Hej alla. Vi har precis köpt ett ny lägenhet (i ett gammalt hus). Har ägnat några timmar att läsa på detta forum men jag är fortfarande inte helt trygg i vilka prylar jag ska skaffa för att få saker och ting att fungera som jag vill.

Förutsättningarna är följande:
- Vi använder Google home för att styra Sonos och Google Chormecast i vår nuvarande lägenhet.
- Vi kommer att köpa en ny TV (sannolikt LG GX) som även den går att styra med google home/assistant.
- I den nya lägenheten sitter en massa gamla strömbrytare som vi i vilket fall behöver byta ut.
- Vi har ett par lampor med stiftlampor (typ G9) som vi även fortsättningsvis vill kunna nyttja. Jag tror inte att IKEA eller Hue erbjuder några sådana lampor.

Våra behov är följande:
- Kunna tända, släcka och "dimra" olika lampor genom att använda "vanliga strömbrytare", dvs även om mitt hemnätverk går ned vill jag att det ska fungera. Vi vill ha strömbrytare som är snygga och pålitliga (IKEA eller Hue:s strömbrytare är inte tillräckligt estetiskt tilltalande.
- Kunna ge röstkommandon till Google assistant att "släcka ljuset i nedervåningen", "tända ljuset i köket", osv.

Etter att ha läst lite verkar det som att ZigBee är den standard som passar oss bäst. Då kan vi koppla in Hue och/eller IKEA lampor där det passar.

Vilka prylar rekommenderar ni att jag ska köpa?
 
Plejd uppfyller dina krav, så vitt jag vet. Kika på det :)
 
  • Gilla
slugger75 och 4 till
  • Laddar…
MrJay
smn smn skrev:
Plejd uppfyller dina krav, så vitt jag vet. Kika på det :)
Nej, det gör det inte.

TS, du behöver inte köpa strömbrytare och dimmer som du inte trivs med - köp de du vill ha och lägg en Zigbee dimmermottagare/brytare bakom dessa - på så vis kan du både tända/släcka/dimmra via knapp och via valfri app och en gateway såsom Hue Bridge. Kjell har ganska bra utbud på dessa, kika på t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...nricher-infalld-zigbee-dimmermottagare-p51596
 
  • Arg
smn
  • Laddar…
TS, du behöver inte köpa strömbrytare och dimmer som du inte trivs med - köp de du vill ha och lägg en Zigbee dimmermottagare/brytare bakom dessa - på så vis kan du både tända/släcka/dimmra via knapp och via valfri app och en gateway såsom Hue Bridge. Kjell har ganska bra utbud på dessa, kika på t.ex. [länk]
Tack för tips då köper jag ett antal av dessa och kopplar in till valfria strömbrytare. Möjligen kompletterar jag med några billiga IKEA Trådfrilampor som jag kopplar mot deras gateway och sedan kopplar jag upp allt mot Google Home. Bör det fungera?
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
Nej, det gör det inte.

TS, du behöver inte köpa strömbrytare och dimmer som du inte trivs med - köp de du vill ha och lägg en Zigbee dimmermottagare/brytare bakom dessa - på så vis kan du både tända/släcka/dimmra via knapp och via valfri app och en gateway såsom Hue Bridge. Kjell har ganska bra utbud på dessa, kika på t.ex. [länk]
Vad i TS lista är det som plejd inte kan?
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
smn smn skrev:
Vad i TS lista är det som plejd inte kan?

Det undrar jag också...
 
T tobba08 skrev:
Hej alla. Vi har precis köpt ett ny lägenhet (i ett gammalt hus). Har ägnat några timmar att läsa på detta forum men jag är fortfarande inte helt trygg i vilka prylar jag ska skaffa för att få saker och ting att fungera som jag vill.

Förutsättningarna är följande:
- Vi använder Google home för att styra Sonos och Google Chormecast i vår nuvarande lägenhet.
- Vi kommer att köpa en ny TV (sannolikt LG GX) som även den går att styra med google home/assistant.
- I den nya lägenheten sitter en massa gamla strömbrytare som vi i vilket fall behöver byta ut.
- Vi har ett par lampor med stiftlampor (typ G9) som vi även fortsättningsvis vill kunna nyttja. Jag tror inte att IKEA eller Hue erbjuder några sådana lampor.

Våra behov är följande:
- Kunna tända, släcka och "dimra" olika lampor genom att använda "vanliga strömbrytare", dvs även om mitt hemnätverk går ned vill jag att det ska fungera. Vi vill ha strömbrytare som är snygga och pålitliga (IKEA eller Hue:s strömbrytare är inte tillräckligt estetiskt tilltalande.
- Kunna ge röstkommandon till Google assistant att "släcka ljuset i nedervåningen", "tända ljuset i köket", osv.

Etter att ha läst lite verkar det som att ZigBee är den standard som passar oss bäst. Då kan vi koppla in Hue och/eller IKEA lampor där det passar.

Vilka prylar rekommenderar ni att jag ska köpa?
Jag hade i ditt ställe tittat på Shelly, klart lägtre kostnad och funkar precis som du beskriver att du vill ha det. Köps med fördel direkt från tillverkaren på "https://shop.shelly.cloud/"
Finns en tråd här men även både svensk och engelsk grupp i FB som är väldigt hjälpsamma..

