Enl.
https://www.bostadsrattsagarna.se/underhållsansvar-16247894

VA-ledningar
Bostadsrättsinnehavaren svarar för kall- och varmvattenledningar från anslutningspunkten (ballofixlås) fram till vattenblandaren. Med andra ord står bostadsrättsinnehavaren för synliga rörledningar i bostaden.
Avloppsledningar under diskbänk fram till golvyta, vattenlås samt målning och ledningsrör svarar bostadsrättsinnehavaren också för.

och specifikt:
”Bostadsrättsinnehavaren svarar för kall- och varmvattenledningar från anslutningspunkten (ballofixlås) fram till vattenblandaren.”

Vem ansvarar för själva ’anslutningspunkten (ballofixlås)’ då? Är anslutningspunkterna de röda spakarna? (se bild)

• Vattenmätare och rör med röda ballofixlås under en diskho, illustrerar anslutningspunkten för kall- och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Här har du lagtexten (som sidan du länkar till har tolkat):

Skärmdump av lagtext om bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick, med fokus på ledningsreparationer.
Skapa konto

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Kort och gott så ansvarar bostadsrättsinnehavaren inte för reparation av vattenledningar som används utanför bostadsrätten (stammar). Beroende på vad som står i stadgarna och i eventuella lokala regler som föreningen har antagit så kan föreningen också ha ett större ansvar för reparation av vissa andra ledningar i lägenheten. Men det vanliga är att det ligger på bostadsrättsinnehavaren att reparera dessa ledningar.

Men vad är specifikt din fråga? Det finns inget generellt "ansvar" för ledningarna på din bild. De ägs av bostadsrättsföreningen och sen finns det olika ansvar för reparation, flytt, vid brand o s v. Generellt så kan du som bostadsrättsinnehavare inte göra nästan något gällande dessa utan bostadrättsföreningens medgivande.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här har du lagtexten (som sidan du länkar till har tolkat):

[bild]

[länk]

Kort och gott så ansvarar bostadsrättsinnehavaren inte för reparation av vattenledningar som används utanför bostadsrätten (stammar). Beroende på vad som står i stadgarna och i eventuella lokala regler som föreningen har antagit så kan föreningen också ha ett större ansvar för reparation av vissa andra ledningar i lägenheten. Men det vanliga är att det ligger på bostadsrättsinnehavaren att reparera dessa ledningar.

Men vad är specifikt din fråga? Det finns inget generellt "ansvar" för ledningarna på din bild. De ägs av bostadsrättsföreningen och sen finns det olika ansvar för reparation, flytt, vid brand o s v. Generellt så kan du som bostadsrättsinnehavare inte göra nästan något gällande dessa utan bostadrättsföreningens medgivande.
Tack Claes för ett utförligt svar.
Mer specifikt gäller min fråga den röda spaken för avstängning varmvattnet. Den är trasig - man kan vrida den till stängd läge men det stänger inte av vattnet. Så vem ska står för reparationskostnaderna på denna; jag (bostadsrättsinnehavaren), föreningen, eller bolaget som äger huset (HSB)?

Mvh

AndreasDG AndreasDG skrev:
Mer specifikt gäller min fråga den röda spaken för avstängning varmvattnet. Den är trasig - man kan vrida den till stängd läge men det stänger inte av vattnet. Så vem ska står för reparationskostnaderna på denna; jag (bostadsrättsinnehavaren), föreningen, eller bolaget som äger huset (HSB)?

Mvh
Beror på hur det står i din egna förenings stadgar.
Utifrån där jag har bott i bostadsrätt skulle jag säga att det är ditt ansvar :)

HSB äger inte ditt hus. Det är jag säker på :D

Appendix Appendix skrev:
Beror på hur det står i din egna förenings stadgar.
Utifrån där jag har bott i bostadsrätt skulle jag säga att det är ditt ansvar :)

HSB äger inte ditt hus. Det är jag säker på :D
Jo visst menade egentligen HSB är förvaltningsorganisationen.
Misstänkt att det skulle landa på mig men vill ha mer info innan jag bokar rörmokare. Om man kan slippa kostnader så vill man ju.

Claes Sörmland

Mvh
Det är väl bostadsrättsföreningen som äger huset? HSB är bara en samarbetsorganisation.

Enligt HSBs standardstadgar från 2011 så är det du som ska bekosta reparation av kulventilen som är trasig:

Utdrag ur stadgar med ansvarsindikation - grön prick symboliserar ägarens ansvar för kulventilsreparation.

Den gröna pricken betyder att du som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för reparation.

https://www.hsb.se/contentassets/2b...rhall_allman_normalstadgar_2011.upplast22.pdf

//

Sen till kulventilen. Det där är robusta saker. Är verkligen kulventilen trasig? Det är inte så enkelt att det röda vredet sitter löst så att du inte vrider på kulventilen när du vrider på vredet? Kanske sitter kulan fast eftersom den inte motionerats årligen? Smörjas med armaturfett (silikonbaserat antar jag).

ping @Krilleman

Kan vi få en synpunkt på typiska problem med denna typ av kulventil och vad man kan göra:

Närbild på en röd kulventil med löst vred som kan behöva smörjas eller justeras.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dom ventilerna sitter på matande rör för VV/KV och är en del av fasta installationen för huset och försörja LGH med VV/KV i hela den del som stammen går från källare till LGH på topp. Efter dom är det innehavaren av LGH som ansvarar. Så tryck på styrelsen om att den måste bytas om den är defekt, säg att efter dom är jag medveten om att det är mina problem

• Gilla
AndreasDG och 1 till
  • Laddar…
C
Misstänkt att det skulle landa på mig men vill ha mer info innan jag bokar rörmokare. Om man kan slippa kostnader så vill man ju.
Ja, kolla med föreningen först. Det kan mycket väl vara så att de räknar avstängningsventilerna som en del av föreningens ansvar. Ligger ju lite i föreningens intresse att de fungerar och att inte medlemmarna håller på och meckar med dessa.

