alexander___ david__ skrev:
Hur kom du undan med tiotusen för FTX?! Vilka produkter köpte du och hur stor yta byggde du det för?


Hur gör man det om man bara har en frånluftsfläkt på skorstenen? Det blir väl samma för alla (och jag antar att det blir mer drag på våning 2 än i källaren då denna är närmare fläkten?
Kanal från kök och övrig del av huset ska inte betjänas av samma fläkt. Du justerar flödet genom att justera donen i vägg/tak.

Är fläkten på taket och betjänar frånluft i huset och kökskåpan så kan du ha allt på samma fläkt. Men då gäller det att den inte är en fläkt i kåpan i köket.
Ingen lösning jag hade valt för då får man vrida upp frånluften i hela huset så fort man vill öka draget i köket vid matlagning
 
Redigerat:
alexander___ david__ skrev:
Hej!

Vårt hus byggdes 1923 och är byggt för självdrag, men då bergvärme sattes in 2002 värms murstocken nuförtiden sällan upp och således är självdraget oftast näst intill obefintligt. När vi flyttade in förra året satte vi in tilluftsventiler, men då vi känner att luften ofta står still behöver vi nu ta tag i ventilationen. Då vi står inför en kommande renovering av kök, badrum samt en tillbyggnad (cirka 40 kvm) känns nu som en bra tidpunkt att ta ett helhetsgrepp.

Jag har bifogat en översikt över våra två våningar + källare (totalt 90 kvm boyta + 45 biyta) där även den tänkta utbyggnaden (markerat med orange) finns med (ytterligare cirka 40 kvm fördelat över två plan, ej källare). Köksfläkten är i dagsläget kopplad till murstocken.

De val som vi kikat på är:
1) FTX
2) Sätt frånluft-fläktar i alla våtutrymmen + kök
3) Sätt "suglåda" på skorsten


1) FTX
Ej aktuellt pga pris (<100k).


2) Sätt frånluft-fläktar i alla våtutrymmen + kök
Fördelar: billigt (?), lätt att snabbt avfukta ett fuktigt rum (t.ex. tvättstuga eller toalett) dvs mer lokal styrning

Nackdelar: fläktar för små för att dra ut all luft från övriga rum (?), krav på att ha luftgenomgång i dörrar/trösklar, ev. högljutt


3) Sätt "suglåda" på skorsten

Offerten vi fått är på en låda med genomdrag för eldstadens pipa. Fläkten som föreslås är en Östberg TKS 400 med fem olika hastigheter. Kostnad inkl elarbeten är cirka 30k.

Fördelar: tyst, bra för skorstenen (?)

Nackdelar: dyrare än alt 2 ovan, går ej att styra lokalt per rum

Gällande att sätta nya rör genom väggen antar jag att alt 2 & 3 är lika, dvs oavsett vilken väg vi går behöver vi göra hål i ytterväggen i t.ex. tvättstugan (för att sätta antingen tilluftsventil eller en frånluftsfläkt).

Frågor

a) Vi vill allra helst ha motorn till köksfläkten på taket för att slippa ljud. Talar detta för alt 2 eller 3 ovan? Fördelar/nackdelar med att ha köksfläktens motor på taket?

b) Vi är öppna för att dra ett nytt ventilationsrör för köksfläkten som endast är för denna fläkt. Men då antar jag att vi riskerar att få ett konstigt luftflöde (tex att luften från toan på nedanvåning dras in i köket, vilket ju ej är optimalt :)?

c) Om vi väljer alt 3 antar jag att vi bör dra frånluft från de nya rummen i tillbyggnaden samt från badrummet på ovanvåningen samt nya badrummet på entréplan. Korrekt?

d) Med en suglåda på taket så justeras ju ventilationen för hela huset när reglaget ändras. Så om jag t.ex. har tvättat eller duschat och vill få ut fukten behöver jag då ventilera max i hela huset. Det borde väl tala för alternativ 2? Eller tänker jag fel?

e) Villaägarnas byggrådgivning tipsade om detta system: [länk] - någon som har någon erfarenhet av detta?


Även andra förslag/tankar välkomnas.

Tack!
Om det är möjligt så ska man ha frånluft på wc/badrum/kök/tvättstuga och tilluft i sovrum/vardagsrum
Nått jag ångrar att jag inte gjorde i min tvättstuga var att även montera in tilluft från ftx
alexander___ david__ skrev:
Hur kom du undan med tiotusen för FTX?! Vilka produkter köpte du och hur stor yta byggde du det för?


Hur gör man det om man bara har en frånluftsfläkt på skorstenen? Det blir väl samma för alla (och jag antar att det blir mer drag på våning 2 än i källaren då denna är närmare fläkten?
Har du bara en kanal i skorstenen? .
 
Bara för att säkerställa att det inte råder språkförbistring i tråden.

Ett alternativ är en frånluftsvärmepump. Då suger man värme ut luften mha värmepumpen innan den åker ut. Det är ett energieffektivt men dyrt (inköp) sätt att göra det på.

Ett billigare alternativ för ftx är en passiv värmeväxlare. Mycket billigare i inköp, inte samma verkningsgrad på återvinningen och du får får förvärma inkommande luft med direktel om den blir för kall och skapar kallras/drag.

I ett hus som har en bra uppvärmning med tex bergvärme är det knappast ekonomi något annat än en passiv värmeväxlare.
 
