Jag håller på att söka husleverantör samt planera planlösning och modell för det framtida hus vi ska få byggt.

det jag helt säkert vet är att det ska vara ett 2 våningshus

till en början tänkte jag att jag vill ha högt i tak någonstans på entreplan för att inte det ska bli ett tråkigt standardhus nu när jag ändå får chansen att bygga nytt och kunna välja hur det ska vara till en viss mån. Då tänkte jag att vardagsrummet får vara högt i tak så övervåningen får ett räcke där det är öppet ner.
Detta kändes dock inte optimalt då det försvinner så mycket yta från övervåningen

Nu går tankarna till att istället för högt i tak i endast vardagsrummet så skulle jag vilja ha 3,5-4 meter högt i hela entreplanen för att inte behöva ha öppet ner från övervåningen och på övervåningen får det vara ca 2,6 meter + en vind på 1,5 meter höjd.

Har fått svar från olika husleverantörer där kvadratmeter priset är ca 20.000

nu har jag två frågor jag hoppas att några av er kan ge mig svar på

Fråga 1: hur räknas kvadratmeter priset? Om jag istället för öppet ner från övervåningen väljer att det ska vara golv där och därmed får ca 20 kvm mer på övervåningen, kostar det då mig 20.000kr x 20 kvm = 400.000?

fråga 2: blir det konstigt med ett hus som blir ca 7,5-8 meter högt?
 
En redig trappa blir det iaf, men om du ändrar förutsättningarna så blir det ett annat pris så det är nog Bara att be om en ny uppskattning men några 400k lär det inte bli i prisökning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.