T
Hej,
Jag har en odlingslåda i skuggigt läge jag tänkte bygga om till varmkompost.
Den är ca 120x300 så tanken är att göra två sektioner och växla vartannat år så komposten får gona till sig.

Finns det någon som har en ritning eller liknande på hur detta kan gå till (typ princip-skiss alltså)?
Odlingslådan står direkt på backen men har marduk i botten - ska markduken bort?
Är det rimligt att isolera med 30-40mm cellplast på sidorna?
- tänkte ha isolerskivorna inne i träramen..
Jag tänkte bygga ett isolerat lock lock -ett över varje fack.
Tips mottages tacksamt!
 
BirgitS
Om 3-4 cm cellplast räcker för att hålla komposten varm på vintern beror på var i landet du bor. Den vi hade var väl isolerad ungefär så och i den frös materialet så fort det var flera minusgrader i någon vecka eller så. Det gör väl i och för sig inte så mycket men bra att veta om.

I en bra varmkompost blir materialet till jord i princip på en sommar. Man kan tömma den på hösten och låta det sista bli klart under vintern i en vanlig kompost eller annan förvaring så man kan använda den nya jorden på våren när rabatter och annat behöver gödslas. När man tömmer på hösten så finns det gott om plats för nytt under vintern även om nedbrytningen går långsamt för att det blir kallt i komposten.

Komposten måste vara så tät att råttor och möss inte kan gräva och/eller gnaga sig in i den.
 
T
Hej och tack för input!
Jag bor i zon 1 så mycket milda vintrar.
Min odlingslåda är tätspikad med 28mm brädor och innanför dessa tänkte jag frigolit.
Vad behövs i botten för att hålla råttor/möss ute?

Såhär tänker jag:
1)
gräva ner brädor 10cm runt om kompostsidornas insida för att hålla möss/råttor borta
(eller är det bättre att lägga PVC-golv med täta borrhål på 3mm?
https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plastglas/plastglas-2000030030)
2)
3 fack separat isolerade med cellplast 30mm väggar och takets lucka

3)
kompostera med 1 fack per år och 3:e året använda komposten från fack 1..
Komposten ska användas till friland på 6X2 meter.

Verkar det rimligt?
Hur höga bör facken vara? - vi är ett litet hushåll.
 
TS tycks vilja konstruera en kombination av konventionell trefackskompost och varmkompost. Jag förstår egentligen inte vitsen.
För min egen del använde jag varmkomposten för köksavfall dvs rester av ägg, kaffe, kycklingben, kött, fiskrens etc som jag blandade med löv, gräsklipp och ogödslad torv. Då fick jag, precis som BirgitS, fin kompost på en säsong. En sådan kompost kräver skötsel.

Resten av trädgårdsavfallet körde jag enligt 2/3-facksprincipen.

Varmkompostprincipen måste vara fullständigt nättät i botten för att undvika råttor och möss OM man lägger i kött /fiskrens etc. Nätet måste integreras i sidorna som ytterst måste vara odjurssäkert med isolering innanför. Botten måste tillåta lakvattnet att ta sig ut. Om man inte tillför köttprodukter funkar konventionell kompost utmärkt.

Boende i skånsk innerstad fungerade min varmkompost bra men tänk på att de flesta kommuner i Skåne (eller var nu TS bor) kräver tillstånd från miljömyndighet samt ev en engångskostnad på 1-2000 kr.

Efter att många kommuner börjat med separata kärl för matavfall använder jag min varmkompost endast för ogräs etc. Även om det är roligt att bygga själv fungerar färdiga varmkomposter bra att köpa för ett antal hundralappar. Rent trädgårdsavfall blir utmärkt kompost ganska snabbt i TS' fd odlingslådor utan isolering i zon 1.

Det beror alltså på vad TS vill ha och om lusten att bygga själv överstiger det praktiska och vilken service kommunen ger.
 
Redigerat:
T
Hej och tack för utförligt och bra svar.
Som ni märker är kompostering inte det jag kan bäst så därför kanske lite märkliga ideer :)

Som sagt jag har en odlingslåda som jag vill återanvända och själva byggandet finner jag nöje i, jag tycker oxå att dom där plasttunnorna man köper för nån tusenlapp är ganska trista.
Ska jag köpa blir det en Embla man fyller underifrån, dom verkar vettiga och ser bra ut.

Min plan är att anlägga ett litet frinland på ca 15-20 kvadrat och vill hitta en modell där jag kan ta hand om hushållsavfall att senare använda till jordförbättring.

Det jag börjar fatta är att jag ska ha en varmkompost till matavfall och det dagliga arbetet med underhåll och bygga en öppen 3-kammarkompost av odlingslådan för generellt trädgårdsavfall.
I min kommun ska egen kompost anmälas och kompost-kärlet hämtas för ett par hundra, sen minska kostnaden med ca 65:-/månad så inga pengar direkt att spara..

Nu ett par frågor om varmkomposten:
Är det någon som vet lämplig storlek på nätet i botten till varmkomposten?
Jag har lite olika rostfria fina nät men bör maskorna kunna släppa igenom mask?
Bör man ha en lucka på framsidan nere så man kan gräva ut underifrån eller fungerar toppmatning/tömning vettigt?
Isf - hur gör man när man vill ha upp kompost ur en toppmatad som används kontinuerligt?

Ursäkta eventuella dumma frågor..
 
BirgitS
I en varmkompost ska det helst vara för varmt för maskar men visst händer det att det inte är så varmt. Nätet bör väl vara så tätt att det stoppar möss och då behövs det små hål (hålstorlek står på en av länkarna nedan).

Det går bra att lägga trädgårdsavfall i en hushållskompost också. Löv som man samlar in på hösten är utmärkta att blanda upp hushållsavfall med så slipper man köpa så mycket strö eller liknande.

Vår var inte så stor så vi grävde upp jord tills den var hanterlig och då välte vi ut innehållet på en presenning.

Även om den är toppmatad som behöver man vid varje påfyllnad röra runt i komposten för att det ska bli en jämn kompostering. Det nya materialet behöver blandas om med det gamla för att mikroorganismerna ska sprida sig i det nya.

https://www.odla.nu/inspiration/kom-igang-att-kompostera
https://www.viivilla.se/tradgard/kompost1/allt-du-behover-veta-om-kompost/
https://www.harryda.se/byggaboochmi...adkompost.4.58ac52a713a5c801848800013340.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.