Om ni redan har satt in nya tilluftsdon i många rum så fungerar ju det inte ihop med ett eventuellt nytt FTX system.

Jag hade ju solklart satt in FTX, för mig gick det på drygt 40000kr men då gjorde jag jobbet själv.

Man måste ju inte följa modern standard bara för att man sätter in FTX.
Dra rör dit det är lättåtkomligt.
Det kommer att göra susen ändå.
Har du platsbyggda garderober är det smidigt att dra rören där.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om ni redan har satt in nya tilluftsdon i många rum så fungerar ju det inte ihop med ett eventuellt nytt FTX system.

Jag hade ju solklart satt in FTX, för mig gick det på drygt 40000kr men då gjorde jag jobbet själv.

Man måste ju inte följa modern standard bara för att man sätter in FTX.
Dra rör dit det är lättåtkomligt.
Det kommer att göra susen ändå.
Har du platsbyggda garderober är det smidigt att dra rören där.
Menar du utseende mässigt när du skriver att man inte behöver följa modern standard?
 
allexx allexx skrev:
Menar du utseende mässigt när du skriver att man inte behöver följa modern standard?
Menar att man inte måste ha tilluft i alla rum och man kan nöja sig med frånluft i kök och badrum.
Lite klenare rör för enklare dragning och lägre totalflöden.

Ligger kök och badrum vägg i vägg kan man ha donen högt upp på väggen emellan och spara rördragning.
 
Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Menar att man inte måste ha tilluft i alla rum och man kan nöja sig med frånluft i kök och badrum.
Ligger de vägg i vägg kan man ha donen i väggen emellan.
Bara det inte gör så det blir färre don så man måste ha högt flöde i dem don man har och får störande ljud. Om man ska göra ovk besiktning som man ska göra så vill dem att man ska hamna så nära det tänkta luft ombyte som möjligt med ett undertryck i huset. Men exakt placering ska inte spela så jättestor roll för dem om det inte är helt knasigt placerat
 
allexx allexx skrev:
Bara det inte gör så det blir färre don så man måste ha högt flöde i dem don man har och får störande ljud. Om man ska göra ovk besiktning som man ska göra så vill dem att man ska hamna så nära det tänkta luft ombyte som möjligt med ett undertryck i huset. Men exakt placering ska inte spela så jättestor roll för dem om det inte är helt knasigt placerat
Det man får acceptera lite i ett äldre hus är ju också en lägre omsättning på luften.
Det kommer ändå bli betydligt bättre än det var innan, trots mindre rör och lägre flöden.
Kanske kompletterat med en extra fuktsensorstyrd fläkt i badrummet.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det man får acceptera lite i ett äldre hus är ju också en lägre omsättning på luften.
Det kommer ändå bli betydligt bättre än det var innan, trots mindre rör och lägre flöden.
Kanske kompletterat med en extra fuktsensorstyrd fläkt i badrummet.
Vet inte om regler/riktlinjer skiljer sig för privat bostäder. Men på mitt jobb så är det "offentlig" byggnad och obligatoriska ovk med jämna mellanrum. En del är inte så noga! Och en del är så himla noga .
Och gällande ovk så gäller det vid ftx Eller vid makanisk till och frånluft ifall nån undrar
 
allexx allexx skrev:
Vet inte om regler/riktlinjer skiljer sig för privat bostäder. Men på mitt jobb så är det "offentlig" byggnad och obligatoriska ovk med jämna mellanrum. En del är inte så noga! Och en del är så himla noga .
Och gällande ovk så gäller det vid ftx Eller vid makanisk till och frånluft ifall nån undrar
OVK gäller vid nybyggnad, inte äldre hus.
Man kan inte ställa krav på äldre hus ventilationssystem.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
OVK gäller vid nybyggnad, inte äldre hus.
Man kan inte ställa krav på äldre hus ventilationssystem.
Ovk för ftx gäller även vid äldre hus vid nyinstallation
Tabell som visar krav på OVK vid olika byggnadstyper och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står ju inget om gammalt hus eller nybyggnad i den där tabellen.

Man behöver ju annars inte ropa högt om att man har uppgraderat till FTX.
När man bygger nytt ingår ju OVK i kontrollplanen.
 
Redigerat:
Rekommenderar ftx alla dar i veckan, luftkvalitet i sovrum är oslagbar
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det står ju inget om gammalt hus eller nybyggnad i den där tabellen.

Man behöver ju annars inte ropa högt om att man har uppgraderat till FTX.
När man bygger nytt ingår ju OVK i kontrollplanen.
Det jag ville komma fram till som jag skrev tidigare om man gör en ovk så vet person vad som gäller oavsett om man installerar själv eller om entreprenör gör installationen. Lämnar man bort jobbet så blir det garanterat ovk besiktning då entreprenör vill ha på papper att allt funkar som det ska och dem har ryggen fri. Och ovk är ju bara en funktionskontroll att den funkar som den ska och fyller rätt funktion
Hur man gör är upp till var och en. Det viktiga är att man vet helheten
 
Tack för alla svar.

Givet att jag inte har möjlighet att installera FTX på egen hand tolkar jag då det näst bästa alternativet som:
- Extern fläkt på taket som kan regleras för att förstärka självdraget
samt
- Vid renoveringen koppla bort köksfläkten från murstocken och dra en ny kanal till taket där jag sätter en separat köksfläkt.

Tolkar jag det rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.