Jag är glad att det fanns kvar såhär länge

Frågan är dock fortfarande, ska man
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
A
Bra jobbat
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
S
Bjornev Bjornev skrev:
Jag är glad att det fanns kvar såhär länge

Frågan är dock fortfarande, ska man
Verkar som att alla stjärnor måste stå rätt och så ska du ha en tre-fyra hartassar i fickan för att det ska gå väl. Och en tvåtrehundratusen i andra fickan för att köpa in rätt många extra arbetstimmar från vänner och proffs? Sjukaste är nästan att trådstartaren fick barn mitt i allt.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Frågan är hur mycket kalaset gick på?
 
MikaelaSofia MikaelaSofia skrev:
Frågan är hur mycket kalaset gick på?
Jag kan kolla upp detta då nästan alla löpande kostnader har summerats för hela vårt gårdsprojekt de senaste 12 åren, återkommer.

Resultatet med just plattan isolering och golvvärme blev mycket bra och energisnålt gällande uppvärmning med jordvärmepump, behöll även några av de gamla elementen (då detta ändå inte behövde gjutas in och enkelt kan tas bort i efterhand.) Så uppvärmningssystrmet kan jobba med en extremt låg framledningstemp ihop med en rejält tilltagen kollektorslang i åkern.
Har även installerat vattenburen golvvärme ihop med nya massiva furugolv på hela övervåningen samt utbygge. Jordvärmepumpen klarar sig på endast 3000kWh tillförd el/år.

Hela fastighetens årsredovisning av energi och lite till produceras av vår egen solcellsanläggning på 18kWp som även ger oss el till 3000mils körning med elbilen/år.


Vi har även hunnit med och skaffa 2 barn till under denna resans gång, tur att man har gott om energi...

Hade vi gjort om detta? Jepp definitivt
Skulle man gjort något annorlunda? Ja, skulle tagit in mer hantverkarhjälp i vissa steg för att få jobbet gjort fortare, timlönen är ju en tämligenen låg kostnad i förhållande till allt man får gjort utan att riskera att gå in i renoveringsväggen, om man har material på plats samt ett klart uppdrag om vad som ska göras så uträttar ju 2st snickare en himla massa jobb på bara en vecka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
MikaelaSofia MikaelaSofia skrev:
Frågan är hur mycket kalaset gick på?
Har kollat upp totalkostnaden nu och för trossbottenrenovering stannade totalkostnaden på knappt 110000:- (eget arbete ej medräknat)
Då ingår allt oxå nya ytskikt såsom golv och tapeter mm även ett system med pump/schuntgrupp för den vattenburna golvvärmen som kostade ca 10000:-

Några stora poster i ovanstående totalsumma var gjutning av platta inkl pumpbil 24000:-
Cellplast, armering avloppsrör 16000:-
Snickare 15000:- (efter ROT)
Grus 8-16 7000:- 41ton. (Blev en liten skvätt över)
 
  • Gilla
Kickman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.