Hej!
Någon som vet hur det funkar att gjuta platta
på mark under månaderna november, december
och alltså resa huset under vintern?
 
Beror ju naturligtvis lite på var du bor men byggfirmorna bygger/gjuter plattor året om så det går. Det underlättar dock kraftigt om du kan gjuta innan det blir frost
 
Det är inga problem alls. Är det frost behöver man ha ett lite annat tillvägagångssätt än man annars använder. Duktiga betongare/grundläggare gör detta bra.
 
Du slipper värme, fläktar tillsatser osv. Jag tycker nog att det är hyffsat mycket enklare och därmed troligen också billigare
 
Milkshaken
Men jag rekommenderar nog iaf att ni täcker plattan med isloermattor,,, finns speciella för betongplattor,,,, ni får en annan finish och slipper ev, frostblåsor...
 
Hej,
Våran platta till ett Eksjöhus gjöts december förra året. Exakt 28/12-2005. Dagarna innan hade det varit riktigt kallt och lite snöigt men dagen de gjöt var det uppehållsväder och ca 3-5minusgrader. De använde en snabbhärdande betong som de jämnade till och täckte över med presenning. Ett par dagar efter satta de igång lite värmecirkulation i de ingjutna golvvärmeslingorna mellan 20-25grader i primärvattnet.
Dessvärre täckte de aldrig garagegrunden och den ytan har blivit frostskadad. Denna frostaskada anmärket jag på vid slutbesiktning och för två veckor sedan är det åtgärdat. De fick fräsa ner ca 5 cm av betongen och lägga på ett nytt lager betong med en epoxyhärdad yta. Nu har jag det finaste garagegolvet i byn. :cool:

Var inte orolig för gjutning i nov-dec. MEN se till att täcka över den nygjutna plattan och täck den gärna med något bättre än bara en presenning.

Vårat hus restes den 12-januari 2006, det var en fin vinterdag och innan kvällen kom så var takpappen fastspikad. Nu är ju Eksjöhus väggar förfabriserade och monteringen av stommen går rätt fort.

Lycka till med erat bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.