Hej igen!

Nu behöver jag tips. Tog bort sladden och spacklade igen.
Men det blir såna himla störningar när man tittar på tv så pallar inte ha det såhär. (använder denna powerline)

Så vi tänkte om vi kan göra ett nytt hål och dra igenom en nätverkskabel till rummet på andra sidan väggen igen.
Men hur gör vi detta på rätt sätt?
Länka gärna någon dosa eller hur man gör helt enkelt.

Tack på förhand! Och gott nytt år!
 
  • En powerline-adapter ansluten till ett eluttag med en nätverkskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan ni borrar å grejar, har ni provat att dra kabeln längst golvet så att ni vet att det funkar och inte är något annat problem.
 
A Andy78 skrev:
Innan ni borrar å grejar, har ni provat att dra kabeln längst golvet så att ni vet att det funkar och inte är något annat problem.
Det var en nätverkskabel genom väggen innan, så när den är kopplad till vår boxer (teliapuck) så funkar kanalerna perfekt.
 
S Sofiieeee skrev:
Det var en nätverkskabel genom väggen innan, så när den är kopplad till vår boxer (teliapuck) så funkar kanalerna perfekt.
Jo jag läste tråden, synd att ni klippte av den.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Jag hade borrat ett nytt hål och satt ett litet nätverksuttag på varje sida med en kort kabel genom väggen.
Sen dragit vanlig förkontakterad kabel därifrån till TV-box etc.

Uttaget ovan behöver kompletteras med en keystone kontakt som man kan montera utan specialverktyg .
Tex Uttagsbox + keystone verktygsfri Bara några förslag, det finns ju normalstora uttag också.
Skulle man möblera om etc kan uttagen sitta kvar.

Man kan ju klamra kabel ängs golvlist etc.
Eller rent av gömma en platt nätverkskabel bakom golvlisten.
 
T
Jag tycker det var lite roligt att ni bara klippte av kabeln rakt upp och ner utan att tänka på vad det kunde innebära? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag tycker det var lite roligt att ni bara klippte av kabeln rakt upp och ner utan att tänka på vad det kunde innebära? :p
Fast vem vill ha en svart patchkabel där? Men man kunde ju ha satt ett nätverksuttag vid eluttaget, gjort en spår och spacklat in den fula kabeln i väggen. Så, borttrollad i renoverade rummet iaf.

Eller så prova med en bättre HomePlugg, Den valda kör väl äldsta standarden, inte AV2, så det kanske funkar med en bättre. AV600, eller 1Gbit/s variant, tex , fast det är lotteri.
 
Kabeln hade man dölja enkelt med en kabellist oavsett om man sätter uttag så måste ju kabeln döljas på något sätt om uttaget inte ska sitta precis för hålet.

Det svarta kabel ser dessutom skärmad ut, telia skickade med sådana till sina boxar, bra tillfälle nu att byta ut mot oskärmat.
 
T
blackarrow blackarrow skrev:
Fast vem vill ha en svart patchkabel där? Men man kunde ju ha satt ett nätverksuttag vid eluttaget, gjort en spår och spacklat in den fula kabeln i väggen. Så, borttrollad i renoverade rummet iaf.

Eller så prova med en bättre HomePlugg, Den valda kör väl äldsta standarden, inte AV2, så det kanske funkar med en bättre. AV600, eller 1Gbit/s variant, tex , fast det är lotteri.
Nej, det är det kanske inte alla som vill. Men jag vill heller inte ha inkommande vatten och vattenmätare i tvättstugan. Men jag går ju inte bara och kapar av rören innan jag har kollat läget med om vart jag kan flytta dom, eller om jag ens kan flytta dom.

Sen att köra en homeplugg är nog inte första valet om det går att lösa med kabel.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Nej, det är det kanske inte alla som vill. Men jag vill heller inte ha inkommande vatten och vattenmätare i tvättstugan. Men jag går ju inte bara och kapar av rören innan jag har kollat läget med om vart jag kan flytta dom, eller om jag ens kan flytta dom.

Sen att köra en homeplugg är nog inte första valet om det går att lösa med kabel.
Det är så mycket man inte vet. Kanske TS granne blir glad om HomePluggen försvinner... kanske är det någon nätadapter eller mobilladdare som stör, eller så beror det på elnätet och/eller gammal modell av HomePlug.
Förhoppningsvis har TS varit klok nog att handla i en butik med öppetköp eller bytesrätt 30dagar. ;)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
S Sofiieeee skrev:
Det var en nätverkskabel genom väggen innan, så när den är kopplad till vår boxer (teliapuck) så funkar kanalerna perfekt.
Du använder begrepp som förvirrar. Några bilder brukar reda ut missförstånd och ge bättre svar.
Tex
- Boxern eller boxer skulle jag översättavtill en du har en TV-box från Boxer. Då behöver du inte den svarta sladden utan kan köra trådlöst.
- Telia-pucken skulle jag översätta till en Telia AirTies puck, då behöver du inte den svarta sladden, men du behöver två puckar. En vid routern och en vid TVn,
- Har du en Telia-tv-box kan du behöva två artis-boxar eller kanske ingen alls om du har en Telia Smart router och dyraste Telia-TV-boxen..

Men har du en vanlig Telia TV-box och en media-fördelare eller Telia router med utgång för IP-TV så behöver du förstås den ”svarta kabeln”.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.