C cpalm skrev:
Hur menar du då?
På en båt heter det styrbord o babord, Ganska smart faktiskt. Försök o säga höger o vänster ombord på ett fartyg, risken finns du hamnar i plurret!:rofl:
 
C
K Keld skrev:
På en båt heter det styrbord o babord, Ganska smart faktiskt. Försök o säga höger o vänster ombord på ett fartyg, risken finns du hamnar i plurret!:rofl:
Jovisst, men när man t.ex. säger att styrbord motsvarar höger menar man ju höger med näsan i (den normala) färdriktningen.
 
C cpalm skrev:
Jovisst, men när man t.ex. säger att styrbord motsvarar höger menar man ju höger med näsan i (den normala) färdriktningen.
Ja exakt, styrbord är ju alltid höger :thinking:
 
Om man är vänsterhänt och har styråran till vänster då?
 
Haha det blev en del intresse.
Jo anledningen till frågan är att vi var ute på promenad och samtidigt skulle kontrollera en sak på vänstra gaveln på en stuga. När man närmar sig stugan gör man det från baksidan. Därav uppkom diskussionen med sambon och bonusgrabben.

Jag själv tycker att det är mest naturligt att definiera vänster och höger när man står på framsidan och tittar mot huset.

Båt är lättare. Där är saker placerade på styrbords eller babords sida. Inga tveksamheter!

Vad gäller bilen. Beställ en vänster sidospegel på nätet och du får "rätt" spegel oavsett om förarsidan är till vänster eller höger.

Det kanske är ett icke problem vad gäller hus? Väderstreck funkar väl ok när man känner till husets placering.
Men det kanske är så att det inte alltid är entydigt vad som är framsida och baksida på ett hus, och därför går det inte att använda sig av vänster och höger. Om man inte sätter vänster eller höger i relation till något. Tex. "På vänster sida när du går mot huvudentrén".
Men hur är det på en byggritning? Kanske beror på vad det är. En villa. Ja då kan man använda sig av tex framsida och baksida. Men ett stort lager med lastkajer på varje sida är kanske bättre att använda väderstreck.

Jaja, inte så viktigt. Jag är bara lite nyfiken hur det förhöll sig.
 
T TechChad skrev:
Är det frun som du argumenterar med och försöker få med håll från "grabbarna på forat" :giggle:
Bra gissat!
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Då tycker jag att man använder en beskrivning som entydigt visar på vad som avses, istället för att hänga upp det på enskilda ord.
 
  • Gilla
Tomas Cronqvist
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tycker jag att man använder en beskrivning som entydigt visar på vad som avses, istället för att hänga upp det på enskilda ord.
Ja det är så man får göra.
 
Z zzoink skrev:
Ja exakt, styrbord är ju alltid höger :thinking:
Funkar "nästan" alltid, men...

På vissa färjor (ex Färjan 4 eller Djurgården 3 i Göteborg resp Stockholm) är båten fullständigt symmetrisk! Maskinen står i mitten med horisontell axel, en propeller och ett roder i varje ände, en styrhytt i varje ände.

Där har man från tillverkningen bestämt vad som är A-ände (=fram) och B-ände (bak).

Den enda som verkligen ser någon skillnad är maskinisten! Det är bara en maskin och en panna. Och i maskinen måste man välja rotationsriktning "fram eller back". (Det är alltså ångdrivna färjor, där maskinens rotationsriktning växlas, inga växlar på utgående axlar). Skepparen drar i en spak som styr en visare där maskinisten ser vad som önskas. Det är maskinisten som gör att "det händer".

I styrhytterna är reglagen korsade, så att "fram" i A-hytten = fram i maskin = "back" i B-hytten

Jag har för mig att de nya färjorna på Helsingborg-Helsingör är snarlika och hade några problem med detta när de kom på 90-talet. Där är det en styrhytt i mitten, men en full uppsättning reglage åt varje håll. Där är det dock utan maskinist i signalvägen.

Tyco Brahe fick ju öknamnet Tryck o Brake inte utan anledning...

Och förresten, se upp så att det inte är "vänster och höger" på ett däckshus som avses. (Det heter så, det som står ovanpå däck på båten).

Lika svårt som vänster och höger på ett hus borde "framsida" och "baksida" vara om inte huvuddörren till ett hus går mot gatan, eller om huset står i en gatukorsning (2 gator...), eller på en spetstomt (3 gator).

Fram för mer kompasser!
 
  • Gilla
Tomas Cronqvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.