PS även om jag inte rekomenderar Plejd så uppfyller nog de också dina högst begränsade krav DS
 
MrJay
smn smn skrev:
Vad i TS lista är det som plejd inte kan?
TS har helt klart kollat på olika lösningar och har siktet inställt på att använda sig av Hue-produkter och IKEA, något en proprietär lösning såsom Plejd inte kan hantera. Dessutom i val och kval mellan en helt öppen standard (ZigBee) och en egen Bluetooth-baserad (Plejd) har jag verkligen svårt att förstå hur man kan välja det senare förutom att det är lättare för en som inte kan något om underliggande teknik att komma igång, jättebra för elektriker men sämre för husägare som vill ha ett (någorlunda) framtidssäkert system.
 
Redigerat:
MrJay MrJay skrev:
TS har helt klart kollat på olika lösningar och har siktet inställt på att använda sig av Hue-produkter och IKEA, något en proprietär lösning såsom Plejd inte kan hantera. Dessutom i val och kval mellan en helt öppen standard (ZigBee) och en egen Bluetooth-baserad (Plejd) har jag verkligen svårt att förstå hur man kan välja det senare förutom att det är lättare för en som inte kan något om underliggande teknik att komma igång.
Nja, jag tolkar nog TS som att hen vill kunna tända och släcka på sina vanliga brytare (och välja brytare fritt) då faller både IKEA och HUE som jag tänker. Shelly puckar kan däremot med fördel användas med alla vanliga brytare (dock saknas vriddimmer så man måste dimma med återfjädrande).
Men jag kanske fattar TS fel??
 
MrJay
Vi låter TS avgöra men ZigBee är helt klart lättare att integrera med andra system man kan tänkas ha hemma.
 
MrJay MrJay skrev:
Vi låter TS avgöra men ZigBee är helt klart lättare att integrera med andra system man kan tänkas ha hemma.
Hur menar du? Varför är ZigBee lättare? Jag tänker att ZigBee MÅSTE ha en controller, det behöver inte shelly utan shelly kopplar du direkt mot molntjänsten (jag använder iof själv mqtt men det behövs inte).

Visst ska TS bestämma själv men jag antog att hen skrev hör för att få råd av flera kanske??

Kan ju lägga till att TS var inställd på IKEA och HUE, men vill att vanliga brytare skall funka som tidigare. Hutr menar du att det ska lösas??
 
MrJay MrJay skrev:
Vi låter TS avgöra men ZigBee är helt klart lättare att integrera med andra system man kan tänkas ha hemma.
Sen prismässigt, du länkar till en dimmer som kostar 499:-, om TS istället väljer Shelly kan TS köpa motsvarande dimmer för €20 + frakt.
Sen krävs dessutom en controller till ZigBee, mer pengar...
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
MrJay
leby leby skrev:
Hur menar du? Varför är ZigBee lättare? Jag tänker att ZigBee MÅSTE ha en controller, det behöver inte shelly utan shelly kopplar du direkt mot molntjänsten (jag använder iof själv mqtt men det behövs inte).

Visst ska TS bestämma själv men jag antog att hen skrev hör för att få råd av flera kanske??

Kan ju lägga till att TS var inställd på IKEA och HUE, men vill att vanliga brytare skall funka som tidigare. Hutr menar du att det ska lösas??
Du inser väl att ditt förslag (Shelly) är helt beroende av WiFi? Citerar TS: ”även om mitt hemnätverk går ned vill jag att det ska fungera”.

Och nej, ZigBee protokoll kräver inte en contoller även om det är att föredra. Du kan köpa en snygg knapp på IKEA t.ex. från vilket du kan styra dina Trådfri lampor, ingen controller där.
 
MrJay
leby leby skrev:
Sen prismässigt, du länkar till en dimmer som kostar 499:-, om TS istället väljer Shelly kan TS köpa motsvarande dimmer för €20 + frakt.
Sen krävs dessutom en controller till ZigBee, mer pengar...
Prismässigt kan jag också köpa en ZigBee dimmer för 177kr inkl frakt från eBay. Your point being att Kjell är dyrt?
 
MrJay MrJay skrev:
Du inser väl att ditt förslag (Shelly) är helt beroende av WiFi? Citerar TS: ”även om mitt hemnätverk går ned vill jag att det ska fungera”.

Och nej, ZigBee protokoll kräver inte en contoller även om det är att föredra. Du kan köpa en snygg knapp på IKEA t.ex. från vilket du kan styra dina Trådfri lampor, ingen controller där.
Jo då, visst krävs WIFI för att det skall funka att säga till Google jag citerar TS "släcka ljuset i nedervåningen"
Tänker du att det inte behövs wifi till google om TS väljer ZigBee?

Jag tolkar TS som att hen vill att knapparna skall fungera även om WIFI är nere, brukar var det som menas när detta kommer upp. Sen kan man ju fundera på vilket nät som folk har som oroar sig över att det ska vara nere så ofta så det på verkar tändningen av lampor!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.