Men det är inte så att vredet sitter löst helt enkelt? Vilket torde vara enkelt fixat utan att blanda in någon rörmokare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det nu inte är ett trivialfel gällande vredet:

Oavsett om förening tar på sig betalningsansvar eller inte så börjar du ju inte mecka själv med nån slumpvis rörmokare utan föreningens kännedom. Informera styrelsen om problemet. Kanske går det via en förvaltare, så var det när jag bodde i en HSB-förening. Och efter den kommunikationen så ordnar du eller föreningen med den rörmokare som föreningen vill använda. Detta alldeles oavsett vem som i slutändan betalar.

• Gilla
AndreasDG
  • Laddar…
Kan vi få en synpunkt på typiska problem med denna typ av kulventil och vad man kan göra:
Jep dessa ventiler innehåller en kula som tätar mot en delrinpackning, rörs dom inte på många år, så kan dom fastna hårt p.g.a att kalk avsätter sig på ställen och blockerar ett vridmoment. I bland går det att ta bort handtaget och vrida med en skiftnyckel, men det ska göras av en proffs som kan det. Hur man otur så lossnar axeln i kulan eller går av. Händer det så är man tillbaka på ruta ett, med kanske en läckande/stängd/öppen ventil och ett byte måste till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Dom ventilerna sitter på matande rör för VV/KV och är en del av fasta installationen för huset och försörja LGH med VV/KV i hela den del som stammen går från källare till LGH på topp. Efter dom är det innehavaren av LGH som ansvarar. Så tryck på styrelsen om att den måste bytas om den är defekt, säg att efter dom är jag medveten om att det är mina problem
Ja det är en knepig tolkningsfråga det där. Jag tror HSB menar att det är TS ansvar eftersom de skriver "kall- och varmvattenledning inklusive armatur". Och min förståelse är att man med "armatur" menar avstängningsventilerna som hör till lägenheten. De tjänar ju bara syftet att reglera vattentillförseln till lägenheten och har ingen funktion för huset i övrigt.

De tjänar ju bara syftet att reglera vattentillförseln till lägenheten och har ingen funktion för huset i övrigt.
I mitt tycke, kan ha fel , men dom är för att säkerställa huset funktion vid ett arbete/lläckage i LGH och tillhör stammen som dom sitter på '. Tja kan vara lite olika , men dom LGH jag jobbat i så är stammen fastighetens egendom.

Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
I mitt tycke, kan ha fel , men dom är för att säkerställa huset funktion vid ett arbete/lläckage i LGH och tillhör stammen som dom sitter på '. Tja kan vara lite olika , men dom LGH jag jobbat i så är stammen fastighetens egendom.
Jag tycker egentligen inget om ansvaret utan försöker bara förstå vad HSB menar. Sen kan ju dessutom TS förening ha beslutat om avvikelser från HSBs standardupplägg. Här är ett exempel på en HSB-förening som avvikit från HSBs grundregler och tagit på sig ansvar för inkommande vattens kulventiler:

https://pargas.se/8-vem-ska-underhalla-bostadsratten/

Text från en webbsida som beskriver ansvar för byte av kulventil för vattenförsörjning i lägenhet.

C
Och min förståelse är att man med "armatur" menar avstängningsventilerna som hör till lägenheten.
Begreppet armatur i allmän bemärkelse omfattar ju alla "apparater" i VVS-installationen - blandare, ventiler, WC, dusch, osv. så det ger egentligen inget specifikt svar på frågan om hur man ser på just avstängningsventilerna.

Men allt pekar ju oavsett på att de formellt sett är TS ansvar. Likväl bör föreningen tillfrågas om sin syn på saken, i synnerhet som TS gärna slipper ansvaret.

Angående underhållsansvar bör också noteras att även om det så klart är bäst om man är överens om hur underhållet skall skötas, så innebär underhållsansvaret också en frihet att ordna underhållet på det sättet man själv anser lämpligt.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Begreppet armatur i allmän bemärkelse omfattar ju alla "apparater" i VVS-installationen - blandare, ventiler, WC, dusch, osv. så det ger egentligen inget specifikt svar på frågan om hur man ser på just avstängningsventilerna.
Håller med om att armatur är ett brett begrepp för många olika rörliga komponenter i en vattenledningsinstallation. I sammanhanget som det gavs av HSB torde det åsyfta - eller i alla fall inkludera - just inkommande ledningars ventiler.

C cpalm skrev:
Men allt pekar ju oavsett på att de formellt sett är TS ansvar. Likväl bör föreningen tillfrågas om sin syn på saken, i synnerhet som TS gärna slipper ansvaret.

Angående underhållsansvar bör också noteras att även om det så klart är bäst om man är överens om hur underhållet skall skötas, så innebär underhållsansvaret också en frihet att ordna underhållet på det sättet man själv anser lämpligt.
Men då gäller det ju att det är solklart att reparationsansvaret för kulventilen ligger hos just TS. Och det är svårt att veta utan kontakt med styrelsen (eller dess utsedde förvaltare).

Sen har vi också bostadsrättslagens 7 kap 7 §:

"Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar [...] ändring av befintliga ledningar för [...] vatten"

Jag är osäker på vad detta åsyftar och om även byte av en kulventil är en åtgärd som innefattar en ändring av befintliga ledningar för vatten. Ett annat sätt att läsa 7 § är mer strikt om menar att en ändring måste vara något större än att byta en kulventil mot en annan. Ännu en tolkningsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.