Tänker tilläggsisolera min vind som på vissa ställen har endast 5-10cm spån som isolering.
Av praktiska skäl tänker jag inte slita ner alla innertak och sätta plast inifrån, utan ångspärr/ångbroms måste bli underst isoleringen men från vinden.
Med tanke på att det kanske sticker upp skruvar mm som gör det svårare än man kan tänka sig innan man startar projektet med att få dit plast undrar jag om man kan använda någon enklare metod.


Vad tror ni om att måla med något exempelvis kallasfalt, våtrumsfärg, expoxyfärg eller liknande för att skapa en ångspärr.

Några andra tankar? finns det någon risk/problem med att måla med något? Ser att det skulle vara sjukt enkelt att exempelvis slaska på kallasfalt, men om det vore bra varför hör man ingen säga att de har gjort så?

Tankar?
 
A
Att måla ångspärren tror jag är en genuint dålig idé, lägg den uppifrån, ta jobbet som krävs, tejpa noga.
 
Det skulle nog kunna leta sig in en icke fördelaktig lukt med X antal liter ”utslaskad” kallasfalt på undertaket.
 
Skit i det, lägg någon typ av spån eller lösull av cellulosa så tål konstruktionen lite fukt från bostaden.
 
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Ingen som har provat alternativ ångspärrsmetod som kan dela med sig av resultatet?
 
S
Lägg ångbroms på balkarna och fyll upp med lösull sol är hygroskopisk. Om ångbromsen hamnar minst 2/3 in på varma sidan så är det okej.
 
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.