråd där ämnet genomlyses ordentligt är bättre än tio halvtuggade omstarter. Det är bl a därför Byggahus är så mycket värdefullare än typ Facebook.

Väldigt irrelevant, omoget och OT däremot att huta åt någon som lyfter en gammal tråd mha relevant information. Skärpning 2021.
 
  • Gilla
  • Haha
Stonecliff och 2 till
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
K. Nån lyfte en tråd och fick skit? Suck.

Jättebra att lyfta gamla trådar. Relevant information är alltid relevant. Även efter flera år. Även om TS har hunnit avlida. Andra människor än TS läser trådar och letar information. En tråd där ämnet genomlyses ordentligt är bättre än tio halvtuggade omstarter. Det är bl a därför Byggahus är så mycket värdefullare än typ Facebook.

Väldigt irrelevant, omoget och OT däremot att huta åt någon som lyfter en gammal tråd mha relevant information. Skärpning 2021.
Hur är "lääääääs" relevant information i den här frågan?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hur är "lääääääs" relevant information i den här frågan?
Att man ska läsa inlägget. Just i detta fall handla det om att man pratat med markägaren vilket han skrev. Detta uppfattades ej utav ovanstående därav läääääääs
 
Hansuppsala Hansuppsala skrev:
Att man ska läsa inlägget. Just i detta fall handla det om att man pratat med markägaren vilket han skrev. Detta uppfattades ej utav ovanstående därav läääääääs
På en nästan 9 år gammal tråd så är nog ärendet väldigt avslutat, därav är inte ordet läs någon relevant information. Hade det varit ett utlägg om allemansrätten och vad får/inte får göra inom den hade jag köpt det.
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
På en nästan 9 år gammal tråd så är nog ärendet väldigt avslutat, därav är inte ordet läs någon relevant information. Hade det varit ett utlägg om allemansrätten och vad får/inte får göra inom den hade jag köpt det.
KRÄNKT?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Hansuppsala Hansuppsala skrev:
KRÄNKT?
Vi har ett problem på lantstället och behöver plantera en björk på gräsmattan, tack vare personen som startade denna tråd räknade jag ut vad regelverket
Endera frågar jag den som äger marken eller Får jag köpa en planta, men vart fan gör man det? Sökte med blåslampa.
Avesta trakten eller hemorten uppsala.
 
Hansuppsala Hansuppsala skrev:
Vi har ett problem på lantstället och behöver plantera en björk på gräsmattan, tack vare personen som startade denna tråd räknade jag ut vad regelverket
Endera frågar jag den som äger marken eller Får jag köpa en planta, men vart fan gör man det? Sökte med blåslampa.
Avesta trakten eller hemorten uppsala.
Har du kollat med lokala plantskolor?
 
P Prodigys skrev:
Har du kollat med lokala plantskolor?
Sökt på nätet men verkar vara säsongs betonat. Får väl lugna mig lite.
Före ägaren rensade tomt området på björk förra året därav ganska stora vatten samlingar, har vart tvungen och gräva diken för drännering.
 
Hansuppsala Hansuppsala skrev:
Sökt på nätet men verkar vara säsongs betonat. Får väl lugna mig lite.
Före ägaren rensade tomt området på björk förra året därav ganska stora vatten samlingar, har vart tvungen och gräva diken för drännering.
Min erfarenhet är att plantskolor sällan har vettiga hemsidor och inte i närheten av en komplett bild av deras sortiment.

Blir kanske lite långt med frakt men hittar du ingen annan stans vet jag att Stångby plantskola kan fixa fram träd i varierande storlek från frö till nästan fullvuxet.
 
P Prodigys skrev:
Min erfarenhet är att plantskolor sällan har vettiga hemsidor och inte i närheten av en komplett bild av deras sortiment.

Blir kanske lite långt med frakt men hittar du ingen annan stans vet jag att Stångby plantskola kan fixa fram träd i varierande storlek från frö till nästan fullvuxet.
Tack så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.