Jag planerar att flytta en stödbensvägg ut mot husets långsida för att minska en kattvind och öka rumsstorleken på vinden. Motsvarande ingrepp på den andra långsidan är gjort av en tidigare ägare till huset.

Jag måste bedöma om stödbensväggen jag vill flytta är bärande eller inte. Ritningar på takstolarna har jag tyvärr inte tillgång till.

Kan man göra en generell bedömning av detta med grund i att det inte finns någon motsvarande vägg på våningen under? Dvs stödbensväggen står på golvet på vinden och rakt under en våning ner är det ett öppet rum.
 
Här är en bild som visar vad jag vill göra. Röd befintlig stödbensvägg flyttas utåt till blå position.

Arkitektonisk ritning av vind med markerad befintlig och planerad position för stödvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjärtväggen som finns inritad på vinden finns inte i det rum jag vill förändra, däremot två längsgående avbärande balkar (250x70) i taket med cc 125 cm.
 
Stödbenen har två uppgifter, dels hjälper de till med att föra ner taklaster via vindsbjälklaget och hjärtväggarna, dels gör de så att högbenen i takstolarna kan ges klenare dimensioner. Flyttar du ut ett stödben mot fasaden kommer dels lasten på hjärtväggarna att öka, dels högbenen behöva förstärkas. Det generella rådet är att avstå från åtgärden. Om det är ett enstaka stödben du vill bli av med är det bättre att ta bort det helt och avväxla med en balk. Konsekvensen av ett flyttat stödben kanske inte visar sig förrän det kommer mycket snö. Snözonen har stor betydelse.
 
Tack för svar. Det var inte så enkelt som jag hoppats då... Får kanske ta hit en konstruktör som får titta/räkna på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.